Gå till innehåll

Alla dessa sk nitratreducerande stenblock


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Alla dessa sk nitratreducerande stenblock, tror ni på det? De gör inte jag, baserat på empirisk erfarenhet. Jag har aldrig sett eller hört talas om att dessa små block som påstås härbärgera denitrifikationskapacitet , löser ett signifikant nitratproblem. 

Alltså, för det första, hur stor är arean i praktiken efter 2 veckor när stenens hål är täckta med biofilm? Rent volymmässigt pratas det om arean, att tex 10 små bollar motvararar 1 kg levande sten osv. Men stämmer detta efter redan ngr veckor? Och, precis som med levande sten, är transporten genom en sten, dvs nitrat in, kvävgas ut, extremt långsam på grund av att det just är en sten, o inte en porös sandbädd tex. Finns studier på hastigheten, där man förstår att 1 kg levande sten, eller i bästa fall dessa block, kan inte processa särskilt mkt nitrat. 

Det stämmer ju med i alla fall min erfarenhet, att LS sällan löser ett ordentligt nitratproblem. 

 

Det enda som verkligen fungerar ”linjärt” dvs stor i direkt proportion till insatsen , är nitratfilter, och algrefugium. Dessa fungerar direkt, effektivt och snabbt. Nitratfiltret är oerhört effektivt, och svarar på ngr minuter efter insats av kolkälla. Kör man dessutom svavelfilter behövs ingen kolkälla=enklare. Ett algfilter kan inte misslyckas så länge algerna även får järn, så där är det mest en volymsfråga, där jag tror de sk algreaktorerna är oftast får små. I mitt stora 650 l ses, kraftigt belastat, hade jag en sump på 400 liter, där 200 liter var ett algrefugium, där jag skördade makro. Nitrat låg på 5 ppm. Innan dessa hade jag ett nitratfilter, fungerande lika bra, men lite mer att sköta. 

 

Jag tror vi kan stånga våra pannor blodiga med dessa små stenblock, som känns som dom helt enkelt är inte särskilt effektiva. Har ni samma erfarenhet?

 

Om jag skall ha ett kar igen, kommer jag kopiera det recept som lyckades allra bäst för mig av alla mina kar under mina 30 år som akvarist, biologisk filtering med ett stort algrefugium, och/eller en nitratreaktor. 

 

DBS tror jag med på , men kräver en mkt stor sådan, i princip i själva displayen, men då funkar nog det bra också. 

 

Det går inte trolla med biologin.

 

/Jonas

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med och har också ställt mig mycket tveksam till dessa mirakellösningar - I min värld, efter ca 45år i hobbyn är LS det som motsvarar kärnkraft/vattenkraft i vårt elnät - dvs den stabila ballasten. 

Finpoleringen görs med fördel med alg-refugium som en "naturlig och ofarlig metod" - däremot ska man väl ha i bakhuvudet att algerna vid någon punkt utgör näringskonkurrens med korallerna.

Zeolit eller nitratfilter, med eller utan kolkälla i olika former är ju också effektiva, men kräver lite mer passing  och mätande - DSB är magiskt effektiv, men kräver underhåll, "know how" och kraschrisken över tid är väl ganska betydande om man blir för lat.

Ändrat av greger
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, jonasroman said:Rent volymmässigt pratas det om arean, att tex 10 små bollar motvararar 1 kg levande sten osv. Men stämmer detta efter redan ngr veckor? Och, precis som med levande sten, är transporten genom en sten, dvs nitrat in, kvävgas ut, extremt långsam på grund av att det just är en sten, o inte en porös sandbädd tex. Finns studier på hastigheten, där man förstår att 1 kg levande sten, eller i bästa fall dessa block, kan inte processa särskilt mkt nitrat. 

 

Är set här inte olika produkter? Bollarna är väl inte för att reducera nitrat? Det finns ju större block för för nitrat men de behöver ju vara anaeroba.

 

bollarna och bio blocks är väl mer för ifall man har en negative space aquascape med bare bottom eller så för att få mer nitrifikationsbakterier. Eller för att kunna flytta tex bollar över till ett karantänskar. Själv använder jag tvättsvamp flr just det syftet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, greger skrev:

Håller med och har också ställt mig mycket tveksam till dessa mirakellösningar - I min värld, efter ca 45år i hobbyn är LS det som motsvarar kärnkraft/vattenkraft i vårt elnät - dvs den stabila ballasten. 

Finpoleringen görs med fördel med alg-refugium som en "naturlig och ofarlig metod" - däremot ska man väl ha i bakhuvudet att algerna vid någon punkt utgör näringskonkurrens med korallerna.

Zeolit eller nitratfilter, med eller utan kolkälla i olika former är ju också effektiva, men kräver lite mer passing  och mätande - DSB är magiskt effektiv, men kräver underhåll, "know how" och kraschrisken över tid är väl ganska betydande om man blir för lat.

klockren sammanfattning 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Oscarhaglund skrev:

Är set här inte olika produkter? Bollarna är väl inte för att reducera nitrat? Det finns ju större block för för nitrat men de behöver ju vara anaeroba.

 

bollarna och bio blocks är väl mer för ifall man har en negative space aquascape med bare bottom eller så för att få mer nitrifikationsbakterier. Eller för att kunna flytta tex bollar över till ett karantänskar. Själv använder jag tvättsvamp flr just det syftet

stämmer, det är blocken jag i första hand refererar till,. och vars effekt jag ifrågasätter. All media som placeras i cirkulation kommer snarare och enbart bidra med nitrifikation, vilket inte är fel, men där räcker i princip alltid den levande stenen. Ren biomassa, alltså bakterier som käkar både nitrat o fosfat, sk assimilering, som också kräver organiskt kol, där kommer vilken yta som helst fungera som det, där jag tror dessa block utgör en mkt liten yta, då det endast kommer fungera som assimilator på ytan.  

 

Så, för o kanske upprepa mig, för att exportera nitrat anser jag inte det problemet är löst med vare sig biobollar eller levande sten. LS dock är en oerhört viktig bas som Leffe skriver, men för hårt belastade kar krävs sen ofta en ytterligare o mer selektiv metod att exportera nitrat. Algfilter fungerar klockrent, men är är platskrävande, men å andra sidan oerhört enkelt o kräver inget underhåll mer än skördning. Algfilter exportera dessutom både N o P i kanske relationen 80/1. Nitratfilter är mer selektiva och teoretiskt exporterar enbart nitrat, vilket ju är perfekt i ett system med kraftigt förhöjd N/P kvot (vanligt). 

 

/Jonas

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 8/13/2023 at 8:45 AM, jonasroman said:

Alltså, för det första, hur stor är arean i praktiken efter 2 veckor när stenens hål är täckta med biofilm? 

Ja teoretiskt kan ju ytarean bli väldigt stor i ett poröst material, men då måste väl samtidigt avståndet mellan ytorna inuti stenen vara väldigt litet; volymen på stenen är ju densamma, oavsett inre ytarea. Sedan är väl tanken att biofilmen ska bestå av denitrifikationsbakterier (åtminstone i stenens inre syrefattiga delar), men även dessa bakterier har väl en viss volym (inte bara ytarea), så får det plats tillräckliga mängder av dem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...