Gå till innehåll

Best Practice UVC


Krezz

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Trots 40 år, till och från, i denna hobby så har jag dålig koll på detta med UVC troligtvis för att jag alltid kört med Ozon.

Nu har jag en liten Waterbox på 120 liter, i väntan på att mitt "Stora" skall bli klart, och då jag inte kör med skumning så föll användandet av just Ozon bort.

Så jag har nu köpt en NEWA 11W påhängs-UVC och min fråga är nu hur jag skall använda den?


Hur kör ni era UVC och kan för mycket vara av ondo?

 

BTW Gott Slut och Ett Gott Nytt År! :-)  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först och främst skulle jag säga att UV och ozon till viss del överlappar något men det är rätt stor skillnad på dem i helhet, det ens tar inte ut det andra. 
UV gör också att ozon blir än mer reaktivt vilket är positivt, om inte all ozon försvinner i reaktorkammaren hjälper uv att bli av med det innan det kommer ut i karet. 
 

Vad ska du använda ditt uv till? Alger eller parasiter? Det finns rätt specifika mängder av µWs/cm² som behöver uppnås för att det ska ha någon vidare effekt på prick tex. Merparten av alla som använder UV implementerar det fel.
Minns jag rätt är det kring 15L/watt/timme i flöde du vill åt samt ha ett stort uv nog för att ta hela vattenvolymen 3gg timmen. 

Bäst är att sätta det på returpumpen. 
Tex är mitt 110w uv på tok för litet för mitt system som jag uppskattar har ca 1300L i total volym. Jag försöker hitta ett sätt att seriekoppla två st på ett vettigt sätt för att köra 220w..vilket fortfarande är något i underkant.
 

Du kan i princip inte kruta på för mycket då merparten av alla bakterier osv sitter på ytor. Dock ska du givetvis stänga av det om du tex doserar bakterier eller levande phyto osv.

Ändrat av MichaelE
  • Gilla 2
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här med UVC har skapat många myter.

Jag cirkulerar ungefär 25 liter per timme och watt UVC i min butik. Cirkulation ungefär 2x per timme.

Jag har inte haft ett enda utbrott av prick eller oodinium i butiken under de 15 år som den varit igång.

I karantänen har jag 3x per timme i cirkulation. I affärsakvarierna är det oftast ingen sand på botten och inredningen är oftast bara 2 stenar.

I ett akvarium med mycket sten behövs mycket mer cirkulation för att skölja ut de frisimmande parasiterna ur springorna mellan och under stenar.

För att bryta ett pågående utbrott behövs mer cirkulation. Ett 40w UVC har hjälpt några kunder med prick i kar upp till 500 liter. Men man måste se till att det är cirkulation med mer än ett par cm/sekund i alla springor där fiskar kan tänkas ligga och sova.  Så snabbt simmar inte parasiterna utan de sköljs då ut på fritt vatten och hamnar förr eller senare i UVC:t.

Maximal hastighet för Cryptocaryon skall vara ungefär 45 cm per minut. För Amyloodinium har jag inte sett någon siffra.

I ett fungerande akvarium där det gäller att smitta från en ny fisk inte skall kunna etablera sig på de etablerade invanda fiskarna räcker det normalt med 40w UVC på 1000 liter.

Har akvariet gått några år och har måttlig fiskbesättning behövs inget UV. Mitt 1640 liters och dess föregångare har inte haft UVC på de sista 4 - 5 åren.

Jag har inte sett fisk med prick på korallrev, bara i förorenade vatten på västkusten. Normala friska starka fiskar är mer eller mindre immuna även om känsligheten är väldigt olika för olika arter.

 

 

  • Gilla 2
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, MichaelE skrev:

Först och främst skulle jag säga att UV och ozon till viss del överlappar något men det är rätt stor skillnad på dem i helhet, det ens tar inte ut det andra. 
UV gör också att ozon blir än mer reaktivt vilket är positivt, om inte all ozon försvinner i reaktorkammaren hjälper uv att bli av med det innan det kommer ut i karet. 
 

Vad ska du använda ditt uv till? Alger eller parasiter? Det finns rätt specifika mängder av µWs/cm² som behöver uppnås för att det ska ha någon vidare effekt på prick tex. Merparten av alla som använder UV implementerar det fel.
Minns jag rätt är det kring 15L/watt/timme i flöde du vill åt samt ha ett stort uv nog för att ta hela vattenvolymen 3gg timmen. 

Bäst är att sätta det på returpumpen. 
Tex är mitt 110w uv på tok för litet för mitt system som jag uppskattar har ca 1300L i total volym. Jag försöker hitta ett sätt att seriekoppla två st på ett vettigt sätt för att köra 220w..vilket fortfarande är något i underkant.
 

Du kan i princip inte kruta på för mycket då merparten av alla bakterier osv sitter på ytor. Dock ska du givetvis stänga av det om du tex doserar bakterier eller levande phyto osv.

900 liter vatten. Jag har 3 st Deltec 20w i sumpen. Dom är specade för 500 liter styck men alla såna data bör man ta med en nypa salt. Alla går separat med eheim ställbara pumpar. Suger in efter skummarens avrinning och skjuter ut i en cirkel runt returpump. Ganska långsamt flöde då jag vill maximera exponeringen i de 3 kamrarna. Sen kör jag väldigt mycket vitaminer och aminosyror mm varannan dag i maten. Glada feta och friska fiskar 🙏🏻👍

 

20189921-E12C-42D1-A3D1-F61837762C2A.png.6b0c21bcb098b7ad4bf1ce8087df56e0.png

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 hours ago, stigigemla said:

Det här med UVC har skapat många myter.

Jag cirkulerar ungefär 25 liter per timme och watt UVC i min butik. Cirkulation ungefär 2x per timme.

Jag har inte haft ett enda utbrott av prick eller oodinium i butiken under de 15 år som den varit igång.

I karantänen har jag 3x per timme i cirkulation. I affärsakvarierna är det oftast ingen sand på botten och inredningen är oftast bara 2 stenar.

I ett akvarium med mycket sten behövs mycket mer cirkulation för att skölja ut de frisimmande parasiterna ur springorna mellan och under stenar.

För att bryta ett pågående utbrott behövs mer cirkulation. Ett 40w UVC har hjälpt några kunder med prick i kar upp till 500 liter. Men man måste se till att det är cirkulation med mer än ett par cm/sekund i alla springor där fiskar kan tänkas ligga och sova.  Så snabbt simmar inte parasiterna utan de sköljs då ut på fritt vatten och hamnar förr eller senare i UVC:t.

Maximal hastighet för Cryptocaryon skall vara ungefär 45 cm per minut. För Amyloodinium har jag inte sett någon siffra.

I ett fungerande akvarium där det gäller att smitta från en ny fisk inte skall kunna etablera sig på de etablerade invanda fiskarna räcker det normalt med 40w UVC på 1000 liter.

Har akvariet gått några år och har måttlig fiskbesättning behövs inget UV. Mitt 1640 liters och dess föregångare har inte haft UVC på de sista 4 - 5 åren.

Jag har inte sett fisk med prick på korallrev, bara i förorenade vatten på västkusten. Normala friska starka fiskar är mer eller mindre immuna även om känsligheten är väldigt olika för olika arter.

 

 


Havet och de stängda systemen som är våra akvarier har nog inte mycket relevans att jämföra i detta fallet. I havet trillar cystorna av och ytterst få kan möjligtvis infektera fisken på nytt, däremot kan en väldigt stor grad det i våra kar. Som följd blir även koncentrationen av parasiter extremt mycket högre. 
 

Fiskarna i sig är inte riktigt immuna men relativt motståndskraftiga när de är vid god vigör, dock sitter det troligtvis små mängder parasiter i gälar och liknande. 
Jag har också kört utan UV med bla en achilles i karet utan problem men skulle något hända som får ner fiskarnas allmäntillstånd kan man ge sig fan på att det skulle bli ett utbrott. Därav ser jag UV som en bra försäkring att köra kontinuerligt. 
 

Jag kollade igenom lite gamla grejer och hittade en avhandling jag läste för länge sedan. Där sägs det att en dödlig dos för prick (crypto) ligger på 800.000 µWs/cm².

https://www.researchgate.net/publication/225868638_Cryptocaryon_irritans_Brown_1951_the_cause_of_'white_spot_disease'_in_marine_fish_an_update

 

Däremot hittade jag också en gammal konversation jag hade med TMC där deras erfarenhet som grossist och tillverkare av UV-filter var att dosen för att sterilisera merparten av de frisimmande parasiterna låg på 170 -180.000 och de ansåg att det var tillräckligt i merparten av fallen. 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, MichaelE said:


Havet och de stängda systemen som är våra akvarier har nog inte mycket relevans att jämföra i detta fallet. I havet trillar cystorna av och ytterst få kan möjligtvis infektera fisken på nytt, däremot kan en väldigt stor grad det i våra kar. Som följd blir även koncentrationen av parasiter extremt mycket högre. 

Det bör väl innebära att även ett underdimensionerat UVC som körs kontinuerligt kan göra åtminstone någon nytta, genom att minska koncentrationen av frisimmande parasiter. För en del fiskar kanske detta räcker, för andra inte...

 

Vill man däremot helt utrota Cryptocaryon i ett system behövs nog starkare UVC, högt flöde genom UVC:t, samt kraftig vattenrörelse i själva karet (kanske både  resonansvåg och gyreström i kombination). Om man då verkligen lyckas utrota alla parasiter (men hur vet man det?) efter ett par månader så borde man väl teoretiskt kunna stänga av UVC:t efteråt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

55 minutes ago, Christian J said:

Det bör väl innebära att även ett underdimensionerat UVC som körs kontinuerligt kan göra åtminstone någon nytta, genom att minska koncentrationen av frisimmande parasiter. För en del fiskar kanske detta räcker, för andra inte...

 

Vill man däremot helt utrota Cryptocaryon i ett system behövs nog starkare UVC, högt flöde genom UVC:t, samt kraftig vattenrörelse i själva karet (kanske både  resonansvåg och gyreström i kombination). Om man då verkligen lyckas utrota alla parasiter (men hur vet man det?) efter ett par månader så borde man väl teoretiskt kunna stänga av UVC:t efteråt.

Det kommer absolut ha viss effekt men inte den man vill uppnå. Låt säga att man kör ett 20w uv på ett 1000L kar. Du har då två val:

1. Köra ett väldigt lågt flöde för att uppnå korrekt dos UV för att sterilisera de frisimmande parasiterna. Då kommer inte tillräckligt av karets vatten passera igenom filtret för att det ska göra någon skillnad.

2. Ett högt flöde för att få korrekt volym genom filtret. Här blir dosen för låg för att det ska ge någon effekt på annat än alger.

 

Som sagt så verkar den dödliga dosen vara 800.000 µWs/cm² vilket inte är rimligt att uppnå med våra förutsättningar. Därav är det troligtvis mer eller mindre praktiskt omöjligt att helt utrota prick med UV. Rent teoretiskt skulle man väl kunna sterilisera en tillräcklig mängd av parasiterna så att de dör ut över tid men det tror jag inte man kan hoppas på. 

Utöver det så har finns det avhandlingar som visar på att om en cysta hamnar i en syrefattig miljö har de extremt lång hållbarhet och kan kläckas långt fram i tiden om förutsättningarna förändras. 
Nu vet jag inte om det är något som kan hända i våra kar men är ytterligare en anledning till varför jag inte hade plockat bort UVt trots att man inte ser några synliga prickar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om en av Europas största fiskgrossister säger att 180 000 mikrowattsekunder per kvadratcentimeter räcker så litar jag på deras erfarenhet.

Eller egentligen så litar jag på min egen erfarenhet. Och då räcker det med 20w för att rensa 500 liter per timme.

Jag bryr mig inte om parasiterna dör eller inte. Det räcker i alla fall för att de inte skall vara fortplantningsdugliga.

Att köra ett uvc på för högt flöde tycker jag är en synnerligen dålig idé för att det vore att odla fram parasiter med högre och högre tålighet .

 

Jag har kört mitt system i 15 år nu med fullständig framgång och ungefär 6-8 importer per år.  

Nu litar jag fullständigt på det när det gäller prick.

När det gäller Amyloodinium har jag haft enstaka förluster i karantänen men det kan ju bero på smitta i transportpåsen som sedan utvecklat parasiter.

Det kan också sprida sig utan att lämna värddjuret. Men det angriper i alla fall inte andra fiskar efter vecka 1. 

Campylobacter påverka inte av UVC men där har jag haft framgång med väteperoxid. Ett preparat som inte lämnar giftiga rester efter sig.

Tarmparasiter påverkas inte på smittat djur av UVC. Däremot bör det ha en viss inverkan på smitta till andra fiskar. De sprider sig i alla fall inte mellan olika kar hos mig.

 

Immunitet och motståndskraft mot infektioner är 2 helt olika saker och jag har uttryckt mig slarvigt där.

Enkelt uttryckt: Immunitet motverkar att djuret smittas och motståndskraften verkar efter att djuret smittats.

Och det är mycket litet undersökt på fiskar hur de som egentligen inte blir sjuka inte smittas eller om de motverkar infektionen efter smitta.

  • Gilla 4
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar på min fråga om UVC!

Dessa svar tolkar jag som att det är bara att köra på med min lilla anläggning då den "gör den nyttan den gör", så att säga, utan att det blir negativ påverkan i karet. 

MVH Sören

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...