Gå till innehåll

PDF från mig om fisksjukdomar o karantän


Rekommenderade inlägg

Hej

 

 

Här kommer ett försök att sammanställa mina personliga erfarenheter och den kunskap jag hittills tillägnats, rörande fisksjukdomar i våra marina saltvattensakvarium.

Jag gör ej anspråk på att texten är i alla avseenden helt korrekt då jag inte är veterinär, så reservation för felaktigheter får tas i beaktning. Information baseras dock på uppgifter ifrån veterinärer, vetenskapliga texter samt egen erfarenhet. Dokumentet kan bli föremål för utvidgning och revidering.

 

/Jonas Roman

Fisksjukdomar och karantän.pdf

  • Gilla 1
  • Tack 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

I och med att det är förbjudet att använda kopparbaserade mediciner tycker jag att man skall rekommendera de moderna metoderna som europeiska grossister använder.

Jag är emot att rekommendera det som är olagligt.

Det innebär rejäla uvc filter i karantänkar med god cirkulation utan bottenbeläggning och ofta helt utan inredning vilket tar Cryptocaryon, Oodinium och Brooklynella.

Det minskar eller stoppar spridningen av Uronema.

Yttre maskar kan man ta med sötvattenbad men inre maskar tar man med hästmedicin mot inälvsparasiter. (receptfri till exempel på Citygross).

En del fiskar måste sova nedgrävda i sand  och där kan de yttre hudparasiterna spridas. Men i och med att fiskarna sover nedgrävda brukar de inte smittas.

Det betyder att de fiskarna kan man inte ha i samma karantänkar som de som inte gräver ned sig.

Mycket viktigt att tänka på är att fiskarna ofta är i dålig kondition när de kommer så de behöver bra mat.

Mycket viktigt är också att de skall ha det mörkt när de sover. Går man in i rummet och tänder takljuset väcker man dem varje gång.

Det har man använt som tortyrmetod mot människor.

Ett problem med gyltor som gräver ned sig är dygnsomställningen. När de är nyimporterade och sover nedgrävda vaknar de inte när ljuset tänds utan de går upp när de tror att det blir morgon. Och är det mörkt då går de och lägger sig igen. Efter ett par veckor är jetlegen över men det kan skapa problem om fisken inte äter under den tiden.

Sätter man timern 3 timmar tidigare eller senare  varje dag ser man snart gyltan simma omkring och kan mata den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 timmar sedan, stigigemla skrev:

I och med att det är förbjudet att använda kopparbaserade mediciner tycker jag att man skall rekommendera de moderna metoderna som europeiska grossister använder.

Jag är emot att rekommendera det som är olagligt.

Det innebär rejäla uvc filter i karantänkar med god cirkulation utan bottenbeläggning och ofta helt utan inredning vilket tar Cryptocaryon, Oodinium och Brooklynella.

Det minskar eller stoppar spridningen av Uronema.

Yttre maskar kan man ta med sötvattenbad men inre maskar tar man med hästmedicin mot inälvsparasiter. (receptfri till exempel på Citygross).

En del fiskar måste sova nedgrävda i sand  och där kan de yttre hudparasiterna spridas. Men i och med att fiskarna sover nedgrävda brukar de inte smittas.

Det betyder att de fiskarna kan man inte ha i samma karantänkar som de som inte gräver ned sig.

Mycket viktigt att tänka på är att fiskarna ofta är i dålig kondition när de kommer så de behöver bra mat.

Mycket viktigt är också att de skall ha det mörkt när de sover. Går man in i rummet och tänder takljuset väcker man dem varje gång.

Det har man använt som tortyrmetod mot människor.

Ett problem med gyltor som gräver ned sig är dygnsomställningen. När de är nyimporterade och sover nedgrävda vaknar de inte när ljuset tänds utan de går upp när de tror att det blir morgon. Och är det mörkt då går de och lägger sig igen. Efter ett par veckor är jetlegen över men det kan skapa problem om fisken inte äter under den tiden.

Sätter man timern 3 timmar tidigare eller senare  varje dag ser man snart gyltan simma omkring och kan mata den.

 

Hej Stig. Intressant, finns det några siffror på vad som räknas som rejäla uvfilter? Finns ju många parametrar att ta hänsyn till men har du nån aning om vad för filter och flöde man bör ligga på för att det ska gå att bli kvitt dessa parasiter via uv?

Jag har just nu 170 liter karantän totalt och skulle det funka med uv så skulle ju det förenkla avsevärt. Men hur mkt effekt och vilket flöde behöver man köra på. 

1st Deltec 80w med 700liter/timma eller 2x80w med samma flöde? 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, Curtus said:

 

Hej Stig. Intressant, finns det några siffror på vad som räknas som rejäla uvfilter? Finns ju många parametrar att ta hänsyn till men har du nån aning om vad för filter och flöde man bör ligga på för att det ska gå att bli kvitt dessa parasiter via uv?

Jag har just nu 170 liter karantän totalt och skulle det funka med uv så skulle ju det förenkla avsevärt. Men hur mkt effekt och vilket flöde behöver man köra på. 

1st Deltec 80w med 700liter/timma eller 2x80w med samma flöde? 

 

Du behöver ca 170.000-180.000 uws/cm för att sterilisera dem, bra mycket högre om du ska döda dem. 

När jag har pratat med TMC så har de kört den dosen i sina system.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2024-05-21 at 16:20, stigigemla skrev:

I och med att det är förbjudet att använda kopparbaserade mediciner tycker jag att man skall rekommendera de moderna metoderna som europeiska grossister använder.

 

Är det? Det går ju att köpa tex Cupramine från amazon.se.

Jag vet att de bättre kelerade preparaten inte går att få tag på, men de andra är enkla att köpa…

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...