Gå till innehåll

Aquatronica - erfarenhet?


ramq

Rekommenderade inlägg

Ok.då har jag installerat aquatronican- lätt som en plätt, alla moduler är av plug n´play typ och programmeringen helt logisk.

Men jag återkommer när jag lattjat lite mer - provade moduler hittils: redox,temp,salthalt, pH och vattennivå

Hur har det gått. Har du några bilder på det hela. Vore kul att se det "live" med egen tagna foton coh inte de som finns på deras sida

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Hur har det gått. Har du några bilder på det hela. Vore kul att se det "live" med egen tagna foton coh inte de som finns på deras sida

Det går finfint, jag ska ta och göra en seriös installation, sen kan jag låna en kamera - just nu är saker och ting bara provisoriskt uppkopplat!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, bäste herr felfinnare - tyskarna har typ 17.1 % i moms, och då får jag det till att dom betalar ungefär 30% mindre moms än vad vi gör.

Självklart var mitt försöka att försöka förklara skillnaden i en procentsats där våran momsats skulle vara 100 inte helt genomtänkt,men ibland går det för fort!

skillnad utan bara en fingervisning om de fördyrande omständigheter våra svenska butiker brottas med!

Men om jag istället säger att tyskarna betalar mindre än 3/4 av vår moms så kanske det är bättre!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, bäste herr felfinnare - tyskarna har typ 17.1 % i moms, och då får jag det till att dom betalar ungefär 30% mindre moms än vad vi gör.

Självklart var mitt försöka att försöka förklara skillnaden i en procentsats där våran momsats skulle vara 100 inte helt genomtänkt,men ibland går det för fort!

skillnad utan bara en fingervisning om de fördyrande omständigheter våra svenska butiker brottas med!

Men om jag istället säger att tyskarna betalar mindre än 3/4 av vår moms så kanske det är bättre!

Ledsen att jag kom dragandes med pekpinnen. En dålig ovana jag dras med :) Men om jag skall fortsätta peka hejvilt så kommer två korrektioner till :) Tyska momssatsen är 16% för de flesta saker (inklusive akvarieprylar)... no more, no less. Sen är det inte riktigt OK matte att räkna 1-17,1/25=0,315 som jag antar du gjort. Detta ger nämligen ett ganska skevt värde på hur stor skillnaden faktiskt är. Mer korrekt matte när du räknar procent blir 1-1,171/1,25=0,0632 vilket alltså ger ca 6,3% billigare varor. Medn 16% blir det istället 1-1,16/1,25=0,072. Förlåt om jag leker besserwisser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jovisst, bäste herr pekpinne:-, (jag har fortfarande inte fattat hur man får in smileys i texten!)

Visst har du rätt momsen är 16% i der waterland och mitt mindre genomtänkta matematiska utlägg avsåg skillnaden i momsdelen, inte priset.

Men det jag egentligen ville ha fram är att A-tronican kostade 4.300:- + 13-1400 för pH prob&interface över disk här i sverige- tar man bort fraktkostnaden från DE och momsdiffen så ifrågasätter jag var förtjänsten ligger i att handla på nätet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Andra raden i inlägget ovan delade upp sig med ny rad före den gröna smileyn när jag öppnade det skrivna inlägget på nytt.

Jag gick in och redigerade om det till en rad och nu när jag öppnar på nytt var det kvar som en rad.

Det är tydligen inte alltid så lätt att få det som man vill...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Fikk min Aquatronica i dag, og er veldig førnøyd så langt. Eneste problemet er at ph proben til Aquatronica ikke har gjenger slik som AM sine... Noen som vet om man får kjøpt noen overgang? Tenkte jeg skulle prøve kalkreaktoren som har stått her i et halvt år nå;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

jag har nu lärt mej att vissa av proberna/interfacen måste kalibreras typ 10ggr innan dom läser rätt.

Saltmätarproben måste hållas ren från djur som kryper in emellan höljet och elektroden (scutus sniglar t.ex).

På det stora hela funkar den mycket bra - mycket bra funktioner som jag fortfarande bara lärt mej en tredjedel av

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Har denna tråden dött?????

Jag sitter och funderar på en Aquatronica och söker efter mer info, bilder, mm

Jag vet inte vad för system som jag ska köpa.

Jag vill ju ha en stor display som visar massor med information på en gång.

Aldra helst så skulle jag villa ha ett system med toutch-display eller liknande, men det verkar inte finnas, eller?

Aquatronican kan man ju koppla upp mot datorn och på så sätt få mer överblick över det hela. Någon som använder sig av det???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
  • 6 månader senare...
Har denna tråden dött?????

Jag sitter och funderar på en Aquatronica och söker efter mer info, bilder, mm

Jag vet inte vad för system som jag ska köpa.

Jag vill ju ha en stor display som visar massor med information på en gång.

Aldra helst så skulle jag villa ha ett system med toutch-display eller liknande, men det verkar inte finnas, eller?

Aquatronican kan man ju koppla upp mot datorn och på så sätt få mer överblick över det hela. Någon som använder sig av det???

Jag har skaffat mig en Aquatronica och är helnöjd, lätt att programera och funkar klockrent för mig. Har inte kommit så långt att jag kopplat den mot datorn än men det är ett senare projekt. Just nu kör jag påfyllning av vatten och fläktar om tempen stiger, kommer köra ljus på den senare oxå. allt är under uppbyggnad och jag går i planerna på att bygga sump på mitt rsm så just nu leker jag bara runt lite med den. Men helt klart kan jag rekomendera den.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...