Gå till innehåll

Fluval 303


Yemkela

Rekommenderade inlägg

Det är ju en rätt bra grej, vi tänkte stoppa alla små LS bitar där i så det blir som ett filter.

Men har den stått stilll en stund är det jäkligt svårt att få ur all luften, man orkar ju inte stå och vinkla den jättelänge.

Och sedan låter den ju lite väl mycket för att stå i sovrummet, men vad gör man i en etta med ett kar på? Nån som har förslag på hur man får ut luften snabbt och hur man får den lite tystare?

Just nu är det ju ingen luft i pumpen, men ska vi fylla på med sten i korgarna så måste vi ju öppna den...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör stopp/start metoden på mina gammla eheim. Vet inte riktigt vad som händer men en bit av luften "åker" upp i utflödet mao minskar luftmängden vid varje start/stopp och till slut blåser filtren ut resten.

mvh Mattias

okej, grejen är att det inte finns nån start/stopp knapp, bara kontakten... Daniel är ju elektriker, men den sladden får man minsann inte mixtra med står det på kartongen.

Ja, ja det ska nog lösa sig, vi tycker båda att det låter förfärligt, så vi hittar säkert på något.

Annars är det väl kanske så att man inte prioriterar något man sjölv inte störs av...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart att dom skriver att man inte får mixtra med dom skulle nåt hända så vill dom ha ryggen fri. Jag har satt kontakter på alla utvändiga pumpar jag haft å det har blivit ett gäng under årens lopp å det har aldrig hänt nånting förutom det som skall hända på eller av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart att dom skriver att man inte får mixtra med dom skulle nåt hända så vill dom ha ryggen fri. Jag har satt kontakter på alla utvändiga pumpar jag haft å det har blivit ett gäng under årens lopp å det har aldrig hänt nånting förutom det som skall hända på eller av.

Ha ha, jo det är ju klart, men det stod ungefär UNDER INGA OMSTÄNDIGHETER!!

Tänker i alla fall inte tipsa Daniel om att mixtra med den, men kommer han på det själv tänker jag inte hindra honom heller.

Jag är nog jäkligt nojig när det gäller vatten och elektricitet. Tycker det är läskigt som fan när jordfelsbrytaren smäller till. Men det är ju bra att den gör det, annars skulle det kunna gå riktigt illa...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja ruskar och vinklat har vi gjort både för att få igång den och för att få ur luften...

Hur skulle den bli tystare av man stoppar och startar den?

Min gamla Fluval brukar jag ruska om lite grann och efter den fått stått och tuggat ett tag så brukar den bli bra igen. Ibland får den helt enkelt stå och gå en längre tid, typ ett par timmar, så all luft har gått ur den och då är den knäpptyst!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min gamla Fluval brukar jag ruska om lite grann och efter den fått stått och tuggat ett tag så brukar den bli bra igen. Ibland får den helt enkelt stå och gå en längre tid, typ ett par timmar, så all luft har gått ur den och då är den knäpptyst!

Ja vi fick den ju i går så vi har inte hunnit höra efter riktigt om den blir tyst sen eller inte, men jag tror ändå att all luft var ur när vi skulle sova, och vi var tvugna att stänga av den...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja vi fick den ju i går så vi har inte hunnit höra efter riktigt om den blir tyst sen eller inte, men jag tror ändå att all luft var ur när vi skulle sova, och vi var tvugna att stänga av den...

Tyvärr är hela konstruktionen lite kass, tycker jag, på Fluval filtren. Som gammal sötvattens-freak så har jag hållit mig till Eheim-filtren som oftast bara går och går och går... helt otroligt kvalité på dom egentligen.

Nya pumpar brukar väsnas lite innan dom "gått till sig" ordentligt, i vissa fall har jag märkt efter ett år att dom blivit tystare, främst Eheim.

Vad gäller din Fluval så skulle jag nog se till att allting verkligen är tätt. Min 303:a fick aldrig ur luften, då det till slut visade sig vara en läckande snabbkoppling! Bort med ventilen och på med lite silikonfett på gummipackningen så var det bara att försöka med "skak-metoden" och vänta.

Starta den tidigt på morgonen och skaka ordentligt åt alla håll och kanter, sedan låter du den få jobba till sig ett bra flöde. Efter ett tag kan du gå dit igen och skaka till lite, sedan är det bara att vänta. Titta till den senare på kvällen och den lär garanterat ha dragit ur all eventuell luft och lär vara mycket tystare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kag vet inte hur 303an är kontruerad men på 304an är de en pinne som man sliter i för att få igång cirkulationen på pumpen. När jag väl fått igång igång min 304 så brukar jag pumpa som en tokig alkis medans filtret är igång, detta brukar få ut en jävla massa luft. De och att vända filtret typ 45 grader åt varje håll och skaka lite samtidigt brukar få ut de mesta. Sen så står den väl å småpruttar till ibland nångång i timmen i en dag eller nått.

Fluvalfiltren brukar låta illa första dagarna man satt igång det, sen brukar de bli tyst.

Mitt 304 är nästan ljudlöst!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En vibrerar lite tror jag, skulle inte förvåna mig om de är något som är uppslitet eftersom vi fick den med karet =), de är iof lufft kvar i den som vi inte fått ut ja ska jobba lite med den ikväll, ja tänkte att man kanske skulle montera ihop den under vattnet de är ju trotts allt ip 64 eller något =). De verkade som propellern sätt lite trögt i början med den snurrade inte,, inte å konstigt om den stått 7 år som säljaren sa, ser dock ut som pumpen är nyare men vem vet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En vibrerar lite tror jag, skulle inte förvåna mig om de är något som är uppslitet eftersom vi fick den med karet =), de är iof lufft kvar i den som vi inte fått ut ja ska jobba lite med den ikväll, ja tänkte att man kanske skulle montera ihop den under vattnet de är ju trotts allt ip 64 eller något =). De verkade som propellern sätt lite trögt i början med den snurrade inte,, inte å konstigt om den stått 7 år som säljaren sa, ser dock ut som pumpen är nyare men vem vet.

Så länge de är luft i den så kommer den vibrera å låta illa :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hålen för axeln i impellern skall vara alldeles runda och provar du att stoppa bara axeln i en av gummipluttarna som håller den skall den inte glappa och gummiplutten skal fjädra. Det skall gå att få tag i slitdelar till den så det går att få ordning på den. Passa på att kolla gummipackningarna när du kollar igenom den. Viker du ringen dubbel med en tvär böj skall det inte synas sprickor på utsidan av böjen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hålen för axeln i impellern skall vara alldeles runda och provar du att stoppa bara axeln i en av gummipluttarna som håller den skall den inte glappa och gummiplutten skal fjädra. Det skall gå att få tag i slitdelar till den så det går att få ordning på den. Passa på att kolla gummipackningarna när du kollar igenom den. Viker du ringen dubbel med en tvär böj skall det inte synas sprickor på utsidan av böjen.

Kan passa på att tipsa om att lite silikonfett kanske skulle vara på sin plats, t.ex Eheims universalspray. Det finns säkert andra märken, men se till att dom är giftfria.

Perfekt för att förlänga livet både på rotorer, axlar och framförallt gummi, att appliceras vid varje serviceintervall. Gummi åldras rätt hårt i vatten, så pass att när man tar upp det och låter det torka så spricker det.

Tunze Streamer pumparna var näst intill indränkta i silikonfett så det lär inte vara skadligt.

Jag brukar ibland förlänga en sliten rotors liv med att dra ut gummiplutten lite grann så när man trycker ner axeln i den så blir det mindre "uppåt och neråt glapp" i rotorn när den sitter på axeln.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De Fluvaltreor jag prövat har jag bara lutat litet på och väntat några sekunder på att luften skall sugas ut. Och sedan har de varit tysta om jag tittat på grejorna inuti innan.

Jag ser bara två möjligheter:

1. Antingen är det fel på impeller, axel eller gummipluttar = En reservsdelspack.

2. En gummipackning släpper in luft. Och i så fall kommer den ut igen med med vattnet i karet som luftbubblor.

Något annat fel har inte jag haft på de "gamla" Fluvalpumparna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kollade nu de är nästan en dl luft u pumpen, funderar på on en koppling kanske läcker. Den här pumpen set ut att va använd i som mest några månader så den är nog inte uppsliten i varje fall, tack för all hjälp. ÄR det nogon som har en reservdelsritning på en fluvalpump jag misstänker att de saknas någon del på impellern.

Det är just nu

1 Pinne som allt sitter trätt på.

1 Propeller

1 Magnet

2 Gummiploppar som sitter i vardera ände av pinnen.

Ska magneten och propellern kunna glappa 4 mm upp och ned på pinnen eller saknas det något där?

Så här låter det. nu är det ingen luft i heller jag fick bort allt.

http://aquapedia.zippert.se/ljud/fluval/303.mp3

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inga goda vitsord för fluval jag ska prova utan att ha burken inkopplad i morgon men ja får ta det lite lugnt de är bara IP64 den klarar bara överspolning av vatten egentligen.

Ska göra en grundlig kontroll av allt i morgon när flickan tillåter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...