Lasse Postat måndag vid 21:03 Postat måndag vid 21:03 1 timme sedan , Aqualung skrev: Plötsligt har man väl för högt, som med PO4. Nja - med NO3 är det ingen fara med överraskningar eftersom det inte binds i sten eller sand. Orsaken till ketchup effekten med PO4 är att det sugs in i sten och sand och der fungerar sedan som en buffert när man slutar dosera. MVH Lasse Citera
Aqualung Postat måndag vid 21:06 Författare Postat måndag vid 21:06 Tänkte på kalium alltså. När ska jag sluta dosera?? Citera
Lasse Postat igår vid 06:06 Postat igår vid 06:06 Använd natriumnitrat så behöver du inte bekymra dig. Det verkar som Santa Maria inte följer gängse standard utan säljer natriumnitrat med beteckningen salpeter - inte chilesalpeter. E numret för chilesalpeter är E251 MVH Lasse Citera
nike83 Postat 19 timmar sedan Postat 19 timmar sedan med så höga fosfatvärden, så hade jag gjort 1st 20%igt vattenbyte i veckan, tills du fått ner fosfaten till 0.2. då kommer även de andra parametrarna att "stabiliseras". 2 Citera
Aqualung Postat 19 timmar sedan Författare Postat 19 timmar sedan @Lasse nu var det visst Santa Maria jag hade Hur länge ska jag dosera Kaliumdroppar, tro? Vill inte få för mycket av det också! Nitrat kan jag ju mäta, men inte kalium. Citera
Lasse Postat 16 timmar sedan Postat 16 timmar sedan Doserar du Kalium? rent kalium? Vet du ditt kaliumvärde? MVH Lasse Citera
Aqualung Postat 13 timmar sedan Författare Postat 13 timmar sedan (ändrat) Ja min ICP visade Potassium (K) 330 Doserar 1 droppe per 100 liter, och började försiktigt enligt din inrådan (tidigare i denna tråd - här finns ICP:n också). Som det känns nu vill jag nog sluta dosera. Värdet måste ju ha gått upp efter flera veckors droppande. Vad säger @kaptenen och @nike83 som föreslog dosering av kalium och jod? Ändrat 13 timmar sedan av Aqualung Citera
Aqualung Postat 13 timmar sedan Författare Postat 13 timmar sedan Aquaforest Kalium "Add 1 drop of Kalium per 100 L (27 gal). 1 ml of Kalium in 100 l (27 US gal) of water raises the potassium level by 1.86 ppm." Alltså har jag höjt med 1.86 ppm per dag i, säg, 10 dagar. Då har jag totalt höjt med 18.6 ppm. Från 330 till 348.6. Om jag fortsätter hålla räkningen så här så vet jag när jag nått upp till 395 ppm. Eller? Tänker jag tokigt nu? Citera
kaptenen Postat 11 timmar sedan Postat 11 timmar sedan Salifert har bra hemmatester för kalium. Brukar visa med liten felmarginal. Du kan dosera mer än så. 1,86 ppm per dag är väldigt ambitiöst när det kommer till Kalium. Jag skulle dosera 10 ppm per dag tills du når 400 enligt uträkning. jod är som sagt lite krångligare då den kan finnas i tre olika former. Den följer du upp via ICP för att få en ”hyfsad” överblick. Gör du några ICP en gång i månaden i följd så kan du ganska snabbt räkna ut ungefärlig förbrukning. Hur mycket jod det är i en ml vätska brukar man få räkna ut bakvägen eller söka runt på nätet då det inte alltid skrivs ut på flaskan tyvärr.. 1 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.