Gå till innehåll

Pump död?


Jojo

Rekommenderade inlägg

Har också kollat på att beställa nytt. Hittar en tysk och en amerikansk RE sida. Kommer du ihåg var du beställde ifrån? 

En ny RE pump kostar ju också typ mer än en helt ny skummare typ tex Deltec 1000i.

Hur länge klarar man sig utan skummare? 🙄

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Jojo said:

Har också kollat på att beställa nytt. Hittar en tysk och en amerikansk RE sida. Kommer du ihåg var du beställde ifrån? 

En ny RE pump kostar ju också typ mer än en helt ny skummare typ tex Deltec 1000i.

Hur länge klarar man sig utan skummare? 🙄

Här här har beställt ifrån: https://www.royalexclusiv.net/en/

 

Äh, det går inte att jämföra en deltec med en bubble king ;) 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det känner jag igen, har hänt för mig två gånger med RE pumpar. Ena gången skickade jag in den till RE och fick svar att det var motorlindningen som var trasig - kan vara nåt annat också min tyska är inte alls bra. Skulle kosta lika mycket som en ny pump. Tycker att det är förvånansvärt dålig kvalite på pumparna i alla fall för det priset. 
Joakim

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dessa pumpar verkar inte vara av den kvalitén som de större RE-pumparna, tyvärr. 

Jag tänker om du skall ha skummaren i 5 år till så kanske det är värt att lägga pengarna på pumpen.  Om den inte går sönder igen, så finns det ju ett värde i skummaren fortfarande då. Blir alltid svårare att sälja en skummare med trasig pump. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 hours ago, MichaelE said:

Här här har beställt ifrån: https://www.royalexclusiv.net/en/

 

Äh, det går inte att jämföra en deltec med en bubble king ;) 

Oskyldig fråga hör eftersom jag funderar på vad jag ska satsa på för skummare i framtiden när jag nån gång uppgraderar.

Varför går det inte att jämföra?
Med tanke på att pumparna verkar gå sönder lika ofta som andra pumpar (bara en känsla, inget data bakom den synpunkten) men kostar jättemycket. Feature mässigt verkar de ju rätt efterblivna (tex ingen automatisk avstängning).

 

vad är det som gör att de är bättre?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 hours ago, Oscarhaglund said:

Oskyldig fråga hör eftersom jag funderar på vad jag ska satsa på för skummare i framtiden när jag nån gång uppgraderar.

Varför går det inte att jämföra?
Med tanke på att pumparna verkar gå sönder lika ofta som andra pumpar (bara en känsla, inget data bakom den synpunkten) men kostar jättemycket. Feature mässigt verkar de ju rätt efterblivna (tex ingen automatisk avstängning).

 

vad är det som gör att de är bättre?

Från mitt perspektiv och andra jag känner håller grejerna en evighet, är tystare och effektivare. 
 

Jag är inte jätteintresserad av en massa flashiga funktioner personligen utan mer att grejer ska funka och hålla.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr ganska vanligt med trasiga motorlindningar ( eller om det sitter nån skyddskomponent  som pajar) - men de där blocken är samma som Laguna, man får modda lite och vara lite kreativ med bottenplattan bara - tror det där är samma block som laguna 3500, men inte helt säker.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 minuter sedan, greger skrev:

Tyvärr ganska vanligt med trasiga motorlindningar ( eller om det sitter nån skyddskomponent  som pajar) - men de där blocken är samma som Laguna, man får modda lite och vara lite kreativ med bottenplattan bara - tror det där är samma block som laguna 3500, men inte helt säker.

Intressant! Kan du länka till en sådan pump? Hittar någon laguna dammpump…

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, Jojo skrev:

Intressant! Kan du länka till en sådan pump? Hittar någon laguna dammpump…

 

 

inte för att vara negativ, men jag satt och la ner typ 3 timmar på att försöka hitta ersättningspump. informationen på laguna är inte jättebra och man vill ogärna beställa fel pump, då din nuvarande impeller måste passa. Triton akvarium sålde dessa tidigare, och då var det lättare att fråga.

jag gav sedan upp och beställde en reservdel från RE :) 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, nike83 skrev:

 

 

inte för att vara negativ, men jag satt och la ner typ 3 timmar på att försöka hitta ersättningspump. informationen på laguna är inte jättebra och man vill ogärna beställa fel pump, då din nuvarande impeller måste passa. Triton akvarium sålde dessa tidigare, och då var det lättare att fråga.

jag gav sedan upp och beställde en reservdel från RE :) 

 

Ja jag kollade lite noggrannare på RE sidan nu, och jag behöver egentligen bara motorblocket som kostar 184€. Vet inte vad frakten är men känns ändå helt klart värt det. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 timmar sedan, Jojo skrev:

 

Ja jag kollade lite noggrannare på RE sidan nu, och jag behöver egentligen bara motorblocket som kostar 184€. Vet inte vad frakten är men känns ändå helt klart värt det. 

 

 

precis, utan att lägga dessa 2500kr så är skummaren inte mycket värd, tyvärr :( 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, greger skrev:

Samtidigt är det väl lite som att reparera en bil värd 20k för 18

 

 

håller med. ibland får man ta ett beslut att skrota. 

dock är är prylar av kvalité värt skrotpengar ! 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...