Gå till innehåll

Varning. Det cirkulerar dåligt aktivt kol.


jonasroman

Rekommenderade inlägg

(null) https://www.facebook.com/share/v/ttRLB32MandPBtrh/?mibextid=WC7FNe
 

se info från Ehsan. Om detta stämmer (får stå för Ehsan) är det en katastrof men också extremt värdefull info. 
 

tydligen från en större leverantör det vill säga det drabbar flera märken där alltså aktivt kol kan vara kraftigt förorenat och ge toxiska halter av koppar, kisel  och barium . Ett akvarium i United Kingdom, kollega till ehsan, vi kan gissa vem det är , har hela karet kraschat på grund av detta. Dom har ju analyserat med icp så vi får tro att de vet vad dom pratar om. Var försiktig med aktivt kol oavsett märke en tid framöver!

 

 

personligen har jag aldrig varit en favorit av aktivt kol,  jag har kört det väldigt sporadiskt och ibland har jag faktiskt sett negativa effekter. Personligen kommer jag nog aldrig använda aktivt kol för säkerhets skull,  det tillför trots allt så lite nytta. 

Ändrat av jonasroman
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta måste så klart tas på största allvar. Dock har han inte påvisat hur de kommit fram till att det är just den aktiva kolet som släpper gifter. Men när man går ut såhär, så borde de ha gjort en bra analys på detta kol.

 

En fundering är om detta förorenade kol även finns i osmos-filtren. det skulle nog bli ännu större katastrof då jag tror att minst 75% av alla saltisar kör med osmos :( 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 hours ago, jonasroman said:

Ett akvarium i United Kingdom, kollega till ehsan, vi kan gissa vem det är ,

"Partner" sa han, kan det inte betyda en vanlig kund också?

 

Man bör absolut ta det på allvar, men även hålla i minnet att det troligen leder till ökad försäljning av ICP-tester...

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Märkligt om många märken som säljer till oss skulle ha samma leverantör tycker jag.

Själv gillar jag att köra med kol i sumpen och ofta bara 1/4 av vad som står på burken.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2024-03-14 at 13:25, Christian J skrev:

"Partner" sa han, kan det inte betyda en vanlig kund också?

 

Man bör absolut ta det på allvar, men även hålla i minnet att det troligen leder till ökad försäljning av ICP-tester...

ja, Ehsan har ett affäärsintressem, och hans videos är ofta mångordiga med väldigt lite information. Han gör ofta små saker till "nyheter", men när det då gäller en dålig nyhet, tvingas man ta det på allvar. Jag håller med Fredrik, man skulle vilja veta vilka belägg han har, hur det är visat mm, för ett sådant här uttalande får ju enorma konsekvenser. Mig har det skrämt upp, när kan man lita på aktivt kol igen? Hur skall vi veta det? kanske nån skall fråga Ehsan??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2024-03-14 at 18:39, salar skrev:

Märkligt om många märken som säljer till oss skulle ha samma leverantör tycker jag.

Själv gillar jag att köra med kol i sumpen och ofta bara 1/4 av vad som står på burken.

Patrik

vi vet nu inte det som konsumenter, o kanske inte ens "tillverkarna"? Ehsan vill utan tvekan försvara sitt eget märke genom att säga att det kommer från andra med. är rätt säker på att just denna incident kommer från hans egna kol, därav hans kommentar att det är från flera. Men håller med dig, vilka exakt är det da? verkligen alla? men vi kan inte veta så för mig är det stopp helt tills vidare. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fler akvarister rapporterat liknande värden på koppar mm (såvida inte videon fått sådan spridning att alla omedelbart upphört med användning av aktivt kol)? Kraschen som nämns måste väl ha skett väldigt fort, innan de ens hunnit märka av ökningen av koppar mm på sina ICP-tester (jag förutsätter att en partnet till Triton gör regelbundna sådana), så om det dåliga kolet kommit ut i handeln så borde det väl ha märkts av fler vid det här laget.

 

7 hours ago, jonasroman said:

ett sådant här uttalande får ju enorma konsekvenser

Ja andra tillverkare av aktivt kol lär ju inte uppskatta att bli misstänkliggjorda i sådana svepande ordalag...

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...