Gå till innehåll

Mitt första salta - Red sea REEFER 3XL 900 V3


Avi8tor

Rekommenderade inlägg

4 timmar sedan, Reuben skrev:

Nu vet jag att vi ser allt i efterhand, men returpumpen gissar jag att du fick vända på :D ser farligt ut att ha det så nära glaset. Känns som det bara är en tidsfråga innan den suger sig fast :D


 

ja vred den 45 grader innan uppstart, blir ett jädra sug när den drar igång 😄

Ändrat av Avi8tor
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 timmar sedan, Avi8tor skrev:

17/7-23 

 

installera ATO och returpump. 

köpte till ett ”barb kit” till Vectran för att underlätta montering. Passade perfekt med en bit slang och klämmor. 

IMG_2040.jpeg

IMG_2045.jpeg

IMG_2059.jpeg

IMG_2085.jpeg

IMG_2089.jpeg

IMG_2090.jpeg

 

 

jag tror du kan skruva bort den blå "anslutningen" på pumpens sugsida, så slipper vattnet skvätta så mycket. just nu är den väldigt nära glaset och riskerar att alstra lite ljud.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 minuter sedan, nike83 skrev:

 

 

jag tror du kan skruva bort den blå "anslutningen" på pumpens sugsida, så slipper vattnet skvätta så mycket. just nu är den väldigt nära glaset och riskerar att alstra lite ljud.

Jag har provat både med och utan den och upplever ingen skillnad i ljud faktiskt. Däremot så vred jag pumpen 45 grader så den inte riskerar att suga fast i glaset. Pumpen har dock ett missljud då den burrar en hel del. Har rengjort och kollat allt utan att hitta något fel.  Har mailkontakt med oceans of life ang det. 
 

 

2 minuter sedan, nike83 skrev:

riktigt snyggt bygge! 

 

blir spännande att följa i framtiden.

 

hur upplever du belysningen?

Det jag gillar med belysningen är de enkla monteringen och att designen till akvariet blir snyggt och slimmat. Det blir en hel del ljusspill i rummet. Så skulle kanske vilja ha några skärmar till dem. Har sett att folk åringar ut i 3D-printers på Ebay.  
 

jag har inte mycket att jämföra med då detta ju är mitt första. Allt växer och det funkar smidigt med ReefBeat Appe

8 minuter sedan, nike83 skrev:

riktigt snyggt bygge! 

 

blir spännande att följa i framtiden.

 

hur upplever du belysningen?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helg och vattenbyte! Både LPS och SPS kolonierna växer på bra! Ska bli häftigt och se hur karet ser ut om något år när det mognat och växt till sig. 
 

Doserar just nu 285 ml ATI essentials + 

 

Salinity 35 ppt


 

Salinity 35

PH 8.1 

Alk 9.9 (sänkt doseringen något då den krupit upp senaste veckan ) 

 

Nitrat 3.2 

Fosfat 0.02 

Calcium 465

Magnesium 1410

 

 

IMG_4190.jpeg

IMG_4193.jpeg

IMG_4195.jpeg

  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

I veckan fyllde karet 6 månader. Hade smått panik för ett par veckor sedan. Vaknande en måndagsmorgon innan jobb och såg att vatten nivån var låg i displayen. Dessutom varnade Reefbeat-appen för hög temperatur i sumpen. Det visade sig snabbt att returpumpen stannat.. Har ju skrivit här tidigare om ett missljud i den som jag reklamerat, dock trodde nog ingen att den plötsligt skulle stanna. Rev ut den snabbt som ögat och plockade isär den. Såg inget uppenbart fel på den men roterade och grejade med alla delar och satte ihop. Den startade. Några samtal till Oceans of life/saltiväst och grabbarna skickade en returpump så att jag kan skicka iväg vectran. Temperaturskillnaden blev inte så stor mellan displayen och sumpen. fluktuerade ca 1 grad totalt sett. Doserpumpen hade ju dock doserat både KH och CA under natten och skapat en jädra oreda i returkammaren. det blev till att riva ut all teknik och rengöra. Gjorde 4 20% vattenbyten under veckan för att återställa alla värden. förlorade en putsarräka i svängningen. i övrigt har allt levande klarat sig bra. Acropororna har bra Polyp extension och växer fint. :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...