Gå till innehåll

Mest tillförlitlig Ca-test Salifert eller TMC


wrang

Rekommenderade inlägg

Har haft problem med mitt Ca tror jag och har kört med TropicMarins (TMC) Ca test

Lite bökigt att få till och bara en gradering ner till 300mg eller 0,50ml kvar i sprutan men då jag testat mitt vatten så var man nere i 0,20ml i sprutan kvar (så bytten det färg) då vet man inte vad man har i Ca värde.

-Karet enl TMC under 300 eller ej mätbart då skalan bara går till 300

-Vatten enl TMC ut ifrån Kalkreaktorn 300 sprutan stanade på 0,50ml

Köpte idag ett Salifert Ca test igen å gjorde samma prosedur

2ml vatten + 1 skopa pulver + 8 droppar regans 2 (färgas råsa)

snurra runt kyvetten men inte skaka

börja suga upp 1ml regans 3 och dosera till det byter till lila/blått färg

Så nu då jag tillsatt 0,8ml och vänder på sprutan och mäter på den bakre svarta delen och ser 0,2kvar gämför denna med skalan och ser glatt att man nu har 400 i karet och 500 i kalkreaktorn

Vad skall man tro på Salifert :argumerar: TMC

Har haft lite kalla kårar med mitt byte till kalkreaktorn å fått hjälp utav Xedar hur man ställer in den

Så nu blir man ännu mer konfundersam vad man har för värde.

Ph 7.85 - 8.15

Kh 15

Nitrat 0

Fosfat 0

magnesium 1050 (höjs för varje dag)

Dokumenterar nu varje dag hur det ändras iom starten av kalkreaktorn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har jämfört Salifert Ca test med Salifert Strontium (som börjar testen med att titrera bort Ca så man får ett värde på det) och ny Salifert Ca. De har stämt med varandra med mindre än 5% felvisning.

Jag kan ju inte lova att de mäter rätt men de mäter i alla fall lika.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Christer, jag tycker det är värt halva priset att de skickar med referensvätska.

Christian, jag försökte hitta bruksanvisningen på nätet men de har inte lagt ut den. Kan du scanna in den och skicka till mig via e-post. Det måste ju gå att läsa högre värden än 300 om det är en titreringsmetod.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan.

Datum märkningen är 30 Nov 2007 på TMC test

Datum märkningen är 05-2010 på Saliferts test

Nja jag vet ej om de är dåliga var just det jag ville testa. Hoppas att jag fått nått måndags ex.

Kollade på Seachem men fattade ej varför de var så dyr (34 Eruo) men då får man ju 150test mot 50-100 på Salifertoch 50test på TMC.

Vem är agent/återförsäljare för Seachem i sverige?

Nej jag har tyvärr ingen Scanner

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salifert vann åter igen. Kan bara säga att det inte finns någon anledning till att köpa andra märken. Salifert kostar inte mycket och är väldigt exakta så är det bara. Jag har fått Kalcium mätt i en spektrometer eller vad det heter och där var halten 460 och salifert visade 440 så wrang du har kanske 410- 420mg/l

4_17_6.gif

Salifert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollade på Seachem men fattade ej varför de var så dyr (34 Eruo) men då får man ju 150test mot 50-100 på Salifertoch 50test på TMC.

Vem är agent/återförsäljare för Seachem i sverige?

Patrik här i strömstad (akvariebutiken) tar hem tester från seachem (själv kör jag saliferts pga priset).

han tar ca 300/350:- han har endast magnesiumtest hemma just nu....

Han tar även hem preparat mm, som jag är ganska nöjd med och det finns en doserings kalkylator på seachems sida som är lätt att förstå.

För vätskor mm ligger priset på ca100:- för 100ml tex reef complete.

och pulver ca100:- för 250g tex reef builder.

vet ej om det är billigt... men överkommligt.

edit: akvarielagret och akvariebutiken i std, är återförsäljare..... kanske några fler???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har svårt att förstå varför det ska vara sådan skillnad mellan olika fabrikat.

Ett kalcium test innehåller: NaOH lösning, en komplexerande indikator och en EDTA lösning.

Hur svårt kan det vara att sätta ihop ett tillförlitligt test!

Som Jörgen påpekade så är det verkliga värdet förmodligen lite högre iom att omslaget är lite diffust.

Det är inte förän det är helt blått som man har ett omslag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

testade igen med att mäta med Salifert tester

Skall beställa nya utav Kh & Mg för att se om även dessa test är kasst/bästföre datum.

Aktuellt värde kl 12.14

Ph 8,07

Ca i karet 400, Ca i reaktorn 490

Mg i karet 1170, Mg i reaktorn 1300

kh 15

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har svårt att förstå varför det ska vara sådan skillnad mellan olika fabrikat.

Ett kalcium test innehåller: NaOH lösning, en komplexerande indikator och en EDTA lösning.

Hur svårt kan det vara att sätta ihop ett tillförlitligt test!

Som Jörgen påpekade så är det verkliga värdet förmodligen lite högre iom att omslaget är lite diffust.

Det är inte förän det är helt blått som man har ett omslag

Exakt !

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...