Gå till innehåll

Akvarietragedi - 250 liter Red Sea Reefer limfog släppte


Mimsen

Rekommenderade inlägg

Då har det värsta inträffat. Vårt 7 år gamla 250 liters akvarium från Red Sea brast helt plötsligt och utan någon som helst förvarning i en limfog och vatten forsade ut.

Av en slump jobbade jag och min man hemma och jag hörde när vattnet började forsa och jag hann fram i tid och höll ihop akvariet tills dess att maken kunde lokalisera en lång tving och två plankor så vi kunde hålla ihop sidan. Där står vi nu. Alla koraller och fiskar är ok, tack och lov.

 

Nu väntar jag på återringning från försäkringsbolaget.

 

Jag kontaktade även Triton där vi köpt akvariet och hörde att de lagt ner, men blev lovad att han skulle kontakta Red Sea i Sverige för detta var inte första gången ett Red Sea släppt i limmet.

 

Någon här med liknande erfarenhet som har något värdefullt att dela med sig i detta dilemma. Har Red Sea tagit något ansvar? Erfarenhet av försäkringsbolag?

 

I såna här lägen funderar man såklart på att avveckla, så tänker att jag kollar intresse för allt levande om det blir aktuellt att sälja av. Finns i södra Stockholm:

 

Fiskar

1 purple tang XL - ca 1 år

Ett 'vanligt' clownfisk par - ca 7 år

En dvärg kejsare - ca 2 år

 

Annat

1 putsar räka

1 sandvändare

1 nakensnigel - äter alger som tusan 

1 ormsjöstjärna stor

Snäckor och eremiter

 

Koraller

Euphyllia Glabresece torch lila med lime tip 

Euphyllia Ancora 

Gröna Rhodactis

Lite andra mjukisar

 

 

 

  • Ledsen 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 år då har garantitiden gått och då kan det bli svårt. Jag fick problem efter 2 år med mitt förra att silikonet var på väg att släppa men då fanns garanti kvar och då ersatte de karet med ett nytt. Så tror följden av detta är att du får kika med försäkringsbolaget ditt vad som ersätts i skadorna som uppkommit och köpa ett nytt kar därefter, men det ska bli intressant ifall du får återkoppling från Red Sea och se vad de säger. 

 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 hours ago, Mimsen said:

 jag hann fram i tid och höll ihop akvariet tills dess att maken kunde lokalisera en lång tving och två plankor så vi kunde hålla ihop sidan.

Det där låter som en närmast heroisk räddning! Blir det inte ett väldigt tryck från vattenvolymen om man försöker hålla ihop rutorna med muskelkraft?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åh vad tråkigt att höra! Mitt rsm250 släppte också i fogen. Gick dock väldigt långsamt så kunde planera tömning och lagning.

Började släppa efter två år, anmälde till Red Sea och svenska butiken och fick exakt ingen hjälp alls. Så jäkla besviken.

 

Finns lite bilder i denna tråd.

 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dessvärre brukar de inte ta något ansvar om karet är utanför garanti. Vissa har fått ett reducerat pris på ett nytt kar.

 

Tråkigt nog är red ses kar skräp i förhållande till pris. De äldre som du har var de som var värst. Den nyare generationen håller bättre men speciellt de större Karen verkar det fortfarande vara strul med baserat på de som har haft dem i min bekantskapskrets. 
 

Bästa lösningen för dig i detta läget, förutsatt att du vill fortsätta vilket jag hoppas, är att köpa/låna en stor balja och slänga över allt dit. Med cirkulation, skummare, ljus och värme kan du ha det levande där ett bra tag och göra saker i lugn och ro.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2/21/2024 at 1:46 AM, Christian J said:

Det där låter som en närmast heroisk räddning! Blir det inte ett väldigt tryck från vattenvolymen om man försöker hålla ihop rutorna med muskelkraft?

Jag har det till och med på film då dottern var hemma sjuk från skolan och kom springande från övervåningen när jag började skrika efter maken 😁 

Det kändes i armarna efter kan jag meddela 💪 fogen hade släppt ovanifrån och glipade en bit ned, den släppte inte hela tack och lov.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering: Försäkringsbolaget kommer inte ersätta akvariet (lösöreförsäkringen täcker inte att fogen plötsligt släpper). Har haft en byggkille på plats som besiktigat golvskadan, så nu väntar jag besked från försäkringsbolaget på nästa steg.

 

Vi har fått akvariet helt tätt med tving samt ett spännband som extra säkerhet så nu har vi kunnat fylla på tanken igen så att vattnet når upp till avrinningen för cirkulationen. Så nu är det ingen stress med individerna i karet för stunden i alla fall. Vi tar oss en funderare på om vi avvecklar och tar en paus på obestämd framtid eller om vi ska satsa på något nytt, drömmen var att uppgradera till största Red Sea Peninsula, men det blir aldrig mer ett Red Sea i det här huset!

Motivationen att ladda om är rätt låg nu.

 

 

Screenshot_20240222_233056_Photos.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

29 minutes ago, Mimsen said:

Vi har fått akvariet helt tätt med tving samt ett spännband som extra säkerhet

Det är kanske ingen dum idé faktiskt som extra säkerhet (även på kar som inte läcker), iaf om karet är inbyggt i väggen så tvingarna inte syns.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Idag har vi sagt farväl till allt i akvariet som nu får leva vidare hos en annan akvarieentusiast som är i uppstartsfasen, känns kul att vi hittade en bra lösning och sorgligt på samma gång att vi nu avvecklar på obestämd framtid 😢

 

Vi har ett clownpar (7 år, vanliga sorten) kvar som inte kunde flytta med till nya då det redan fanns ett clownpar där. DMa mig om du eller någon du känner kan tänka sig att ta dem ❤️

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...