Gå till innehåll

Fler än två putsarräkor i samma kar?


Christian J

Rekommenderade inlägg

Någon som hållit fler än två putsarräkor (Lysmata ambionensis) en längre tid utan att de dödat varandra? Jag tror att jag sett stora grupper i butiksakvarier (möjligen kan det ha rört sig om ungdjur). Även en del hobbysidor skriver att de leva i grupp (i naturen och/eller i akvarium):

"is often found in groups amongst live rock or coral."
https://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=497+525+696&pcatid=696

"Can be kept in small groups"
https://www.saltcorner.com/AquariumLibrary/browsespecies.php?CritterID=2583

"Is best to have a pair or a group of three or more"
https://www.wetwebmedia.com/L.amboinensisF.htm

Däremot skriver studien Control of social monogamy through aggression in a hermaphroditic shrimp  att Lysmata amboinensis bara kan leva ensamma eller i par, i grupper av tre eller fyra exemplar dödas de övertaliga. Författarna medger dock att deras små akvarier (15 liter per räka) kan ha lett till ökad aggression:

"we do not expect to see the same extreme level of aggression due to increased group size in the field. Here, individuals should prevent perilous conflicts by avoiding close proximity to established pairs on a cleaning station."
(Gör inte detta deras studie meningslös? Varför förvänta sig ett rationellt socialt beteende hos räkorna om de hålls under onaturliga förhållanden?).
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag et relativt stort akvarium, och vil påstå at om dom ej tåler veranden så skulle där vära plats at spride ut sig. 

 

Tråds dette hitter dom altid verandra, och går i et stim. 

 

Intet kunstigt i at dom beter sig unaturligt i 15 liter vatten... Djyrmishandel skulle jag mene. 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aldrig hört talas om eller varit med om själv under mina 15 år med salt.

 

mina putsarräkor har jag dock dödat med hjälp av att jag haft dåligt osmosmembran och det kommit in koppar i systemet, men det är så klart en helt annan orsak då...

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aldrig varit ett problem, har alltid haft ett flertal i allt ifrån 200l upp till 1400l o tycker de ofta hänger ihop i närheten av varandra.
I mitt 500l jag har nu har jag banta 2st men de är nästan alltid tillsammans 😀

Ända gånger de kommer ihop sig lite är när de stjäl mat av varandra..

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 hours ago, Thomas Salt said:

Nu har jag et relativt stort akvarium, och vil påstå at om dom ej tåler veranden så skulle där vära plats at spride ut sig. 

 

Tråds dette hitter dom altid verandra, och går i et stim.

Är det könsmogna exemplar (borde märkas på om de bär på ägg), eller är de fortfarande ungdjur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tre räkor (tv skunk och en blod) i mitt 500l kar utan problem men har "bara" en i mitt 140l kar. Jag tror dock inte att det skulle vara några problem att sätta i två av de vanliga skunkputsarräkorna i 140l karet. Däremot skulle jag kanske inte sätta två korallbandsräkor i det lilla karet då jag hade två som bråkade med varandra i ett 222l kar för många år sedan. Det kan dock vara fodertillgång, hur aquascapen såg ut, individerna m.m. som gjorde det. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ganske säker at om jag inte har nora och slänger i 1 och den er borte inom 1 vecka... 

Samma har gët i mit karantän i 3 månader som er 350 liter. 

 

Jag vil veldig gerna ha pudser i akvariet da jag börjar ha samlet ihop en fin bestand af fisk, kejsera blandt annet som jo kan få problem med flukes. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minutes ago, OR20 said:

Jag har tre räkor (tv skunk och en blod) i mitt 500l kar utan problem men har "bara" en i mitt 140l kar. Jag tror dock inte att det skulle vara några problem att sätta i två av de vanliga skunkputsarräkorna i 140l karet.

Ett par av Lysmata amboinensis skall inte vara något problem enligt den länkade studien (kanske inte heller par av L. debelius), däremot tre eller fler av samma art.

 

Quote

Däremot skulle jag kanske inte sätta två korallbandsräkor i det lilla karet då jag hade två som bråkade med varandra i ett 222l kar för många år sedan. Det kan dock vara fodertillgång, hur aquascapen såg ut, individerna m.m. som gjorde det.

Vilken art är det, Stenopus hispidus? Jag tror de förekommer parvis, men de kanske inte bildar par med vem som helst...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, Christian J skrev:

Ett par av Lysmata amboinensis skall inte vara något problem enligt den länkade studien (kanske inte heller par av L. debelius), däremot tre eller fler av samma art.

 

Vilken art är det, Stenopus hispidus? Jag tror de förekommer parvis, men de kanske inte bildar par med vem som helst...

De som jag hade problem med att de slogs var precis som du skrev Stenopus Hispidus. Jag testade det bara en gång så det är ju mer av en observation och inte någon fakta att det alltid är så.

 

Jag glömde faktiskt bort att det även går fyra pepparmintsräkor i mitt 500l kar. Dessa är dock väldigt kryptiska och om jag ser en av dem en gång per halvår så har jag tur.....

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 6/13/2023 at 10:19 PM, Thomas Salt said:

Ganske säker at om jag inte har nora och slänger i 1 och den er borte inom 1 vecka... 

Samma har gët i mit karantän i 3 månader som er 350 liter. 

 

Jag vil veldig gerna ha pudser i akvariet da jag börjar ha samlet ihop en fin bestand af fisk, kejsera blandt annet som jo kan få problem med flukes. 

Du kanske har en liten mantisräka i karet (som följt med levande sten) som äter upp dem? I så fall kanske den går att fånga i en fälla.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...