jonasroman Postat 17 augusti Författare Postat 17 augusti On 2024-07-28 at 13:24, nike83 skrev: snyggt! hur planerar du att introducera paletten? ser att det finns stor potential till en konflikt det gick utan konflikt. den vitbröstade brydde sig ingenting (lite oväntat) Citera
jonasroman Postat 27 augusti Författare Postat 27 augusti (ändrat) 19 timmar sedan, nike83 skrev: stiligt! hur har det gått med de nya fiskarna? Tack Fredrik. Det har gått jättebra med de nya fiskarna. Det lustiga är att den vitbröstade brydde sig absolut ingenting. Ändrat 27 augusti av jonasroman Citera
linen351 Postat 24 oktober Postat 24 oktober On 2024-08-16 at 22:39, jonasroman skrev: Kort sammanfattning av mitt system igen samt bilder från idag. Jag tror sanden är viktig så det nya med detta kar är den öppna scapen som möjliggör en mkt stor öppen sandbädd då nästan inga stenar ligger direkt på sanden. Bädden hålls ren med sandrengörande djur. Tex sjögurka, sjöstjärnor osv. Den är nästintill helt vit utan att jag behöver röra den. Jag har AF biofill (stenar) i sumpen samt 12 kg levande Sten i sumpen. Det är förutom sanden själva biofiltret. Tror egentligen inte den levande stenen är huvudorsaken till min balans utan sanden samt AF biofill som är 1-2 cm stenar med mkt area. Jag doserar fn endast balling och kontrollerar detta med mina egna maskiner Alkatronic och Dosetronic så kh och Ca ligger spikrakt. Ingen mekanisk filtrering. Ett icp test då o då men jagar inte mikroelement utan doserar endast jod och strontium separat om så behövs. Ljuset är tre Kessil A360. Fullt tillräckligt och mkt vackert ljus , läs solglitter och naturligt spektra. Cirk är 2 st Nero 7 på kortsidan som går random men runt 60%. Knäpptysta. Vad innebär ”ingen mekanisk filtrering”? Du kör skummare va? Jäkla fint kar Citera
Focustronic Postat 3 november Postat 3 november Liten uppdatering. Loriculusen dog plötsligt i DT efter ngt veckor. Tror flukes. Jag köpte en bispinosus istället och 2 Midas. Går hur bra som helst. korallerna färgar ut väldigt bra. Jag ligger mellan fem och tio i nitrat och 0.02 i fosfat. Jag vill ner lite i nitrat. Belastningen ökar ju med tiden. Så jag har faktiskt startat upp låg dos kolkälla. Sanden håller sig vit och fin utan att jag behöver röra i den alls och detta skedde efter att jag tillsatt ganska många olika typer av sand djur. Bilder kommer i eftermiddag. Dom var tydligen för stora för att kunna laddas upp. Citera
jonasroman Postat 3 november Författare Postat 3 november Liten uppdatering. Loriculusen dog plötsligt i DT efter ngt veckor. Tror flukes. Jag köpte en bispinosus istället och 2 Midas. Går hur bra som helst. korallerna färgar ut väldigt bra. Jag ligger mellan fem och tio i nitrat och 0.02 i fosfat. Jag vill ner lite i nitrat. Belastningen ökar ju med tiden. Så jag har faktiskt startat upp låg dos kolkälla. Sanden håller sig vit och fin utan att jag behöver röra i den alls och detta skedde efter att jag tillsatt ganska många olika typer av sand djur. mer bilder kommer senare. Filerna var för stora. Jonas 1 Citera
nike83 Postat 3 november Postat 3 november mycket fina bilder! kul att korallerna trivs och jag ser att acropororna har satt "fot" ! 1 Citera
izfisk Postat 4 november Postat 4 november Ser riktigt fint ut! Ser ut som det är bra fart på tillväxten på Acrosarna. Hur tycker du "mognadsprocessen" av corraroc stenen gått? Dem flesta som kör död sten går det ju ganska trögt för i början är min helt ovetenskapliga observation. Citera
jonasroman Postat söndag vid 08:00 Författare Postat söndag vid 08:00 On 2024-11-04 at 09:33, izfisk skrev: Ser riktigt fint ut! Ser ut som det är bra fart på tillväxten på Acrosarna. Hur tycker du "mognadsprocessen" av corraroc stenen gått? Dem flesta som kör död sten går det ju ganska trögt för i början är min helt ovetenskapliga observation. Jag var givetvis lite orolig för att starta med enbart död Sten. Man har ju läst många skräckhistorier. Jag var helt säker på att inte använda preparerad Sten utan helt naken sådan så jag kunde styra processen själv. På det sättet är coraroc en bra Sten med också ganska låg densitet så den är lätt att jobba med och verkar inte innehålla några skadliga ämnen. Jag fick knappt någon silikattopp ens som jag vet att en del får. Jag har egentligen inte haft några Problem utan jag tycker att uppstartsfasen har varit precis som med levande Sten faktiskt. Delvis beror det nog på att jag har ganska mycket sand för jag måste ju ha biofiltret nån annanstans då. Sen har jag en del levande Sten i sumpen fast jag tror ärligt talat inte den gör jättestor skillnad. Sen har jag en hel del av Aqua forest bio stenar i sumpen i högt flöde. Sen doserar jag faktiskt låg dos kol källa just nu för att sandbädden skall denitrifiera så bra som möjligt. Kalkalgerna har dröjt ganska mycket på den konstgjorda stenen dock det är det enda minuset. Det finns kalkalger men det tar väldigt lång tid och gröna alger får lätt förtur. Dock inga fula gröna alger, läs tråd alger utan bara de där när Stenen ser lite ljusgrön ut men helt slät. Det tycker jag inte stör utseendet egentligen någonting. Men det kommer kalkalger på stenen också fast som sagt långsamt. Det är väl den enda nackdelen. Jag har inte haft några problem med bubbelalger eller andra Hitchhiker’s så att säga. Det är en stor fördel med att köra konstgjord Sten. Du har full kontroll över vad som kommer ner i akvariet. Sen doppar jag numera alla koraller och alla fiskar går i karantän. 2 Citera
Danne4192 Postat söndag vid 20:50 Postat söndag vid 20:50 @jonasroman satan vad detta karet utvecklats fint! Du är en akvariet av rang! (Men det vet du redan) mitt första inlägg på guiden fick bli till dig! se det som en ära 1 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.