Gå till innehåll

Utrota skivanemoner


Rekommenderade inlägg

Jag har alldeles för mycket gröna skivanemoner som sprider sig för mycket och bränner allt de kommer nära.....

Någon som har nått bra tips på hur man blir av med dem? Eller kanske nån fisk som ger sig på dem?

Har för mig att mina kejsare tidigare har hållt hyfsat rent i huvudkaret men nu är det i mitt mindre fraggkar som är för litet för någon av de större kejsarna och jag tror inte de skulle rensa överfulla stenar? Har en Navarchus i huvudkaret så provar lägga över nån sten där och ser om det händer nått :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

 

förr så har jag ”retat” dom vid foten så har de släppt så man kan plocka ut dom manuellt, de mer tjuriga har jag tagit död på med ättika i en spruta med kanyl som jag stack in i skivanemonen. 

Nackdelen med den metoden var att jag inte tordes ta för många på en gång, krävs lite ättika men är det många skivor så blir det ju endel ändå 🙂

Ändrat av Nordin
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv kämpat med detta förr.


Tyvärr har jag dock ingen mirakelkur. Mest pålitliga metoden jag har för att bli av med dem, är att försiktigt rycka ut dem med pincett. Viktiga är att man får ett bra grepp omkring hela foten och så nära stenen som möjligt, för att sedan försöka försiktigt lirka loss dem. Man måste dra ganska hårt, men inte så hårt att man sliter isär den, gärna lite vickanda rörelse fram och tillbaka, tills de börjar lossna. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mm, det där med att plocka dem eller försöka utrota med ättika o liknande är väl kanske ett sätt att få ner antalet och bli av med det värsta.... Plockar ju så klart även de små som släpper för att hitta nya ställen men det är ju ett mickel...

Bäst är väl att kombinera metoder.

Ser faktiskt ut som att den stenen jag satte ner i huvudkaret blev nästan rensad på några dagar, oklart vem som gav sig på den, har en Navarchus, en Bicolour och en Dogface-puffer som jag kan misstänka

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet med Drömkejsare är att de är relativt säkra med mjukkoraller, däremot har de jag haft gett sig på vissa lps:er, gorgonier, svampar och vissa avroporor av någon anledning. Övriga djur har de varit väldresserade nog att inte ge sig på. Bicolor däremot har jag aldrig haft som inte gett sig på det ena eller andra. Dock svårt att aäga något art specifikt då det verkar vara lite humör/lät sig beteende av andra fiskar i karet. Jag hade en aom var mer Zebrasoma i sitt beteende än något annat och t.o.m använde baken för att trycka bort de andra fiskarna från hans alger. Dogface har jag aldrig haft sp kan inte uttala mig om det. 
 

men, till din fråga. Det som jag haft bäst resultat med när det gäller discosoma så är det att spruta in en lösning med 1/3 NaOH 2/3 H2O   (Baserat på vikt) in i dem. Detta göra enklast med en spruta och kanyl. Du kan även hantera glasrosor med denna lösning. Receptet kommer från Jake Adams så jag kan inte ta äran för det. Han körde dock 50/50 men så vågad är inte jag. Jag försöker hålla mig till 1-2ml per dag i mitt 500l kar för att inte få allt för stor pH påverkan. Att ta bort del manuellt har jag inte lyckats med om man inte ska ta bort hela stenen då de ”alltid” lämnar amå barn efter sig.  lycka till!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm, tror det är min dogface-puffer som ger sig på skivorna, mest intresse från den på den nya stenen när den kom i men sen hann jag inte se nått fören alla skivor var borta....

Har en del koraller i fraggkaret så jag vågar inte flytta över pufferna för att rensa där, får ta en sten i taget istället:) 

Lägger över en lite större sten nu ikväll

Så här ser stenen ut vid flytten, typ 25-30×15-20cm så ganska stor20240808_204512.thumb.jpg.3c4145dc3843cbba7a27330fc8f88a1d.jpg skivorna lite hopdragna men täcker hela stenen efter en liten stund i karet, intressant att se om den blir rensad

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...