Gå till innehåll

Hjälp med allt


AndreaR

Rekommenderade inlägg

Entusiastisk nybörjare som behöver tips o råd med allt

Jag har tagit över ett kar på 400 liter. Det som finns i karet är 2 gula kirurger, en Doris, 3 Clownfiskar och ett 30tal red bubbel tip anemoner (?) 

Jag köpte testkit o värderna är 

KH 11,8

Mg 14,10

Ca över 500

Fosfat över 2,50

No3 10

Salthalt 1.024

Anemoner ser väldigt ledsna ut, men fiskarna verkar må bra 

Vilka värden vill jag ha och hur gör jag? 

 

Tack på förhand för alla svar

17113068706747684648309215012529.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska det inte stå Mg 1410? Fosfat 2,5ppm är högt, men behöver inte vara någon katastrof vad jag förstått.

 

Jag tycker anemonerna ser normala ut på bilden, det är normalt för dem att dra ihop sig ibland. Om de däremot är kontinuerligt sammandragna eller ständigt vandrar runt kan de bero på vantrivsel. Om du har flyttat karet kanske själva flytten oroat dem lite, men då bör de snart återhämta sig.

 

 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bästa rådet jag kan ge (för jag har gjort det själv) är 'mät inte ihjäl karet'.

Hemtester är bara visst noggranna (och särskilt på t ex fosfat, där man mäter oerhört små mängder). Bättre att hålla stabila värden än "bra" värden, särskilt i början.

Ca och KH är lite höga (och fosfat). Ca och KH kan du enkelt och långsamt få ner med regelbundna vattenbyten. Hög fosfat är inte nödvändigtvis dåligt om du inte har känsliga sps eller får väldigt mycket alger. Refugium är mitt 'go-to' för att hålla nere det, men även medel som t ex Rowaphos funkar.

Skynda långsamt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 timmar sedan, Svemar skrev:

Bästa rådet jag kan ge (för jag har gjort det själv) är 'mät inte ihjäl karet'.

Hemtester är bara visst noggranna (och särskilt på t ex fosfat, där man mäter oerhört små mängder). Bättre att hålla stabila värden än "bra" värden, särskilt i början.

Ca och KH är lite höga (och fosfat). Ca och KH kan du enkelt och långsamt få ner med regelbundna vattenbyten. Hög fosfat är inte nödvändigtvis dåligt om du inte har känsliga sps eller får väldigt mycket alger. Refugium är mitt 'go-to' för att hålla nere det, men även medel som t ex Rowaphos funkar.

Skynda långsamt!

Grattis till att du börjat med en väldigt intressant och givande hobby! Precis som vemat skrev så är nog djuren lite upprörda efter den omställning som en flytt innebär. Jag skulle börja med att komma in i rutinen att byta vatten på karet som nybörjare. Om du gör 10-20% vattenbyten i veckan så kommer du snart att få värdena under kontroll. Sikta på en salthalp på 35 och en temp runt 25 så kommer det att bli bra. Är det bara ett bra salt så kommer du få ner kh,ca,po4 värdena lugnt och fint. Skulle po4 ge dig problem så kan man använda gfo i en reaktor men börja med vattenbyten. Sedan är det enligt mig bra att mäta. Man lär sig då använda testerna och lär sig sambanden mellan värden och hur djuren påverkas. Det man inte ska göra är stora och snabba förändringar baserat på vad man mäter fram. Det dinns ek risk att du som ny i hobbyn läst fel på ett test och anpassar något som inte är fel eller för snabbt anpassar ett fel, men något som dina djur vant sig med. Som sagt ta det lugnt och njut av hobbyn. 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så jättemycket för råd o tips. Ska bytta vatten imorgen. Ska göra testerna o se om det bli nån förbättring med nya filter, aktiv kol och rhemophos. Jag inrikta mig på 35g salt per liter. Räcker det med ett 5 %ig vattenbytte i veckan? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tipsar om att kika in på guidens artiklar som är riktade till nya saltvattensakvarister https://saltvattensguiden.se/articles.html/nybörjare/

 

För att få ordning initialt om du orkar byta 10-15% så kommer det sätta lite mer fart på att få mer "optimala värden" samt rowaphos som du är inne på för att få ned fosfaten. Resten är egentligen inga akuta värden och rikta in dig på fosfaten först och ta det andra sen. Med vattenbyten kommer de andra troligen att lösa sig då du bara har anemoner just nu och inget som bygger kalkskelett.

 

Det kan vara så att kirurgerna är något äldre eller att bilden ger en skev bild, men de ser "slitna" ut, framförallt doris (gula kirurgen kanske har ryggfenan intakt bara att den är infälld?). Jag tror de skulle må bra av en blandad och i huvudsak vegetabilisk diet (pellets, nori/algblad m.m.).

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, kaptenen skrev:

Det kan vara så att kirurgerna är något äldre eller att bilden ger en skev bild, men de ser "slitna" ut, framförallt doris (gula kirurgen kanske har ryggfenan intakt bara att den är infälld?). Jag tror de skulle må bra av en blandad och i huvudsak vegetabilisk diet (pellets, nori/algblad m.m.).

Kirurgen o Doris är nog 8 el 9 år. Dom andra typ 4. Mat ha jag paletts o ibland frysfoder. Köpte Algblad man hänger på vägen men dom bli dissad. 

Bra ide att mäta värden för o efter vattenbytte också om detta är väldigt tidskrävande för att jag kör droptester just nu 😅

IMG_20240328_054629.jpg

Screenshot_20240328_090609_com.android.chrome.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, AndreaR said:

Bra ide att mäta värden för o efter vattenbytte också om detta är väldigt tidskrävande för att jag kör droptester just nu 😅

Du måste inte göra det varje gång, bara för att se på ett ungefär hur mycket skillnad vattenbytena gör.

 

Var lite försiktig när du minskar fosfat så det inte går ner till noll, det leder lätt till problemalger.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, Oscarhaglund said:

Är inte artemia lite som godis? Fiskarna älskar det men det är långt ifrån nyttigt?

Ingen aning om det är onyttigt generellt, men kirurger behöver som sagt vegetabilier också. Min kirurg tar hellre artemia än nori om den får välja, så det gäller att ge den norin först...

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill bara med glädje meddela att fosfat  gott ner från 2,50 till 2,23 och KH från 11,8 till 11,3 sen i söndags. 

Kollad lite på Hanna-mätare.... Ha någon erfarenhet med dom? Känner att det bli lite sådär med dom färgtavlor på droptestet. 

Tack :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu fick jag ner värden på fosfat till 

1,36. Imorse tittade jag på mina anemoner och dom ha dragit ihop sig. Vad kan det bero på? Och filtret blev igensatt väldigt snabbt (2dagar) med genomskinlig slem. 

IMG_20240407_172510.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 minuter sedan, AndreaR skrev:

Nu fick jag ner värden på fosfat till 

1,36. Imorse tittade jag på mina anemoner och dom ha dragit ihop sig. Vad kan det bero på? Och filtret blev igensatt väldigt snabbt (2dagar) med genomskinlig slem. 

IMG_20240407_172510.jpg

Den typen av slem brukar kunna uppstå om man använder en kolkålla som vodka, vinäger, nopox, socker biopellets och ökar det för snabbt. Har du börjat använda något sådant? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang. Din fråga om Hanna checkers. Jag använder själv ett par av dem (i kombination med andra titreringstester). De är bra om man följer instruktionerna till 100% men man måste komma ihåg att det är hobbytester och bara för att du får en exakt siffra så finns en felmarginal i detta. Jag skulle titta på Po4 ulr, no3 hr, DkH och även om det inte är ett ”ägg” så är jag väldigt förtjust i deras bordsmätare som man använder för att mäta salthalten med.  

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2024-04-07 at 17:55, OR20 skrev:

Ang. Din fråga om Hanna checkers. Jag använder själv ett par av dem (i kombination med andra titreringstester). De är bra om man följer instruktionerna till 100% men man måste komma ihåg att det är hobbytester och bara för att du får en exakt siffra så finns en felmarginal i detta. Jag skulle titta på Po4 ulr, no3 hr, DkH och även om det inte är ett ”ägg” så är jag väldigt förtjust i deras bordsmätare som man använder för att mäta salthalten

Det är

On 2024-04-07 at 17:50, OR20 skrev:

Den typen av slem brukar kunna uppstå om man använder en kolkålla som vodka, vinäger, nopox, socker biopellets och ökar det för snabbt. Har du börjat använda något sådant? 

On 2024-04-07 at 17:50, OR20 skrev:

Den typen av slem brukar kunna uppstå om man använder en kolkålla som vodka, vinäger, nopox, socker biopellets och ökar det för snabbt. Har du börjat använda något sådant? 

Det är dom jag använder

 

IMG_20240408_194540.jpg

IMG_20240408_194532.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inget av dem som ger den näringen till bakterierna att växa på det viset. Möjligen att det är en obalans mellan fosfat och nitrat men det tror jag inte. 
 

det du verkar använda är dels aktivt kol för att ta bort färg och vissa ämnen i vattnet samt gfo för att ta bort fosfat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

24 minutes ago, AndreaR said:

Ska ta det lite sakta med ta ner värden.... Anemoner ser fortfarande trött ut.... Hoppas dom ta sig

Jag ha bytt sand en vecka sedan och det ser ut så nu. Är det normalt? 

 

Gör inte för många förändringar på en gång, det kan stressa djuren. Ny sand brukar leda till tillfällig algväxt, men det bör avta med tiden.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

26 minuter sedan, Christian J skrev:

Gör inte för många förändringar på en gång, det kan stressa djuren. Ny sand brukar leda till tillfällig algväxt, men det bör avta med tiden.

Som Christian säger- inget gott

händer snabbt i ett saltvattenskar! Ha tålamod och gör en förändring som du sedan väntar och ser effekten av. Ett tips är att hålla dig till att ”bara” göra en förändring per kvartal och se hur det påverkar karet. Jag tror också att du ska lverväga att hålla dig till vattenbyten i början för att lära könna karet. Visst kostar saltet en del men i det stora hela är det en mindre kostnad och du kan på så sätt lätt justera värdena över tid samt riskerar inte att göra något drastiskt fel. För precis som att inget gott

händer snabbt i den här hobbyn så händer dåliga saker tyvärr väldigt snabbt om man inte har koll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar göra rent typ 2 ggr per år då det lät samlas mycket skräp och gojs som man vill få ur akvariet. Brukar skrapa rutorna, sätta filtervadd där vattnet går ner till returkammaren och blåsa fullt ös med en pump i alla skrymslen. Sen till sist ett vattenbyte då jag tömmer så mkt vatten jag kan i sumpen och fyller på nytt. 

 

Svampar och andra filtrerare plus bakterier växer tillbaka. Har aldrig sett något negativt till följd av det.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...