Gå till innehåll

Aquatronica - erfarenhet?


ramq

Rekommenderade inlägg

Nån som har en Aquatronica hemma och kör? Vad är era erfarenheter?

Letar just nu på styrenheter till 2-kubiks projektet och det lutar just nu mest mot en Aquatronica.

En sak kan dock sätta käppar i hjulen; avståndet mellan power-controller boxarna... nån som vet maxgränsen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Vad grundar du detta uttalande på wrang ??

Skulle vara roligt att höra din motivering!

ja det är bara läsa i länken.

Men jag är inte alls främmande för nya saker IKS:en ligger långt efter ändå med utveckligen då de verkar mer gått över till att göra PondPilot (IKS) tyvärr

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, jag undrade bara om du hade några egna erfarenheter.

Det jag sett hittills av Aquatronican ser trevligt och seriöst ut, generöst med mjukvara för allehanda simuleringar av våg/tidvatten/ljusstyningar/kalender etc,

Samt att idén med att man kan bygga till med moduler efterhand gör ju att plånboken tar mindre stryk,

Att priset redan från början är betydligt lägre, gör väl inte heller något.

Återkommer när jag vet mer!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är bra med mer feedback. Alla har vi olika tycke och smak.

Skall ej "förstöra" tråden med mitt IKS snack mer. ;)

Aquatronican ser jag som intressant jag med men nu har man en annan

Har gjämfört lite innan jag med men såg att det var ungefär samma pris som en IKS och hade haft en innan...

Fördelen med Aquatrnican vad jag fattat att den har obegränsat med utgångar för att styra pumpar, lampor etc (from 6 to 80 sockets)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest besten

Aquatronica verkar var riktigt populära just nu man kunde se dom i Aquamedics,TMC montrar på Interzoo men lite ombyggda och med deras egen logga.

Nyheter som tillbyggnads satser i år skulle vara dimmning av ljus och pumpar,GSM modul,multitester,nitrat,calcium.fosfat elektrode.

Väldigt användar vänlig dator + ett billigare alternativ än det som finnes på marknaden idag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tackar och bockar för dom svar jag fått.

Det egentliga hindret vi har haft med just Aquatronica har varit kabellängden mellan power unit modulerna, men efter ett litet snabbt mail till Aquatronica så fick jag veta att dom har testkört ända upp till 15 meter USB-kabel mellan dom. Vårt behov av 3 meter mellan power unit är alltså inget problem.

Både Ethernet och GSM modulerna kommer nog att vara intressanta för vår del.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite mer info från AquaTronica

Dear Mr. Wrang,

At the moment our controller system has pH, Redox, Density, Freshwater condunctivity, temperature, and level reading. We do not have nitrate, calcium, or phosfate sensors. We do plan to release them, but unfortunatley, we do not a a date available for when these sensors will be released.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok.då har jag installerat aquatronican- lätt som en plätt, alla moduler är av plug n´play typ och programmeringen helt logisk.

Jag hatar produkter där man måste läsa bruxen, så så här långt känns det bra!

Jag har inte börjat lägga in kalender , våg och tidvattensimuleringar än, men smygtryckte lite genom programmen och det verkar vara "pretty straight forward".

Coolt är att man kan lägga in en graph på t.ex pH och redox med kompensation för belyst tid i karet och i agendan lägga in doseringar för tillsatser (calcium etc)

Sedan finns det möjlighet att vid strömavbrott (valbar tid) hindra t.ex sandfilter eller andra grejor som inte får stå still från att starta igen.

Men jag återkommer när jag lattjat lite mer - provade moduler hittils: redox,temp,salthalt, pH och vattennivå

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok.då har jag installerat aquatronican- lätt som en plätt, alla moduler är av plug n´play typ och programmeringen helt logisk. Men jag återkommer när jag lattjat lite mer - provade moduler hittils: redox,temp,salthalt, pH och vattennivå

Vad ingick i start-kit:et? Power unit, display, temp-givare. Något mer?

Marine Density, hur ska jag tolka det? Salthalt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, man kan kanske se power,control och temp som själva grundkitet - resten är options!

Marine density är salthalten och där kan man välja på displayen i vilka enheter du vill ha visningen!

vattennivå-kitet kostade knappt 300:-

Sen köper man till interface och prob till Ph,redox,densitet,conduktivitet(för söt eller osmosvatten).

Kommer en hel del nya probbar,dimbara drivdon för belysning,gsm uppringare och andra tillbehör under resten av året enligt aquatronica

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med risk för att pladdra för mycke så kan jag väl säga att jag snart har en i drift här hemma så då får jag väl säga bu eller bä. Men så här långt så har jag den åsikten att alla deras produkter ligger många steg före dom andras. Ta tex nivå mätaren som består av en probe som du lägger i burken du vill hålla nivå i. Sedan beräknar den volymen och håller den. Sånt impar på mej.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nope än så länge e de grisen i säcken för mej i o med att de bara har företagskunder innan. Men jag lovar att ge ett ärligt utlåtande om pryttlarna när jag kännt på dom lite. Jag har inte sett Eneye i drift inte heller aquatronica. Iks å den där andra runda prytteln har jag ju haft men dessa känns lite oldschool om jag får uttrycka mej så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad jag menade är, har du sett ett sånt i drift någonstans med någon annan modul än "dom som alla andra har"?

Sticker in lite här; Jag har vart i kontakt med EnEyE och visst, dom fungerar och kostar väl lite grann mer därefter. Apparaturen i sig vinner knappast några skönhetstävlingar och för den som vill ha en häftig blipp-blopp display att imponera med får leta sig efter någon annan utrustning.

Vad som skiljer sig med den här är bland annat att det är trådlöst mellan kontaktlisterna, så du slipper en massa förlängningskablar och jox. T.ex. mobilpaketet gör att du kan gå in på deras webserver och få ut en massa matnyttig information som akvariet/akvariena skickar till dom centralt. Dessutom har dom en skrälldus andra mer eller mindre nödvändiga mätsensorer:

• Vattentemperatur

• Lufttemperatur

• Luftfuktighet

• pH

• Nitrit

• Nitrat

• Generell Hårdhet

• ORP

• Konduktivitet

• Salinitet

• Syre

• Kalcium

• Ammonium

• Vattennivå

• Vattenflöde

Det är väl upp till var och en och avgöra vad som egentligen är relevant för gemene man.

Tittar man på Aquatronica så är den mer lämpad för det mindre publika akvariet samt för hobby-akvaristen. Den har en mindre prislapp och färre sensorer, men jag tror helheten spelar rollen.

För vår del känns det som en lite för stor kostym, så vi kommer att gå på Aquatronica.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funkar enligt eneye, eller har du sett det själv? (och då menar jag i saltvatten) - jag skulle gärna vilja ha en referens till någon som använder systemet eftersom det vore svaret på våta drömmar om det funkar!

Som sagt, jag har bara pratat med dom per telefon så jag är fortfarande novis på produkten annat än vad jag fick berättat över telefon. Priset för att köpa loss produkten är c:a 2xAquatronica, medans ett leasing-avtal är mer fördelaktigt, även prismässigt.

Eneye jobbar med underleverantörer av sina probes, så det är alltså "inhyrd utveckling" i en viss form. Mycket tekniskt lull-lull, men då produkten har så begränsad markadsandel så vill man ju verkligen se den i verkligheten...

En sak är säker; kör man stora akvarium eller en större akvariebutik kan det löna sig. För hobbyakvaristen ser jag bara dom riktiga teknikfreaksen med obegränsade plånböcker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...