Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat (ändrat)

Jag har nu haft en diskussion med Andrew Sandler ifrån New York,  han har ju stor erfarenhet av karantän. För det första håller han naturligtvis med om att all fisk som kommer från butik måste karantänas. Där åker fisk in och ut och man tappar kontrollen helt över sådan fisk. Detta vet vi. Så hur ska vi nu göra för att få en bra karantän?. Jag har varit inne på att medicinera fisk även om den är symtomfri eftersom du kan bära på latenta sjukdomar och det är så Andrew Sandler gör också. 
Dom går i ett vatten som innehåller rätt dos  med antingen klorokinfosfat eller kopparsulfat.  Sen på slutet av perioden (3 veckor kanske? ) adderar dom praziquantel. 
Men det står att ta reda på mer detaljer. Doser. Tider ? 
Vidare  så har dom antibiotika i även maten. Jag tror man även kan få lite tips från någon duktig marinbiolog. 
 

Skall samla ihop det som finns från kunnigt folk och sen skriva ihop något för SG. 

 

Fyll på i denna tråd 🙂
 

/Jonas 


 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1
Postat

Hur är det med koppar, spelar behandlingstiden roll eller enbart koncentrationen vid varje tidpunkt? Kan det vara farligt för fisken att behandla med koppar om importören och butiken också redan gjort det nyligen?

Postat

Det där med att medicinera fisk i karantän är väl ganska vanligt i USA, både det ena och andra används väl tämligen rutinmässigt och förebyggande.....I Europa har väl inte riktigt samma trend utvecklats, dels krävs väl recept på flera av preparaten här och dels är vi kanske försiktigare med mediciner överlag, framförallt när det gäller förebyggande medicinering? Koppar används väl dock i viss utsträckning....

 

Postat
8 timmar sedan, Christian J skrev:

Hur är det med koppar, spelar behandlingstiden roll eller enbart koncentrationen vid varje tidpunkt? Kan det vara farligt för fisken att behandla med koppar om importören och butiken också redan gjort det nyligen?

Behandlingstiden är alltid viktig när det gäller behandling av sjukdomar.  
vissa fiskar lär tåla koppar sämre , då är klorinfosfatet ett alternativ kanske. 

Man kan nog inte lita på butikens kopparbehandling om så finns. Du har ingen aning om om deras koncentration har varit adekvat. Att behandla i för låg koncentration tror jag jag är helt meningslöst då försvagas fisken möjligen lite av själva kopparen men du får ändå inte bort sjukdomen. Jag tror det är väldigt viktigt att ligga på exakt koncentration.

 

 

 

Postat
7 timmar sedan, MattiasN skrev:

Det där med att medicinera fisk i karantän är väl ganska vanligt i USA, både det ena och andra används väl tämligen rutinmässigt och förebyggande.....I Europa har väl inte riktigt samma trend utvecklats, dels krävs väl recept på flera av preparaten här och dels är vi kanske försiktigare med mediciner överlag, framförallt när det gäller förebyggande medicinering? Koppar används väl dock i viss utsträckning....

 

Så kan det vara och här tycker jag USA är ett föredöme för en gång skull. Mediciner är ju en bra sak,  det förhindrar sjukdomar. Tänk så många fiskar vi har dödat såväl butik som hemma. En hel del kanske hade kunnat undvikas med  mediciner i våra karantänssystem om vi ens har några. Jag tror vi kan bättra oss ordentligt på detta.

Postat (ändrat)

nu gäller det att ta reda på doser o tid. Hur ofta vattenbyte i ett karantän/medicinkar? Enbart syresten o lite plaströr som inredning gissar jag. 
 

 

 

 

Ändrat av jonasroman
Postat (ändrat)

Det finns 2 skolor inser jag efter att ha surfat runt lite samt pratat med duktiga människor. 
 

profylax? Ja det är ju det Amerikamodellen kör. Eller invänta symptom o först då behandla. 
 

Inom mitt område (jobbar som kirurg) arbetar vi med profylax i vissa situationer. Profylaxbehandling är inte fel så länge nackdelen med viss övermedicinering understiger nyttan. Nyttan är då  att  slippa behandla med antibiotika lång tid då profylaxen förhindrade infektionen på så tidigt stadium så det räcker med en mkt liten dos. Inom kirurgi gör vi alltid så. Malariaprofylax är ett annat exempel. 
Man tar en låg dos, blir ej sjuk. Istället för hög o lång dos till de som blir sjuka. Totalt sett går det inte med nödvändighet åt mer antibiotika vid profylax och framför allt slipper man svårbehandlade infektioner och totalt sett minskar man  lidande och mortalitet. 
 

I o med den relativt höga mortaliteten på akvariefisk så stiger nyttan med profylax. Nyttan med profylax är proportionell mot konsekvensen av sjukdomen samt sjukdomsincidens vid utebliven profylax. 

 

Men en metod kan vara att invänta symptom. Problemet då kan dock vara att fisken då hunnit bli så svag av sjukdomen så behandlingen har sämre effekt samt att du behöver ha högre dos o längre beh tid. 

Kanske man skall tänka olika beroende på om fisken kommer från grossist eller direkt? Fisk från grossist med seriös karantän  kanske man kan  köra i ett karantänskar utan medicin och enbart medicinera vid symptom. Men fisk direktimporterad kanske bättre att köra profylax i syfte att minska på både total mortalitet samt total dos av medicin. 

 

/Jonas


 

 

Ändrat av jonasroman
Postat (ändrat)

@jonasroman, nu börjar du komna igång. Kirurg? Det är mitt favorityrke! Tyvärr blev jag inte det.

 

Hur som. 

Det viktigaste är att alla få ha sin filosofi gällande detta.

Det som dock och tyvärr inte fungerar, om ni läser vidare nedan, är allt hålla fisk I ett sk qt utan att ha en Metod. Och då menar jag ett qt som bara är för;

 

Observation (här kan fisken se fin och kry ut. Den åker ut och har tex lämnat efter sig något som plockas upp av nästa fisk...)

 

Endast ett påkopplat uvc.

 

Ormolja som tex vitlöksdroppar.

 

Ett qt-kar måste nogsamt rengöras. Och därför kan inte indreding som levande sten flyttas över om den inte stått fiskfritt i 45 dagar.

(dessa 45 dagar biter dock inte på uronema)

 

Jag, och flera andra förstås, är väldigt strikta när det kommer till karantän. 

Jag gör antaget, och utgår ifrån att alla fiskar är sjuka. Eller åtminstone att alla kan bära på "smitta", det är min profylax. 

 

En smittad fisk behöver inte vid köptillfället eller ankomsten hem, och inte heller för den delen inom 2-3v - ja kanske aldrig, visa på någon symptom. En klassiker är tex uronema.  Den, kan, ses som ett eller flera röda sår på fiskens kropp - och då är det med sannolikt redan för sent och parasiten har äntrat ditt kar. (Just uronema är ett exempel)

 

Jag tror iaf på att hybrid ttm är min framtid framåt. 

 

Tack 

 

 

Edit: just det. Allt kommer att vara förgäves om man inte håller, allt med hård yta som lägre djur och koraller, fiskfritt I ett eget qt-kar. Tack o bock 

Ändrat av Jois
  • Gilla 1
Postat
1 timme sedan , Jois skrev:

@jonasroman, nu börjar du komna igång. Kirurg? Det är mitt favorityrke! Tyvärr blev jag inte det.

 

Hur som. 

Det viktigaste är att alla få ha sin filosofi gällande detta.

Det som dock och tyvärr inte fungerar, om ni läser vidare nedan, är allt hålla fisk I ett sk qt utan att ha en Metod. Och då menar jag ett qt som bara är för;

 

Observation (här kan fisken se fin och kry ut. Den åker ut och har tex lämnat efter sig något som plockas upp av nästa fisk...)

 

Endast ett påkopplat uvc.

 

Ormolja som tex vitlöksdroppar.

 

Ett qt-kar måste nogsamt rengöras. Och därför kan inte indreding som levande sten flyttas över om den inte stått fiskfritt i 45 dagar.

(dessa 45 dagar biter dock inte på uronema)

 

Jag, och flera andra förstås, är väldigt strikta när det kommer till karantän. 

Jag gör antaget, och utgår ifrån att alla fiskar är sjuka. Eller åtminstone att alla kan bära på "smitta", det är min profylax. 

 

En smittad fisk behöver inte vid köptillfället eller ankomsten hem, och inte heller för den delen inom 2-3v - ja kanske aldrig, visa på någon symptom. En klassiker är tex uronema.  Den, kan, ses som ett eller flera röda sår på fiskens kropp - och då är det med sannolikt redan för sent och parasiten har äntrat ditt kar. (Just uronema är ett exempel)

 

Jag tror iaf på att hybrid ttm är min framtid framåt. 

 

Tack 

 

 

Edit: just det. Allt kommer att vara förgäves om man inte håller, allt med hård yta som lägre djur och koraller, fiskfritt I ett eget qt-kar. Tack o bock 

tror inte alla skall ha sin metod. Det är just det som är problemet. Jämför med medicin, återigen, så är det otroligt viktig med ett gemensamt konsensus baserat på kunskap.  Detta är en vetenskap och därför vi bör diskuterar detta, baserat på så mkt sann fakta som möjligt. Jag är helt övertygad om att vi inte behöver uppfinna hjulet en gång till, utan att vi kan så småningom finna ett bra program, med hjälp av marinbiologer,. veterinärer, samt de med stor erfarenhet i frågan. Ett  sorts pm,. där fördelar o nackdelar vägs in. Jag ”tror” också än så länge på det här tidiga stadiet , och det kan vi få göra i just en sån här tråd, innan vi kanske en dag kan fastslå ett konsensus.

 

Berätta nu, vad är exakt hybrid TTM? 

 

Jonas

 

 

Postat

kort bara om profylax, hur man tänker inom medicinen: 

 

 Profylax skall ge en större nytta än om man inte har profylax. O då menar jag även rörande antibiotika -avtrycket. 

 Om en behandling/profylax,  inräknat dess biverkningar  ger totalt sett mer nytta än skada, så är det OK. Jämför cytostatika. Dvs det är helt OK att en fisk dör på grund av koppar,. OM det innebär att du räddade 2 st samtidigt just tack vare koppar.. Då ligger du på plus gällande överlevnad. Det är ju vad allt handlar om. 

Sen är det jiu svårt o veta vad som hade hänt om jag inte behandlat, så det finnsen fara för överbehandling. Jag är inte helt klar med min egna ståndpunkt, för givetvis skall o kan  inte antibiotika skriva ut eller säljas. Det skall enbart ske av läkare o veterinärer,  men koppar är receptfritt, o skapar ingen resistens (väl?). 

 

Återkommer, nu till andra sysslor

 

Ni andra, fyll på!

 

/Jonas

 

 

Postat (ändrat)
1 timme sedan , jonasroman skrev:

tror inte alla skall ha sin metod. Det är just det som är problemet. Jämför med medicin, återigen, så är det otroligt viktig med ett gemensamt konsensus baserat på kunskap.  Detta är en vetenskap och därför vi bör diskuterar detta, baserat på så mkt sann fakta som möjligt. Jag är helt övertygad om att vi inte behöver uppfinna hjulet en gång till, utan att vi kan så småningom finna ett bra program, med hjälp av marinbiologer,. veterinärer, samt de med stor erfarenhet i frågan. Ett  sorts pm,. där fördelar o nackdelar vägs in. Jag ”tror” också än så länge på det här tidiga stadiet , och det kan vi få göra i just en sån här tråd, innan vi kanske en dag kan fastslå ett konsensus.

 

Berätta nu, vad är exakt hybrid TTM? 

 

Jonas

 

 

Nu var du snabb. Jag skrev; sin filosofi. 

Och att man måste hålla sig till en Metod (med stort M). Där kanske jag var lite slarvig. Med det menar jag nog lite av det som du är ute efter, dvs vetenskaplig Metod. Jag vet inte om tex hybrid ttm är vetenskaplig, vilket kanske är olyckligt. Det som jag vet är att dessa metoder bygger på någon studie (vetenskaplig) som redovisar för de olika parasiters livscykel och reproduktion, och att metodernas protokoll bygger på detta.

 

...måste fixa mat. Återkommer 😀

Ändrat av Jois
  • Gilla 1
Postat

https://humble.fish/community/index.php?threads/hybrid-ttm-to-treat-more-parasites.87/
 

Hybrid ttm är en variant av tank transfer där man har lagt in ett par extra steg med ett dopp i antingen en 150ppm väteperoxidlösning eller formalin.

 

Syftet är att försöka få ner antalet byten som behövs för att bli av med velvet. Eftersom velvet har en snabbare livscykel så behövs normalt dubbelt så många byten men det har visat sig att väteperoxid och formalin har bra effekt på just velvet (för övrigt även ytliga flukes). Därför har det visat sig att man kan skippa dessa extra byten om man gör två extra bad  istället. Detta gör det betydligt enklare att utföra ttm än om man skulle behöva byta var 36e timme

  • Gilla 1
Postat

@jonasroman, aa du kan läsa @Oscarhaglund redogörelse för httm. 

 

DÄREMOT!!!! Är Flukes egentligen plattmask!! Och där drog Jois, amatör-doktor-apotekare-alltiallo samt tänkare igång! 

För mig, som amatör, är och kan plattmask vara riktigt luriga. Jag gissar, helt ovenskapligt, att alla dessa typer av plattmask beter sig och reagerar på olika. 

Så jag kommer att komplettera httm med praziquantel. Better safe than sorry.

 

Postat (ändrat)

Detta är min procedur.

 

Utrustning

1 50l glasskvarium

1 45l plastback med lock

1 luftpump

4 4/6 luftslangar

4 luftstenar (airstone)

2 slw5

2 akvarieprydnadsväxter

2 akvariedekoration (som går att gömma sig i)

4 tvättsvampar som legat i sumpen på visningskaret

2 doppvärmare (om det inte är sommar och varmt inne)

 

Process

Först kollar jag vilken salthalt som fisken kommer i.

sedan gör jag ett vattenbyte i visningskaret och fyller det bytta vattnet i karantänen så att det blir rätt salthalt.

Jag ser till så att jag inte fyller hela vägen upp utan lämnar ungefär 5 liter.

 

Jag lägger i all utrustning och alla dekorationer. Dekorationerna tycker jag verkar göra fiskarna mindre stressade.

jag tar en av svamparna från sumpen på visningskaret. Detta gör att jag kan mats massvis utan att vara rädd för amonia. Inte säker på att det behövs, men säkra före osäkra.

 

När jag får fisken så temp acklimeras den genom flytning av påsen och sedan lyfter jag i den med så lite vatten jag kan.

 

efter en dag så tar jag en hink med 3l supersalt vatten och droppar i för att öka salthalten med ett par ppm. Detta återupprepar jag efter varje flytt tills rätt salthalt uppnåtts.

 

formeln för vilken salthalt du behöver på vattnet som droppar in för att höja 2ppt är följande saltPptDelta = 2av / bv där saltPptDelta är hur mycket mer ppt salthalten behöver vara i hinken med vatten du tillsätter jämfört med akvariet. av är akvariets volym i liter, bv är hinkens volym i liter.

exempel där akvariet har 45l vatten och hinken är 3l: saltPptDiff = 2x45 / 3 = 30. Det innebär att om akvariet är på 29ppt så droppar man in 3l 59ppt vatten för att få upp totala halten till 31 ppt

 

 

Fisken i karet 70-72 timmar.

Jag häller över 4 liter vatten från karantänen till en ny hink och häller i 20ml 3% väteperoxid. Ner med luftstenen.

 

Efter 30 minuter flyttar fisken till nästa akvarium/plastbytta som satts upp med den andra uppsättningen utrustning.

 

den gamla karantänen töms och allt torkas genom att jag placerar/hänger utrustning framför en pelarfläkt i 1-2 dagar. Utrustningen kan räknas steril (för våra syften) om den varit torr i 24 timmar.

 

Efter 2 dagar så doserar jag praziquantel. En dag senar flyttar fisken till det första akvariet och uppsättning utrustning.

 

Efter ytterligare 72 timmar är det dags för ett till väteperoxidbad och sedan byte av akvarium.

 

Sedan två dagar innan jag doserar prazi igen och håller fisken en dag till.

 

efter det så flyttar fisken till en acklimationslåda i visningskaret för att se om det är någon agression 

Ändrat av Oscarhaglund
  • Gilla 1
Postat
22 minuter sedan, Oscarhaglund skrev:

Detta är min procedur.

 

Utrustning

1 50l glasskvarium

1 45l plastback med lock

1 luftpump

4 4/6 luftslangar

4 luftstenar (airstone)

2 slw5

2 akvarieprydnadsväxter

2 akvariedekoration (som går att gömma sig i)

4 tvättsvampar som legat i sumpen på visningskaret

2 doppvärmare (om det inte är sommar och varmt inne)

 

Process

Först kollar jag vilken salthalt som fisken kommer i.

sedan gör jag ett vattenbyte i visningskaret och fyller det bytta vattnet i karantänen så att det blir rätt salthalt.

Jag ser till så att jag inte fyller hela vägen upp utan lämnar ungefär 5 liter.

 

Jag lägger i all utrustning och alla dekorationer. Dekorationerna tycker jag verkar göra fiskarna mindre stressade.

jag tar en av svamparna från sumpen på visningskaret. Detta gör att jag kan mats massvis utan att vara rädd för amonia. Inte säker på att det behövs, men säkra före osäkra.

 

När jag får fisken så temp acklimeras den genom flytning av påsen och sedan lyfter jag i den med så lite vatten jag kan.

 

efter en dag så tar jag en hink med 3l supersalt vatten och droppar i för att öka salthalten med ett par ppm. Detta återupprepar jag efter varje flytt tills rätt salthalt uppnåtts.

 

formeln för vilken salthalt du behöver på vattnet som droppar in för att höja 2ppt är följande saltPptDelta = 2av / bv där saltPptDelta är hur mycket mer ppt salthalten behöver vara i hinken med vatten du tillsätter jämfört med akvariet. av är akvariets volym i liter, bv är hinkens volym i liter.

exempel där akvariet har 45l vatten och hinken är 3l: saltPptDiff = 2x45 / 3 = 30. Det innebär att om akvariet är på 29ppt så droppar man in 3l 59ppt vatten för att få upp totala halten till 31 ppt

 

 

Fisken i karet 70-72 timmar.

Jag häller över 4 liter vatten från karantänen till en ny hink och häller i 20ml 3% väteperoxid. Ner med luftstenen.

 

Efter 30 minuter flyttar fisken till nästa akvarium/plastbytta som satts upp med den andra uppsättningen utrustning.

 

den gamla karantänen töms och allt torkas genom att jag placerar/hänger utrustning framför en pelarfläkt i 1-2 dagar. Utrustningen kan räknas steril (för våra syften) om den varit torr i 24 timmar.

 

Efter 2 dagar så doserar jag praziquantel. En dag senar flyttar fisken till det första akvariet och uppsättning utrustning.

 

Efter ytterligare 72 timmar är det dags för ett till väteperoxidbad och sedan byte av akvarium.

 

Sedan två dagar innan jag doserar prazi igen och håller fisken en dag till.

 

efter det så flyttar fisken till en acklimationslåda i visningskaret för att se om det är någon agression 

tack för utförlig beskrivning:-)

 

Jonas

 

Postat

@Oscarhaglund, exakt så.

Nyfikenfråga. Bytet ska ske inom 72timmar. Så du flyttar fisken och dina 4liter vatten för peroxiddoppet med samma syresten innan 72 timmar löpt ut? (Bara för att verifiera att jag tänker samma)

Postat

 En sak ang koppar. Koppar i saltvatten är mer stabilt än i sötvatten. I sötvatten ”förbrukas” kopparen genom att den bildar  kopparkarbonat. 
I saltvatten  binds kopparen till kloridjoner som i sin tur förhindrar bildandet av kopparkarbonat o därmed är kopparen kvar längre i ett saltvatten. MEN den förbrukas till slut i saltvatten med men då på grund av att magnesiumkarbonat binder  kopparen. Ju högre salthalt alltså ju mer kloridjoner det finns desto längre tid tar det för kopparen att bindas upp till magnesiumkarbonat. 
 

Så koppar blir alltid kvar sen i sten o sand men inaktivt som medicin. 

Postat
1 minute ago, Jois said:

😀

Kasseras syrestenen, eller torkar du den för att återanvända?

Jag är snål så jag brukar låts den torka. Jag låter den dock torka ganska länge innan jag återanvänder (några veckor).

  • Gilla 1
Postat

Jag tänker mig tre syften med karantän:

1. För att hindra att smitta kommer in i visningskaret (om den nya fisken tillfrisknar eller dör är sekundärt). Men för att detta skall fungera helt säkert bör man väl använda karantän redan vid första inköpet? Många struntar nog i karantän när de köper sina första tåliga/billiga fiskar, och börjar med det först när karet varit igång ett tag och man köper mer känsliga/dyra exemplar. Men om man då redan har latent smitta i visningskaret (t ex prick från de första fiskarna) kommer ju den nya dyra fisken att bli smittad trots karantänen.

Men eftersom det finns många olika sjukdomar kan karantän ändå vara effektivt. Kanske man har gamla, dyra fiskar som utvecklat immunitet mot prick, och så sätter man i en ny billig fisk (utan karantän) som för med sig Oodinium.


2. Som fristad för nya fiskar, där de kan återhämta sig utan konkurrens från de etablerade fiskarna. Detta kräver en avslappnande miljö, kanske tillsammans med en lugnande sällskapsfisk eller putsarräka? Det går även att åstadkomma med en bur i visningskaret, men då kan förstås smitta spridas. Däremot är nog inte TTM eller sötvattensbad särskilt lugnande, så även om det avlägsnar prickparasiterna kanske andra stressrelaterade sjukdomar blommar upp istället?

3. Karantän i butiken, för att slippa köpa dyra fiskar som redan från början är dödsdömda pga obotliga sjukdomar. Den extra kostnaden blir kanske försumbar om fisken redan innan är dyr, alternativt kanske kunden kan köpa till butikskarantän även för billigare fiskar som en tilläggstjänst (ambitiösa akvarister tillämpar förstås egen karantän ändå, för säkerhets skull).

Postat (ändrat)
9 timmar sedan, Christian J skrev:

Jag tänker mig tre syften med karantän:

1. För att hindra att smitta kommer in i visningskaret (om den nya fisken tillfrisknar eller dör är sekundärt). Men för att detta skall fungera helt säkert bör man väl använda karantän redan vid första inköpet? Många struntar nog i karantän när de köper sina första tåliga/billiga fiskar, och börjar med det först när karet varit igång ett tag och man köper mer känsliga/dyra exemplar. Men om man då redan har latent smitta i visningskaret (t ex prick från de första fiskarna) kommer ju den nya dyra fisken att bli smittad trots karantänen.

Men eftersom det finns många olika sjukdomar kan karantän ändå vara effektivt. Kanske man har gamla, dyra fiskar som utvecklat immunitet mot prick, och så sätter man i en ny billig fisk (utan karantän) som för med sig Oodinium.


2. Som fristad för nya fiskar, där de kan återhämta sig utan konkurrens från de etablerade fiskarna. Detta kräver en avslappnande miljö, kanske tillsammans med en lugnande sällskapsfisk eller putsarräka? Det går även att åstadkomma med en bur i visningskaret, men då kan förstås smitta spridas. Däremot är nog inte TTM eller sötvattensbad särskilt lugnande, så även om det avlägsnar prickparasiterna kanske andra stressrelaterade sjukdomar blommar upp istället?

3. Karantän i butiken, för att slippa köpa dyra fiskar som redan från början är dödsdömda pga obotliga sjukdomar. Den extra kostnaden blir kanske försumbar om fisken redan innan är dyr, alternativt kanske kunden kan köpa till butikskarantän även för billigare fiskar som en tilläggstjänst (ambitiösa akvarister tillämpar förstås egen karantän ändå, för säkerhets skull).

Butikskarantän kan vi nog glömma. Det har aldrig i någon butik mig veterligt fungerat.  Jag kan förstå dom. Det är en komplicerad process och mkt fisk åker in o ut. 
 

syftet med karantän vet vi sen gammalt. Förhindra att dina nuvarande fiskar smittas. Dvs enbart friska fiskar kommer få en entrébiljett till ditt system. 
för det krävs en karantän som med fördel enligt mig också är ett behandlingssystem eftersom det ökar incidensen  av fiskar som kan lämna karantänen och hamna i ditt visningskar. Syftet med hela grejen att ha akvarium. 
 

Jag kan tänka mig 2 vägar som går stt kombinerar.
1) Om fisken är direktimporterad kommer jsg köra profylaktisk medicinering i perfekt dos. Tror att det totalt sett ökar incidensen av frisk fisk i slutändan. 
2) fisk som kommer från grossistkarantän observerar jag o behandlar bara vid symptom. Det senare också för att den fisken kanske redan är behandlad och jag vill undvika ackumulerad överdos. 

/J

 

Ändrat av jonasroman
Postat (ändrat)

Vad gäller koppar och Dess konsumtion så binds  det även till karbonater och bildar kopparkarbonat. Med stigande salthalt det vill säga mer klorider  i vattnet är den processen långsammare. Således svår process att förutse därför krävs mätning av koppar dagligen och det är meningslöst att ligga i en medveten underdos , det gör ingen nytta. Då blir bara sjukdomen undertryckt och blommar sedan ut när fisken kommer i ett kopparfritt system.

Vi har ju lite erfarenhet ifrån humanmedicin. Underdos är lika fel som överdos. 

Ändrat av jonasroman
Postat

Här tar jag mig friheten o j saxar in en algoritm ifrån polo reef. Ganska  handfasta tips. 
 

 

I know we all have our own ways to quarantine our fish. This is how I do it. I would love to hear how you do it as well. 
1) as a general rule I don’t start any medication but until I see the fish are eating or if I see any visual signs or symptoms of parasites. As soon the fish starts eating then I start with copper. You want to tackle the most lethal parasites first. 
2) I gradually increase copper. I dose copper power for 7 days with an increment of 0.30 ppm daily.  On day 5 the copper should be around 1.5 ppm. On day 6 I dose enough copper in order to bring the level to 2 ppm and on day 7 bring the level up to 2.5 ppm.   I like to keep the level between 2.4-2.5 ppm ( the only exception to this rule is if I see that the  fish has visual signs of parasites. Especially if I believe the fish has velvet then within 2 days I try to reach the therapeutic levels) 
3) once I reach the therapeutic level then the count down begins. I leave all fish on copper for a total of 30 days. @ 79-80 degrees.
4) while the fish are on copper I prepare medicated food for them. For 7 days I feed them metroplex with focus Epsom salt and garlic guard. Then for the next 7 days I feed them general cure, focus, furan-2 and garlic guard.   
5) on day 14 I dose Prazipro and repeat on day 20 
6) also on day 20 I dose formalin for 10 days 
7) on day 30 all the fish should be ready to be placed on the DT  
If for any reason the fish stops eating during this treatment I will suspend all  medication and try to find other alternatives ways such as TTM or just leave the fish on observation.

 

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...