jonasroman Postat onsdag vid 17:45 Författare Postat onsdag vid 17:45 Här är hur det blir på ett ungefär baserat på butikspris jag precis såg (men kan vara billigare, upp till butik). 1 Citera
Oscarhaglund Postat onsdag vid 19:45 Postat onsdag vid 19:45 2 timmar sedan, jonasroman skrev: Det är ett måste. Ngt vi skriver o säger. Som med alla mätinstrument. När du gjort det har du mkt mkt hög accuracy. Mitt senaste ICP versus MTE postas här Det är tyvärr otydligt i manualen att det är ett måste. Nu har jag kalibrerat kalcium och magnesium utifrån ICP-MS testet så då hoppas vi på att det funkar. Intressant är att mitt kalcium måste varit skyhögt förut om det stod 485 i ME förut och nu när det faktiskt är 480 så står det 420. En sista sak som jag glömde att nämna är att åt minstone med fosfaten (den parameter jag kunnat testa länge) så även om den inte skulle vara helt rätt så är märningarna så precisa så att det går att se trender vilket ofta kan vara viktigare. Jag kunde till exempel se mitt fosfat gå ner när jag var iväg på semester och agera. 1 Citera
jonasroman Postat onsdag vid 21:07 Författare Postat onsdag vid 21:07 1 timme sedan , Oscarhaglund skrev: Det är tyvärr otydligt i manualen att det är ett måste Håller med. Tyvärr är jag inte längre ansvarig för manualen i detalj, skulle vilja att detta var tydligare. Men med tiden kommer det budskapet spridas. Det ser jag till så fort jag får chansen. Citera
Oscarhaglund Postat igår vid 09:06 Postat igår vid 09:06 Om man nu ska kalibrera så står det att man ska använda en 0.1ppm referens för RedSea Pro. Var får man tag på en sådan? Går det att spä ut en 0.2 referens? 1 Citera
jonasroman Postat 1 timme sedan Författare Postat 1 timme sedan On 2025-08-21 at 11:06, Oscarhaglund skrev: Om man nu ska kalibrera så står det att man ska använda en 0.1ppm referens för RedSea Pro. Var får man tag på en sådan? Går det att spä ut en 0.2 referens? Bra fråga, även den infon ville jag ha med i manualen, men som sagt, tyvärr är jag inte längre manusförfattare i detalj. Precis, du späder bara 0.2 and med 50% RO. Allra bäst är att späda med ATI ref lösn, den på 1000 ml du vet. med ganska stor sannolikhet kommer vi själva att snart erbjuda ref lösningar, för jag vet att det år lite bökigt att hitta. Det är ju bara FM; som har, o dom kostar en del o är bara på 100 ml tror jag. Våra kommer såklart vara på mer. men tills vidare, späd 50/50, helst med ATI ref, men annars ok också med RO/dest vatten Citera
jonasroman Postat 1 timme sedan Författare Postat 1 timme sedan On 2025-08-21 at 11:06, Oscarhaglund skrev: Om man nu ska kalibrera så står det att man ska använda en 0.1ppm referens för RedSea Pro. Var får man tag på en sådan? Går det att spä ut en 0.2 referens? sen skall sägas, både no3 o po4 behöver du oftast inte kalibrera alls. jag har gjort en uppdatering (version .34) där PO4 o NO3 är extremt finjusterade, så det skall inte behöva kalibreras. men, det skadar ju aldrig, o är ju kul ibland att mäta mot ref vätskor, då är man ju liksom 100% Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.