Gå till innehåll

RO med nitratfilter!kan man slippa filtret i sumpen då..?


gesi

Rekommenderade inlägg

hittade detta RO (osmosanläggning) med inbyggd silikat/fosfatfilter + nitratfilter! :

http://www.pwss.nu/product.php?productid=2479&cat=504&page=1

skulle man kunna slippa sitt nitratfilter i sumpen då?

det känns onödigt med ´dubbelfiltrering´..men vad vet jag?

hur effektiv kan ett sånt här filter vara..?

visserligen kommer det nytt nitratrikt vatten hela tiden från avrinningen till sumpen men att ´bara´fylla på med nitratrenat osmos vatten (vilket jag gör ca30l i veckan för en 400l akv..det e ganska mycket nytt bra vatten) borde väl räcka..i nitratfiltreringsväg..?

åsikter?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrat är ett steg i kvävecykeln som börjar med amonium som omvandlas aerobt till nitrit vilket även det omvandlas aerobt till nitrat som mikroaerobt bryts ned till kvävgas exempelvis i levande sten eller i en DSB.

Denna cykel startar av att något bryts ned, tex detrius, foder mm. Amonium utsöndras även genom gälarna på fiskarna.

Alltså bildas nitrat i akvariumet och behöver brytas ned alt absorberas.

Rek. öka mängd levande sten samt anpassa invånarantalet (Även utfodring) till lämplig nivå.

Sök på berlinmetoden samt plenum och DSB.

Lycka till

Edit: med absorberas menas tas upp av förbrukare tex mangroveskott, caulerpa mfl (klumpigt uttryckt av mig)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svaret är det som redan skrivits i den andra tråden. Nitratfiltret i osmosfiltret tar bort nitrat ur kranvattnet. För höga nitrathalter kan ibland vara ett problem i kranvatten.

Men framför allt är nitrat ett problem i akvarium eftersom det är en produkt i kvävecykeln. Det bildas alltså nitrat i akvariet. Detta nitrat kan naturligtvis inte tas bort med osmosfiltret. Har du för höga halter nitrat i akvariet kan ett nitratfilter i sumpen göra stor nytta. Nitratfiltret i sumpen hjälper dock inte så bra mot nitrat i kranvattnet, skulle jag tro, eftersom vattenbyte skulle göra att nitrathalterna ökar plötsligt medans sumpfiltrets verkan är fördröjd.

De två typerna av nitratfilter är alltså inte utbytbara.

EDIT: H8RED hann före...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tårta på tårta på tårta. Vad i he-e skall man ha ett nitratfilter före eller efter en RO? Ett bra RO-membran tar 98-99% av nitraten. Gäller samma med fosfaten. Silikaten (kisel) tar in RO-membranen lika bra kanske 50% så det kan i särskilda fall behövas. Vad ni behöver extra till ett RO är 1) Om ert vatten har höga halter calcium och magnesium behövs ett förfilter av zeolit - inte för att RO-membranet inte blockar bort jonerna utan för att spara membranet. Kan tas bort om ni byter membran oftare. 2) Ett aktiv kolfilter behövs om vattenverket behandlar vattnet med någon typ av kloramin. 3) Om man nu är livrädd för kiselalger och inte kan fixa det med biologisk balans i akvariet så kan man ta ett silikatfilter också.

För er med egen brunn eller er som har dåligt tryck hjälper en tryckstegninspump till att få ut mer och bättre RO-vatten. De arbetar ofta på 6 bar. Har ni taskigt tryck (låt oss säga 2-2,5 bar så kan ni inte ta max RO vatten från er anläggning utan att ni får sämre kvalité. Ni kan bibehåklla någorlunda kvalité genom att ta ut mindre RO vatten (eg släppa igenom mer vatten som "slask"vatten. Ska nu fabrikanterna plocka på en massa nya filter (som ni betalar för) så säger de bara att deras grejer inte fungerar som de skall.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tårta på tårta på tårta. Vad i he-e skall man ha ett nitratfilter före eller efter en RO? Ett bra RO-membran tar 98-99% av nitraten. Gäller samma med fosfaten. Silikaten (kisel) tar in RO-membranen lika bra kanske 50% så det kan i särskilda fall behövas. Vad ni behöver extra till ett RO är 1) Om ert vatten har höga halter calcium och magnesium behövs ett förfilter av zeolit - inte för att RO-membranet inte blockar bort jonerna utan för att spara membranet. Kan tas bort om ni byter membran oftare. 2) Ett aktiv kolfilter behövs om vattenverket behandlar vattnet med någon typ av kloramin. 3) Om man nu är livrädd för kiselalger och inte kan fixa det med biologisk balans i akvariet så kan man ta ett silikatfilter också.

För er med egen brunn eller er som har dåligt tryck hjälper en tryckstegninspump till att få ut mer och bättre RO-vatten. De arbetar ofta på 6 bar. Har ni taskigt tryck (låt oss säga 2-2,5 bar så kan ni inte ta max RO vatten från er anläggning utan att ni får sämre kvalité. Ni kan bibehåklla någorlunda kvalité genom att ta ut mindre RO vatten (eg släppa igenom mer vatten som "slask"vatten. Ska nu fabrikanterna plocka på en massa nya filter (som ni betalar för) så säger de bara att deras grejer inte fungerar som de skall.

MVH Lasse

instämmer till fullo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

huvudattraktionen med extrafiltret på antartica osmosen är att det tar bort fosfat/silikat/kisel vilket i vissa fall inte

skiljs bort tillräckligt av osmosen, nitratreduceringen är en bieffekt.

Aktivt kol är väl alltid ett av förfiltren på en osmos

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror daniel menade att membranet tar bort nitrat... annars är det ju verkligen tårta på tårta på....

håller med greger, extrafiltret på aquatic natures osmos var det som gjorde att jag köpte det

då det verkar vara gott om fosfat/silikat/annat skit i vattnet där jag bor.

Ska nu fabrikanterna plocka på en massa nya filter (som ni betalar för) så säger de bara att deras grejer inte fungerar som de skall.

det är ju inte direkt så att denna osmos är dyrare för att den har ett extra filter.. den är ju billigare än AM's motsvarighet tex.

edit: kanske inte ska tjöta för mycket då mina biologiska kunskaper inte är något att skryta med.. men när min kusin (som i vanliga fall kör med RO-vatten) använde vanligt kranvatten till påfyllning ett tag så kom det brunalger direkt. därför valde jag den här osmosen för att försöka slippa algerna..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Har kollat upp det här med nitrat, fosfat och silikatfilter. Det finns idag konsthartzer som fungerar som anjonbytare, dvs de absorberar negativa joner som nitrat, fosfat och silikat. Presis som med zeoliterna som absorberar possitiva joner så regenereras dessa med saltvatten. I zeolitfallet så byts den absorberade positiva jonen mot natrium och i fallet med den anjoniska konsthartsen byts den absorberade negativa jonen mot kloridjonen. Med andra ord, nitrat, fosfat och silikatfilter funger heller inte de i saltvatten. I sötvatten fungerar de dock. Men jag har läst en del bruksanvisningar och där framgår det klart att de är mycket begränsade i verkningstid om det är höga halter nitrat i vattnet. En tysk patron som verkar vara storleken större än den som jag har sett till RO-anlägget vi disskuterar har följande begränsningar Vid en belastning på 25 ppm nitrat så klarar den 2000 liter med 95% reduktion, vid 50 ppm nitrat klarar den 1000 liter med 95% och vid 100 ppm klarar den med samma krav bara 500 liter. I jordbrukstrakter är det inte ovanligt att egna brunnar kan ligga mellan 10 - 50 ppm nitrat. Jag skulle därför ge rådet att placera detta filter efter RO-enheten om ni vill ha lång livslängd som silikatfilter. Observera också att verkningsgraden är sämre än ett bra fungerande RO. Märk också att ni kan regenerera massan med hjälp av saltvatten (mättad är säkrast).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm..det känns som att ett extra nitratfiltret är då onödigt på en RO!!..jag vet inte om AN har bara formulerat sig fel men det måste vara ett silikat/fosfat filter de menar med det där extra filtret..?

lasse: tycker du att man kan slippa ett nitratfilter i sumpen om man tillför regelbundet nytt osmosvatten?

det e ju nästan som ett vattenbyte..och mycket av nitratet ska ju absorberas av djuren/bakterierna i akvariet eg..?

jag är absolut inte snål el så, har ju köpt allt annat, ett akvarium är ändå (som vi sagt 100 ggr tidigare..) en miniatur av verkligheten med mycket större belastning och därav större behov av rening..

jag vill bara veta verkningsgraden på ett nitratfilter till en 400l jämfört med regelbundet tillfört osmos vatten..eller verkningsgraden överhuvudtaget..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du skrev något om att nitratfilter inte fungerar till saltvatten..menar du extra nitratfilter i en RO eller generellt (typ den jag har i sumpen, en extern..)..?

jag omformulerar min förra fråga:

uppstår det så pass mycket nitrat i ett normalt akvarium (kan man egentligen skaffa fakta om) så man bör ha ett nitratfilter och det blir otillräckligt med påfyllning av nytt RO vatten (ca 10% i veckan..) som är fri från nitrat..?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag vet det blev lite rörigt..var inte mening med det..den andra tråden startades för en längre tid sedan och kom helt ur spåret..nu blev det att jag pratade med 2 olika personer i varje tråd..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang: Silikatjonbytarmassan är köpt på Marinshop.de med beställningsnummer 3721820

Westit AN7+ / SiO2 1.000 ml

[3721820]15,36EUR

Harzkugeln4.jpg

Für eine grössere Darstellung

klicken Sie auf das Bild. (Fungerar inte)

Harzkugeln4.jpg

Ein Anionenaustauscher vom Typ 1 auf Polystyrolbasis.

-es entspricht den Spezifikationen der Kerntechnik und ist hochregeneriert.

-es zeichnet sich u.a. wegen seiner exzellenten Nutzbaren Kapazität aus.

-es wurde speziell zur Feinreinigung nach Entsalzungs- oder Osmoseanlagen entwickelt. -es erfüllt nicht nur die üblichen Spezifikationen für kerntechnische Anlagen sondern ist darüber hinaus auch zur Behandlung von Kühlwasser in Druckwasserreaktoren geeignet

Produktdaten

Korngrößenbereich* > 90% 0,4 – 1,25 mm

Effektive Korngröße* 0,55 (±0,05) mm

Gleichheitskoeffizient* 1,6 max.

Schüttdichte (± 5%) 710 g/l

Dichte 1,08 ca. g/ml

Wassergehalt 63 - 68 %

Totale Kapazität* 1,15 min. eq/l

Regeneriergrad 95 min. %

Chlorid-Gehalt 50 max. mg/l

Sulfat-Gehalt 500 max. mg/l

Volumenänderung OH- -> Cl - - 18 max. %

Lagertemperatur 1 – 40 ºC

Handelsname: Lewatit

Bezeichnung: M 500 KR/OH '

Jag har fortfarande inte testat min silicarbon men den skall inte gå att regenerera.

Jag tänker för övrigt inte regenerera silikatmassan heller. Jag köpte ett extra kilo som ligger i byrålådan. Den första patronen är fortfarande i drift och har renat i storleksordningen 3 kubikmeter osmosvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 70 mg / liter silikat i vattenledningsvattnet. Efter osmosen är det 2 mg/l. Det betyder att mitt silikatfilter räcker 35 gånger så länge eftersom jag har det efter osmosen.

(Men min silikatmassa regenereras med natriumhydroxidlösning.)

Det står dessutom i handledningen till mitt silikatfilter att det skall sättas efter osmosen, som du säger.

Hur regenererar du silikat massan med natriumhydroxiden ? (kan du beskriva metoden)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man låter en ren natriumhydroxidlösning sakta passera genom filtret. Men jag tror att den rena natriumhydroxiden kostar ungefär lika mycket som ny jonbytarmassa så därför köpte jag mer jonbytarmassa i stället för att renovera den gamla.

Ok Tack för svaret. :smiley20:

Vart köpte du jonbytarmassan ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Har försökt hitta mer fakta.

Lewatit M500 KR/HO som finns i Stigs jonbytarmassa är den som LANXESS rekomenderar för SiO2 borttagning. Den regenereras med hjälp av NaOH

Går man dock in och söker efter rekommenderad jonbytarmassa för nitrat så rekommenderar de en annan massa som heter IONAC® SR 7 som regenerars med NaCl

Fosfat kan man inte ens söka på.

Jag vet inte vilken massa som ingår i AN:s Aqua Pure Junior som enligt reklamen skall klara både nitrat, fosfat och silikat.

Jag skickar med produktbladet för AC® SR 7

MVH Lasse

nitrat-ENG.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...