Gå till innehåll

Coraroc hur får man ihop dem?


Oscarhaglund

Rekommenderade inlägg

Jag köpte en 100 box idag på aquariatech men jag måste säga att jag är väldigt besviken. De bitarna jag har går inte att få så att de håller ihop. Minsta lilla stöt så är det npgon bit som trillar av. Tyvärr så är det dessutom så att bitarna som följer med 100 boxen är alla sådana (utom basplattan) som inte går att låsa fast med en låsskruv.

 

jag tror inte jag vågar använda detta. Får bli att limma vanlig sten med epoxy som vanligt.image.jpg.678f150e5c84c7dac00213d70d920331.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är mycke stor fan til en börja... 

 

En lite silikon och du kommar inte at få isär stenene. Jag skulle aldrig göre så da jag vil ha möjligheten at byta scape :) 

 

Sen har en anvåander erfaret at dom läkker Silikat av nogon anletning, så mit tips är at låte dom stå lite i vanligt vatten, 3-5 dagor. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2023-12-09 at 20:15, Thomas Salt skrev:

Jag är mycke stor fan til en börja... 

 

En lite silikon och du kommar inte at få isär stenene. Jag skulle aldrig göre så da jag vil ha möjligheten at byta scape :) 

 

Sen har en anvåander erfaret at dom läkker Silikat av nogon anletning, så mit tips är at låte dom stå lite i vanligt vatten, 3-5 dagor. 

Jag tror den användaren även körde siporax??  Har jag fel så rätta mig. Siporax läcker silikat helt säkert nämligen. 
 

på hemsidan hos tillverkaren av coraroc finns 4 icp tester. Ett par av dom ligger silikat inom normalvärden och nåt tredje lite högre (men han kör också siporax). Så frågan är om det verkligen är coraroc som läcker ?? Om det nu är så so tror jag dock det tveksamt om det räcker att ha dom i sötvatten ngr dar. Isåfall i RO vatten o kanske en strumpa med järnhydroxidremover? 
 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 minutes ago, jonasroman said:

Jag tror den användaren även körde siporax??  Har jag fel så rätta mig. Siporax läcker silikat helt säkert nämligen. 
 

på hemsidan hos tillverkaren av coraroc finns 4 icp tester. Ett par av dom ligger silikat inom normalvärden och nåt tredje lite högre (men han kör också siporax). Så frågan är om det verkligen är coraroc som läcker ?? Sen är det tveksamt isåfall om det räcker att ha dom i sötvatten ngr dar. 
funderat på att göra så men tror jag hoppar det. 
 

Mina har definitivt släppt ut silikat. Inte ett större problem och något man kan förvänta sig av i princip all konstgjord sten. Jag använder inte siporax eller något annat media som skulle kunna tillföra silikat och det finns en direkt korrelation mellan att jag startade det lilla karet och högre nivåer av silikat. 
 

Som sagt, något jag förväntade mig och det är bara att köra lite silikatmedia så försvinner det utan att ställa till någonting. I ett mindre system än ni mitt hade jag nog kört stenarna i osmos tillsammans med si remover ett litet tag. 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 minuter sedan, MichaelE skrev:

Mina har definitivt släppt ut silikat. Inte ett större problem och något man kan förvänta sig av i princip all konstgjord sten. Jag använder inte siporax eller något annat media som skulle kunna tillföra silikat och det finns en direkt korrelation mellan att jag startade det lilla karet och högre nivåer av silikat. 
 

Som sagt, något jag förväntade mig och det är bara att köra lite silikatmedia så försvinner det utan att ställa till någonting. I ett mindre system än ni mitt hade jag nog kört stenarna i osmos tillsammans med si remover ett litet tag. 

Tack för utförligt svar:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

34 minuter sedan, MichaelE skrev:

Mina har definitivt släppt ut silikat. Inte ett större problem och något man kan förvänta sig av i princip all konstgjord sten. Jag använder inte siporax eller något annat media som skulle kunna tillföra silikat och det finns en direkt korrelation mellan att jag startade det lilla karet och högre nivåer av silikat. 
 

Som sagt, något jag förväntade mig och det är bara att köra lite silikatmedia så försvinner det utan att ställa till någonting. I ett mindre system än ni mitt hade jag nog kört stenarna i osmos tillsammans med si remover ett litet tag. 

@MichaelEBra svar som sagt. Några följdfrågor :

1) hur högt silikat har du nu i ditt system? För du kör väl remover nu? 
2) exakt vilket si remover media kör du? Länk ? 

 

då gör jag nog då. Med ett si media i ro vatten ngr dar. Men länka gärna vilket media o var du köpte det. 
 

jag märker att du i ditt övrigt väldigt fina kar hade bekymmer med mkt brunt på stenarna o inte så mkt kalkalger. Kom det efter du tillfört coraroc eller varit hela tiden ? Såg inte ut som kiselalger så kanske inte ett samband. Förhoppningsvis inte. 
 

tack för titten för övrigt. Kul o se din entusiasm och noggrannhet 👌

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 12/17/2023 at 9:26 AM, jonasroman said:

@MichaelEBra svar som sagt. Några följdfrågor :

1) hur högt silikat har du nu i ditt system? För du kör väl remover nu? 
2) exakt vilket si remover media kör du? Länk ? 

 

då gör jag nog då. Med ett si media i ro vatten ngr dar. Men länka gärna vilket media o var du köpte det. 
 

jag märker att du i ditt övrigt väldigt fina kar hade bekymmer med mkt brunt på stenarna o inte så mkt kalkalger. Kom det efter du tillfört coraroc eller varit hela tiden ? Såg inte ut som kiselalger så kanske inte ett samband. Förhoppningsvis inte. 
 

tack för titten för övrigt. Kul o se din entusiasm och noggrannhet 👌

Jag ska skicka iväg ett test efter julhelgen för att se vilket resultat removern har haft. 
 

Jag kör arkas SI remover. De rekommenderar tex att använda den när man slänger i deras keramik.

 

Nej, bristen på rosa kalkalger på stenarna har alltid varit ett faktum i detta systemet. Däremot verkar jag dels ha mörkröda kalkalger som växer på stenarna samt något brunt bös som jag antar tillåts växa pga den dåliga etableringen av kalkalger. 
Däremot så har jag, konstigt nog, inte generellt dålig tillväxt på kalkalger. Här är en Nero 5 som jag inte rengjort på 6 månader:

image.jpeg.d808c408c56ce4f72413d23114e8901a.jpeg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, MichaelE skrev:

Jag ska skicka iväg ett test efter julhelgen för att se vilket resultat removern har haft. 
 

Jag kör arkas SI remover. De rekommenderar tex att använda den när man slänger i deras keramik.

 

Nej, bristen på rosa kalkalger på stenarna har alltid varit ett faktum i detta systemet. Däremot verkar jag dels ha mörkröda kalkalger som växer på stenarna samt något brunt bös som jag antar tillåts växa pga den dåliga etableringen av kalkalger. 
Däremot så har jag, konstigt nog, inte generellt dålig tillväxt på kalkalger. Här är en Nero 5 som jag inte rengjort på 6 månader:

image.jpeg.d808c408c56ce4f72413d23114e8901a.jpeg

Intressant. Har samma erfarenhet att ibland får man en ”problemsten ” som aldrig får kalkalger o stenen bredvid får det. Tror som du att har bakterier o andra alger fått fäste är det uppförsbacke gör kalkalgerna. 
 

i ditt fall hade jag provat att introducera flera olika sorters algätare. Kanske en sjöhare ? Den dammsög mina stenar so dom blev helt släta o sen kom kalkalgerna. (Mitt förra system). Eller ett gäng med olika sorters sniglar. 
finns också nån svart sorts nakensnigel ganska stor (minns ej namnet) som äter allt i algväg. 
 

tack för dina svar. Det stärker mig att köra med coraroc men kommer dom sagt låta dom gå i RO ngr dar med lite Sil Out media. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 12/18/2023 at 7:23 PM, jonasroman said:

Intressant. Har samma erfarenhet att ibland får man en ”problemsten ” som aldrig får kalkalger o stenen bredvid får det. Tror som du att har bakterier o andra alger fått fäste är det uppförsbacke gör kalkalgerna. 
 

i ditt fall hade jag provat att introducera flera olika sorters algätare. Kanske en sjöhare ? Den dammsög mina stenar so dom blev helt släta o sen kom kalkalgerna. (Mitt förra system). Eller ett gäng med olika sorters sniglar. 
finns också nån svart sorts nakensnigel ganska stor (minns ej namnet) som äter allt i algväg. 
 

tack för dina svar. Det stärker mig att köra med coraroc men kommer dom sagt låta dom gå i RO ngr dar med lite Sil Out media. 

Bra tips! Jag har faktiskt försökt att få tag på abalones men de har konstant dykt uppnå väldigt dåligt skick till affären. Ska kanske göra ett försök på sjöhare ist.

 

Ja för tusan, kör. Klart bästa stenen jag har använt i något kar. Det är nästan så att man är frestad att slita ut en hyfsad del av den befintliga i det stora karet och ersätta med coraroc!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 timmar sedan, MichaelE skrev:

Bra tips! Jag har faktiskt försökt att få tag på abalones men de har konstant dykt uppnå väldigt dåligt skick till affären. Ska kanske göra ett försök på sjöhare ist.

 

Ja för tusan, kör. Klart bästa stenen jag har använt i något kar. Det är nästan så att man är frestad att slita ut en hyfsad del av den befintliga i det stora karet och ersätta med coraroc!

Vad glad jag blir att höra det du säger rörande coraroc. 
Skall  scape lite på köksbordet i helgen 

 

vad tror du är enklast , att vrida ihop alla stenar på köksbordet o sen lyfta ner hela scapen som den ör eller lossa allt igen o vrida ihop det igen på plats i karet ? (Utan vatten förstås) ? Jag tänker nämligen låta det mesta hänga ut från sidoglaset med den där glashållaren  och en Sten halvvägs som stöttar upp. Kanske det då är enklast att vrida ihop bitarna direkt på plats i karet ? vad tror du ? 
men fråga till. : glashållaren sätter man ju fast med silikon. Vänta 7 dar osv. (Enlig YT). Men sen när man skall montera på den så vrider man ju ganska hårt. Håller den glashållaren för det ? Nåt tips hur man vrider fast den första stenen mot glashållaren utan att den lossnar. ? 
 

förresten så såg jag att salt i väst har inne den där svarta nakensnigeln. Du kanske kan höra med dom ? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 hours ago, jonasroman said:

Vad glad jag blir att höra det du säger rörande coraroc. 
Skall  scape lite på köksbordet i helgen 

 

vad tror du är enklast , att vrida ihop alla stenar på köksbordet o sen lyfta ner hela scapen som den ör eller lossa allt igen o vrida ihop det igen på plats i karet ? (Utan vatten förstås) ? Jag tänker nämligen låta det mesta hänga ut från sidoglaset med den där glashållaren  och en Sten halvvägs som stöttar upp. Kanske det då är enklast att vrida ihop bitarna direkt på plats i karet ? vad tror du ? 
men fråga till. : glashållaren sätter man ju fast med silikon. Vänta 7 dar osv. (Enlig YT). Men sen när man skall montera på den så vrider man ju ganska hårt. Håller den glashållaren för det ? Nåt tips hur man vrider fast den första stenen mot glashållaren utan att den lossnar. ? 
 

förresten så såg jag att salt i väst har inne den där svarta nakensnigeln. Du kanske kan höra med dom ? 


Jag skulle definitivt bygga det inne i karet. Iaf jag har svårt att visualisera precis hur det kommer att se ut när jag bygger utanför. 
Osäker gällande glashållaren. Vad är det för en grej? Jag har en fot som jag limmade på bottnen av karet. Vill minnas att jag väntade i typ 24h innan jag gav mig på att limma. 
 

Du kan se processen här: 

 

 

Intressant. Vad är artnamnet?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...