Gå till innehåll

Hur styr ni ert osmosfilter?


jacob.forssman

Rekommenderade inlägg

Hej, 

Jag har kört mitt akvarium i ca 1,5 år nu. Det är ett Red sea Max-e 260 med sump med en hel del SPS men även lite LPS och någon mjukis. Jag bor i stockholm och föreställer mig att vattnet är helt ok att använda som det är. Nu har jag tänkt köpa ett osmosfilter för att undvika accumulering av föroreningar i akvariumet. Nu till min fråga: 

Hur styr man bäst osmosfiltret? Jag har tänkta att ha det i garaget där det ska fylla en dunk som jag sedan tar vatten från när jag ska fylla på avdunstat vatten och göra vattenbyten. Säg att jag har en 10 liters dunk, hur göra jag för att den inte ska svämma över? Jag är ganska disträ och känner att jag lätt kan glömma bort den. 

 

/Jacob 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukade fylla på med kranvattnet i Göteborg, när jag gjorde ett Triton-test efter över fem år utan vattenbyten hade ingenting ackumulerats (förutom möjligen kisel). Numera har jag visserligen osmosfilter, men misstänker att det mest är krukväxterna som gynnas av det.

 

Jag sätter också på en timer (med mitt filter tar 10 liter ungefär 45 minuter), men det gäller förstås att komma ihåg att starta timern, och att man hör när den ringer... Hinken jag fyller ställer jag i tvätthon. Har man bara avlopp så gör det ju inget om det svämmar över, annars hade jag nog inte vågat lämna kranen öppen utan tillsyn.

 

Tunze har en produkt med nivåflottörer: https://www.tunze.com/SE/en/details/8555.000-ro-water-controller.html men jag skulle nog inte våga lita på en sådan utan avlopp, och med avlopp så verkar den lite onödig i de flesta fall.

 

 

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack för svaren. Lite större tunna då kanske och en timmer på klockan. Så räcker det att fylla en gång i veckan. Det ska jag nog komma ihåg. 
många i Stockholm som kör med osmos av de jag känner. Fortfarande inte helt säker på om det behövs eller inte. Kanske bra att göra ett vattentest en gång per år? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, jacob.forssman said:

många i Stockholm som kör med osmos av de jag känner. Fortfarande inte helt säker på om det behövs eller inte. Kanske bra att göra ett vattentest en gång per år? 

Om det kommunala kranvattnet vanligtvis är av bra kvalitet (som gissar är fallet i Stockholm) så fungerar osmos kanske mest som en extra säkerhet om det skulle bli en plötsligt försämring.

 

ICP-test kan absolut vara en god idé, även för att se om dosering av t ex spårämnen håller jämna steg med djurens förbrukning. Men om du byter vatten regelbundet brukar det även rätta till sig den vägen.

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, nike83 skrev:

hej Jacob

 

Jag har en nivågivare  som kopplas mot ventil med ställdon. När nivågivaren står går upp, så slår ställdonet av (NC). Svärfar har tillverkat en styrning till detta. 

Tack för svaret, det är något sådant jag tänker mig. Men med tanke på svaren kanske jag inte behöver osmos. Hur gjorde du när du bodde i Stockholm? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Christian J skrev:

Om det kommunala kranvattnet vanligtvis är av bra kvalitet (som gissar är fallet i Stockholm) så fungerar osmos kanske mest som en extra säkerhet om det skulle bli en plötsligt försämring.

 

ICP-test kan absolut vara en god idé, även för att se om dosering av t ex spårämnen håller jämna steg med djurens förbrukning. Men om du byter vatten regelbundet brukar det även rätta till sig den vägen.

Det är nog en bra idé, kanske ska börja med det. Sedan vara lite mer notorisk med vattenbyten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 11/16/2023 at 7:10 PM, jacob.forssman said:

Tack för svaret, det är något sådant jag tänker mig. Men med tanke på svaren kanske jag inte behöver osmos. Hur gjorde du när du bodde i Stockholm? 

Kort och gott så finns det ingen vettig anledning till att inte ha osmos. Vi håller inte(primärt) koraller, fiskar eller räkor utan vi tar hand om vatten. Det mest grundläggande i hobbyn är att vara säker på att vattentät i akvariet är 100% vilket man aldrig kan uppnå utan att köra osmos. 
vattnet kan vara bra i tre år och helt plötsligen blir det något fel hos vattenverket.

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, MichaelE skrev:

Kort och gott så finns det ingen vettig anledning till att inte ha osmos. Vi håller inte(primärt) koraller, fiskar eller räkor utan vi tar hand om vatten. Det mest grundläggande i hobbyn är att vara säker på att vattentät i akvariet är 100% vilket man aldrig kan uppnå utan att köra osmos. 
vattnet kan vara bra i tre år och helt plötsligen blir det något fel hos vattenverket.

Det är ju ett bra sett att se på saken 👍 förutom att vi tar hand om många liv i akvariumet är det ju också en hel del pengar. Kanske lite dumt att chansa med kranvatten 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 11/20/2023 at 5:44 PM, MichaelE said:

Det mest grundläggande i hobbyn är att vara säker på att vattentät i akvariet är 100% vilket man aldrig kan uppnå utan att köra osmos. 
vattnet kan vara bra i tre år och helt plötsligen blir det något fel hos vattenverket.

Osmos kan nog ge en viss ökad säkerhet, men långtifrån 100%. Mitt osmosfilter kan exempelvis bara avlägsna upp till 70% av nitrat och silikat, vilket kanske inte räcker långt om vattenverket plötsligt skulle släppa ut enorma halter. Vill man vara riktigt säker vad gäller just nitrat så är det kanske säkrare att testa kranvattnet med nitrattest innan varje påfyllning? Det kanske även finns andra ämnen som osmosfilter inte tar bort, även om jag är osäker på vilka (koppar? bly?).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 hours ago, Christian J said:

Osmos kan nog ge en viss ökad säkerhet, men långtifrån 100%. Mitt osmosfilter kan exempelvis bara avlägsna upp till 70% av nitrat och silikat, vilket kanske inte räcker långt om vattenverket plötsligt skulle släppa ut enorma halter. Vill man vara riktigt säker vad gäller just nitrat så är det kanske säkrare att testa kranvattnet med nitrattest innan varje påfyllning? Det kanske även finns andra ämnen som osmosfilter inte tar bort, även om jag är osäker på vilka (koppar? bly?).

Självklart bygger det på att man har ett korrekt dimensionerat filter annars kommer det helt riktigt släppa igenom saker. Tex så pallade inte mitt gamla silikatfilter att filtrera ut all silikat när jag skaffade mig en ny enhet som gör ca 2000L/dygnet så det var bara att uppgradera. 
Osmos tar både bly och koppar. Det är snarare om det kommer enorma mängder tex klor som det blir problem då kolfilter osv tar slut snabbt som attan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 hours ago, MichaelE said:

Självklart bygger det på att man har ett korrekt dimensionerat filter annars kommer det helt riktigt släppa igenom saker.

Jag uppfattar det som att membranet släpper igenom oavsett dimension (för andra ämnen än nitrat och silikat är det 98%). Från AquaMedics manual för easy line professional 50/100/150/200 GPD: 

 

"Rejection rate:
The retention rate of the membrane is up to 98%. Nitrate and silicate are only rejected up to max. 70%."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 hours ago, Christian J said:

Jag uppfattar det som att membranet släpper igenom oavsett dimension (för andra ämnen än nitrat och silikat är det 98%). Från AquaMedics manual för easy line professional 50/100/150/200 GPD: 

 

"Rejection rate:
The retention rate of the membrane is up to 98%. Nitrate and silicate are only rejected up to max. 70%."


Det beror självklart på grejerna. Vissa saker, tex silikat osv släpper själva membranet igenom men det är därför man har kolfilter, avjoniseringsmedia osv. När jag har gjort icp test på mitt osmosvatten har det inte funnits något i det annat än lite silikat pga anledningen jag nämnde tidigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillslut blev det ett osmosfilter för mig. Ska bara komma igång och testa det, blir nog i helgen. Jag behöver bara någon typ av nippel mot vattenkranen i tvättstugan (där jag även har en brunn som tar hand om överskottet om jag skulle råka glömma bort det. 

Det skulle vara kul med någon typ av magnetventil, typ som du har @nike83 men jag har inte någon svärfar som kan grejat styr till den :) så jag avvaktar lite innan jag löst den delen. Kanske en sån koppling man har för kaffebryggare som bara släpper igenom en viss mängd vatten åt gången kommer inte ihåg vad de heter nu)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

51 minutes ago, jacob.forssman said:

Tillslut blev det ett osmosfilter för mig. Ska bara komma igång och testa det, blir nog i helgen. Jag behöver bara någon typ av nippel mot vattenkranen i tvättstugan (där jag även har en brunn som tar hand om överskottet om jag skulle råka glömma bort det. 

Det skulle vara kul med någon typ av magnetventil, typ som du har @nike83 men jag har inte någon svärfar som kan grejat styr till den :) så jag avvaktar lite innan jag löst den delen. Kanske en sån koppling man har för kaffebryggare som bara släpper igenom en viss mängd vatten åt gången kommer inte ihåg vad de heter nu)

Varsågod ;)

https://aquacave.com/xp-aqua-ro-di-flood-guardian-electronic-auto-shut-off-valve-kit-aka-the-marriage-saver.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, jacob.forssman skrev:

Tillslut blev det ett osmosfilter för mig. Ska bara komma igång och testa det, blir nog i helgen. Jag behöver bara någon typ av nippel mot vattenkranen i tvättstugan (där jag även har en brunn som tar hand om överskottet om jag skulle råka glömma bort det. 

Det skulle vara kul med någon typ av magnetventil, typ som du har @nike83 men jag har inte någon svärfar som kan grejat styr till den :) så jag avvaktar lite innan jag löst den delen. Kanske en sån koppling man har för kaffebryggare som bara släpper igenom en viss mängd vatten åt gången kommer inte ihåg vad de heter nu)

 

kan kolla med honom om han vill bygga en styrning till, om du frågar snällt ;) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...