Gå till innehåll

DIY Integrerad sump till 120l


Carin

Rekommenderade inlägg

Hej

 

Jag och sonen ska börja med salt e planen. Mångårig erfarenhet för sött men helt ny på salt. 

 

Burken ska stå i sonens rum och där finns ingen plats för extern sump. Jag avskyr att se teknik så jag försöker läsa på om integrerad sump. 

 

Ser att de flesta lägger sumpen på en kortsida men jag skulle helst vilja ha det längs baksidan. Anledningen är om sonen tröttnar så flyttar jag karet till mitt akvarierum och där passar inte sump på kortsidan rent estetiskt.

 

Uppskattar tips på hur jag dimensionerar sumpen. Tanken är idag att ha mekaniskt och biologisk filtrering samt skummare och plats för värmare till vintern om det kniper. 

 

Karet i fråga är denna. Sonen vill främst ha lägre djur, jag gillar koraller...och sen kanske någon fisk för näringsbalans. 

 

 

Screenshot_20231121_121341_Samsung Internet.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är akvariet tänkt att stå i rummet? Själv hade jag mitt första 61-liters saltkar i ett hörn, med ett konverterat 53-liters kar som sump/refugium dolt bakom. Det roliga med sumpar i ett saltvattensystem är att ju större desto bättre, då ökad vattenvolym i systemet medför ökad stabilitet. Det finns till och med vissa som har större sump/refugium än visningsakvarium. Så jag skulle föreslå att försöka gå så stort som du kan/är villig. :) 

 

cornerfugeoverview.jpg.2c72a4877a49be405a52df212cbfb2af.jpg

 

Eller har jag helt missförstått frågan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

47 minutes ago, Carin said:

Hej

 

Jag och sonen ska börja med salt e planen. Mångårig erfarenhet för sött men helt ny på salt. 

 

Burken ska stå i sonens rum och där finns ingen plats för extern sump. Jag avskyr att se teknik så jag försöker läsa på om integrerad sump. 

 

Ser att de flesta lägger sumpen på en kortsida men jag skulle helst vilja ha det längs baksidan. Anledningen är om sonen tröttnar så flyttar jag karet till mitt akvarierum och där passar inte sump på kortsidan rent estetiskt.

 

Uppskattar tips på hur jag dimensionerar sumpen. Tanken är idag att ha mekaniskt och biologisk filtrering samt skummare och plats för värmare till vintern om det kniper. 

 

Karet i fråga är denna. Sonen vill främst ha lägre djur, jag gillar koraller...och sen kanske någon fisk för näringsbalans. 

 

 

Screenshot_20231121_121341_Samsung Internet.jpg

Det du måste tänka på är vad du vill få plats med där bak. Om du ska ha det på baksidan så tror jag inte att du kan få plats med en skummare utan att tumma för mycket på bredden (fram-bak) i visningskaret. Saltkar är ofta d

bredare än sötkar för att det ska vara enklare att göra en bra aquascape där korallerna har plats att växa. 
 

I så fall så skulle jag satsa på någon slags refugiumdel istället där du kan odla chaeto om det visar sig behövas.

 

Det du behöver tänka på då är att det ska vara tillräckligt brett i ”sumpen” för att få plats med returpumpen samt att du vill kunna få ner handen så du kan plocka upp saker från botten utan att använda tång.

Ändrat av Oscarhaglund
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är syftet med en integrerad sump? Om den bara skall innehålla teknik (t ex skummare) så fyller den väl ingen praktisk funktion, en inneskummare kan ju lika gärna sitta i visningsdelen. Vill du bara dölja tekniken skulle du istället kunna limma fast en konstgjord bakgrund från t ex Back To Nature framför.

 

Möjligen skulle man kunna odla makroalger (chaetomorpha) i ett refugium, frågan är om de får tillräckligt med ljus uppifrån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Alexraptor skrev:

Hur är akvariet tänkt att stå i rummet? Själv hade jag mitt första 61-liters saltkar i ett hörn, med ett konverterat 53-liters kar som sump/refugium dolt bakom. Det roliga med sumpar i ett saltvattensystem är att ju större desto bättre, då ökad vattenvolym i systemet medför ökad stabilitet. Det finns till och med vissa som har större sump/refugium än visningsakvarium. Så jag skulle föreslå att försöka gå så stort som du kan/är villig. :) 

 

cornerfugeoverview.jpg.2c72a4877a49be405a52df212cbfb2af.jpg

 

Eller har jag helt missförstått frågan?

Karet ska stå på en Ikea Malmbyrå som är 80×50cm så jag har ingen plats under. Alternativet är att sätta sumpen brevid men då måste ju visningskaret minskas ändå. Därför tänkte jag att integrerat nog är bäst. Alternativet är ju att sätta tekniken i karet men det ser ju så trist ut. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Oscarhaglund skrev:

Det du måste tänka på är vad du vill få plats med där bak. Om du ska ha det på baksidan så tror jag inte att du kan få plats med en skummare utan att tumma för mycket på bredden (fram-bak) i visningskaret. Saltkar är ofta d

bredare än sötkar för att det ska vara enklare att göra en bra aquascape där korallerna har plats att växa. 
 

I så fall så skulle jag satsa på någon slags refugiumdel istället där du kan odla chaeto om det visar sig behövas.

 

Det du behöver tänka på då är att det ska vara tillräckligt brett i ”sumpen” för att få plats med returpumpen samt att du vill kunna få ner handen så du kan plocka upp saker från botten utan att använda tång.

Förstår jag dig rätt nu att mer ha en öppen vattenpelaren, utan tex skummare och annan filtrering, baktill. Volymen kan få göras så smal att bara returpumpen får plats.  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har byggt om ett kar med ett fack för ytavrinning på typ 20x20cm i bakre hörnet . En returpump på botten , ett utblås och plats för skummare, doppvärmare, filtermedia etc.

Blir som en liten sump , men ändå inte tar upp för mycket av visningsdelen :) 

sorry för kass bild men du ser principen. 
E2C52D51-8054-4E67-A63D-98E4FCD39B4F.jpeg.086c33d610fc9e9911ae60d9fae08eb0.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Christian J skrev:

Vad är syftet med en integrerad sump? Om den bara skall innehålla teknik (t ex skummare) så fyller den väl ingen praktisk funktion, en inneskummare kan ju lika gärna sitta i visningsdelen. Vill du bara dölja tekniken skulle du istället kunna limma fast en konstgjord bakgrund från t ex Back To Nature framför.

 

Möjligen skulle man kunna odla makroalger (chaetomorpha) i ett refugium, frågan är om de får tillräckligt med ljus uppifrån.

Ja jag vill dölja eländet 😄, men om jag ändå skall göra en avskiljning tänkte jag att jag borde kunna få till mer filtreringsyta med en integrerad sump än om jag bara döljer med en BTN baksida....moduler finns ju iofs men vette 17 om det finns snygga till ett salt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Oscarhaglund skrev:

Jag skulle i så fall belysa det bakifrån istället för uppifrån. Skulle få mycket bättre effekt.

Smart, borde kunna lösas lätt. Behövs det mycket/lite ljus? Kan en ledstrip längs baksidan funka? 🙈🙉🙈🙈 total nybörjare och fick googla refugium och har inte hunnit läsa på om makroalger. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 minuter sedan, jjonaas1 skrev:

Jag har byggt om ett kar med ett fack för ytavrinning på typ 20x20cm i bakre hörnet . En returpump på botten , ett utblås och plats för skummare, doppvärmare, filtermedia etc.

Blir som en liten sump , men ändå inte tar upp för mycket av visningsdelen :) 

sorry för kass bild men du ser principen. 
E2C52D51-8054-4E67-A63D-98E4FCD39B4F.jpeg.086c33d610fc9e9911ae60d9fae08eb0.jpeg

Jag förstår  principen, kan absolut funka för mig men hur tänkte du göra för att dölja den? Har haft ett Juwel med en sån innedel. Satte en BTN på den och baksidsn men vart aldrig nöjd. Spelade ingen roll hur mycket växter jag hade i för kanten syntes jämt. Tänker att ett salt är betydligt mindre förlåtande för sådana kanter än sött. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, Carin skrev:

Jag förstår  principen, kan absolut funka för mig men hur tänkte du göra för att dölja den? Har haft ett Juwel med en sån innedel. Satte en BTN på den och baksidsn men vart aldrig nöjd. Spelade ingen roll hur mycket växter jag hade i för kanten syntes jämt. Tänker att ett salt är betydligt mindre förlåtande för sådana kanter än sött. 

Kommer nog inte försöka dölja det utan det smälter in rätt bra när man fått lite sten framför osv.

Först tänkte jag skärma av hela kortsidan på karet, men jag kom fram till att så länge jag får effektiv ytavrinning + plats med den teknik och filtermedia jag behöver så finns det ingen anledning, jag värderar mer yta i visningsdelen före det. 
4B244639-ACB2-417F-B476-BBD1BE074922.jpeg.5f52f5bb0e559615d6a1f4924a940b7e.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 minutes ago, Carin said:

Ja jag vill dölja eländet 😄, men om jag ändå skall göra en avskiljning tänkte jag att jag borde kunna få till mer filtreringsyta med en integrerad sump än om jag bara döljer med en BTN baksida....moduler finns ju iofs men vette 17 om det finns snygga till ett salt. 

Man vill ju nog gärna ha något som är svart så innehållet döljs då. Precis hur man gör det vet jag inte.

 

Jag tror att @jjonaas1 ide är bättre än min med en mindre box i bakkanten. Jag tycker det är viktigt att försöka utnyttja ytan så mycket det går.

 

men om du skulle köra med något längs hela baksidan så skulle jag göra nått såhär.

 

____________________
|  f |            r             |  p  |
____________________
|                                       |
|      Visningsdel             |
|___________________|
 

där ”f” är ett fack för mekanisk filtrering typ filtervadd. ”r” är ett framtida refugium. Behövs inte omedelbart utan lägg till när näringsvärdena börjar gå upp. ”p” är returpumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enkelt o snygg är att gömma teknik bakom en BTN bakgrund oavsett om det blir en inbyggd "låda" eller inte. Kolla första exemplet i videon. Tror inte du kommer få stor nytta av integrerad sump utan använd en del av BTN för att skapa mer 3D i dimensionerna och gömma pump, doppvärmare och kanske en liten skummare bakom. Med schysst levande sten och en bra belysning behövs inte mer för att komma igång.

 

Är det långa malmbänken eller en kortare ni ska ha den på? Tänker på bärigheten då malm byrån inte är så robust. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen kan man ju gömma saker bakom koraller och sånt också. Blir ju inte lika snyggt men det är enklare om man tycker det låter övermäktigt.

 

Detta är min korallkarantän (samt samling som jag inte kan ha i huvudkaret). Det har ingen sump och ingen intern avdelning.

 

IMG_4727.jpeg.a2d93943ecd23a97d050d5796e0af4e0.jpeg

1. Aquaclear hang on back filter

2. Tunze auto top off

3. UV gömt bakom sten med koraller, bara sladdarna som syns.

4. Doppvärmare, delvis gömd bakom annan sten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar på @jjoonaas1 ide fast att sätta den i mitten av den bakre väggen istället för på ena kortsidan.  På så sätt kan jag få full djup på vardera sida och sätta stenar på höjden mitt fram och som letar sig runt på vardera sida. 

Och kanske på sikt (när jag läst på om koraller) sätta olika sorter på sidan vid utblåset jämfört med överrinings-sidan. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, kaptenen skrev:

Enkelt o snygg är att gömma teknik bakom en BTN bakgrund oavsett om det blir en inbyggd "låda" eller inte. Kolla första exemplet i videon. Tror inte du kommer få stor nytta av integrerad sump utan använd en del av BTN för att skapa mer 3D i dimensionerna och gömma pump, doppvärmare och kanske en liten skummare bakom. Med schysst levande sten och en bra belysning behövs inte mer för att komma igång.

 

Är det långa malmbänken eller en kortare ni ska ha den på? Tänker på bärigheten då malm byrån inte är så robust. 

 

 

Det är den korta 80*50 som vi har men jag tänkte lägga en mer vattentålig skiva på. 

 

Tack ska kika på klippet. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 minuter sedan, Oscarhaglund skrev:

Sen kan man ju gömma saker bakom koraller och sånt också. Blir ju inte lika snyggt men det är enklare om man tycker det låter övermäktigt.

 

Detta är min korallkarantän (samt samling som jag inte kan ha i huvudkaret). Det har ingen sump och ingen intern avdelning.

 

IMG_4727.jpeg.a2d93943ecd23a97d050d5796e0af4e0.jpeg

1. Aquaclear hang on back filter

2. Tunze auto top off

3. UV gömt bakom sten med koraller, bara sladdarna som syns.

4. Doppvärmare, delvis gömd bakom annan sten

HOB filter har jag funderat på men de som jag har på mina nano idag låter lite mycket...trots att pumpen är i vattnet. De börjar vibrera och skallrar till slut mot glaset. Tänkte testa att klippa en n och sätta över glaskanten för stt se om det hjälper. 

 

 

Nackdelen är väl att det tar lång tid innan korallerna blivit storaoså de täcker behjälpligt...jag är en otålig själ 😆 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

45 minutes ago, Carin said:

Jag förstår  principen, kan absolut funka för mig men hur tänkte du göra för att dölja den? Har haft ett Juwel med en sån innedel. Satte en BTN på den och baksidsn men vart aldrig nöjd. Spelade ingen roll hur mycket växter jag hade i för kanten syntes jämt. Tänker att ett salt är betydligt mindre förlåtande för sådana kanter än sött. 

Jag har för mig att lasse som var aktiv här på forumet förut (jobbade på sjöfartsmuseets akvarium i gbg) har en BTN bakgrund i sitt kar så snyggt kan man få det ändå.

IMG_4728.jpeg.cf6fddb0333212377ee24adcbf36d8ba.jpeg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, Oscarhaglund skrev:

Jag har för mig att lasse som var aktiv här på forumet förut (jobbade på sjöfartsmuseets akvarium i gbg) har en BTN bakgrund i sitt kar så snyggt kan man få det ändå.

IMG_4728.jpeg.cf6fddb0333212377ee24adcbf36d8ba.jpeg

Fantastiskt vackert!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Carin skrev:

Karet ska stå på en Ikea Malmbyrå som är 80×50cm så jag har ingen plats under. Alternativet är att sätta sumpen brevid men då måste ju visningskaret minskas ändå. Därför tänkte jag att integrerat nog är bäst. Alternativet är ju att sätta tekniken i karet men det ser ju så trist ut. 

 

Aha, på så vis.

 

Ett, något dyrare idag, alternativ är att innesluta utrustningen bakomg en vägg av levande sten. För några år tillbaka så var fokuset för mitt 96-liters rev, att dölja utrustningen. Så jag staplade levande sten mot väggarna och byggde en utbuktning i hörnet, med plats för skummare, pump och doppvärmare. Sedan så är det värt att nämna att levande sten är ett fullständigt biolgiskt filter som ger en fulländad näringscykel. Dock är det superviktigt att man ser till att strukturen är fullstänigt stabil och inte kan röra sig, och att stenarna ligger så att viktfördelningen pekar neråt och inte ligger och trycker för hårt på glaset.

 

BigReef2018-Open.jpg.e27b285657be19f2aba0c4caeb6ce0ec.jpg

 

Här är en något nyare bild med fulländad klippvägg, dock har jag mer synlig utrustning nu, i och med att jag rört mig mer mot koraller som vill ha starkare flöde. 

BigReef-2023-09-24.jpg.0260c01877207b7eecfed1c78c9ed284.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2023-11-21 at 21:01, Carin skrev:

Det är den korta 80*50 som vi har men jag tänkte lägga en mer vattentålig skiva på. 

 

Tack ska kika på klippet. 

Tänkte mest på vikten. Med tanke på att den inte har något stag i mitten i.o.m. lådan under. Kanske går att få in en bräda för att säkra upp lite dock. Har haft kar i liknande storlek på ett kallax och där finns det ju support i mitten. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, kaptenen skrev:

Tänkte mest på vikten. Med tanke på att den inte har något stag i mitten i.o.m. lådan under. Kanske går att få in en bräda för att säkra upp lite dock. Har haft kar i liknande storlek på ett kallax och där finns det ju support i mitten. 

En extra skiva som täcker hela baksidan är kanske ett alternativ att stadga upp byrån så att den inte bågnar. 🤔 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...