Gå till innehåll

Tror ni att den här bänken håller ?


sietses

Rekommenderade inlägg

Tyngden lodrätt - inga problem. Skjuvkrafter åt sidan - kan vara problem. Ett snedstag i varje fack på baksidan alternativt en heltäckande marinplywoodskiva på baksidan så att ställningen inte kan röra sig i sidled

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Konstruktionen ser bra ut, men glöm inte att loda in ställningen ordentligt !

För annars kommer karet att förr eller senare att spricka.

Själv byggde jag min ställning på nästan samma sätt som du och

för att loda in karet använde jag ett långt 2 m vattenpass som jag mätte diagonalt på ställningen.

Sedan använde jag en eller flera "vinkeljärnen" som distanser, som jag satte under ställningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bra för att testa om karet stå vågrätt, men inte om karet står skevt.

Står karet skevt, så kommer karet att bara stå med alla last på "två" diagonalpunkter,

istället för alla fyra hörnen och då även själva ramen runt karet.

Ett enkelt sätt att kolla läget är att ställa akvariet på plats och hälla ett glas vatten i det.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, om det står helt snett längs med lång eller kortsidan, dvs om det står som i en backe så lär det inte spricka men om det står så att bottenglaset ligger i spänn, dvs ett hörn är lägre, mitten är högre eller lägre så är det stor risk att det spricker. Ett bra knep att ta upp mindre spänningar (obs m i n d r e) är att lägga en frigolitskiva eller ett liggunderlag (av halvhårda typen) mellan bottenglaset och ställningen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet spricker om det hela karets tyngd bara vilar på två diagonala hörn.

Rent teoretiskt så kan ju karet stå snett (stå i en backe), men det får inte stå skevt.

Det viktiga är att karets tyngd vilar på alla fyra hörnen och därigenom även trä-ramen runt karet.

Akvariet är ganska styvt, då silikonfogarna i karet inte fjädrar speciellt mycket.

Menar du att akvariumet spricker om det står aningen snett?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det lär hålla med denna byggnation men ta efter vad de andra säger om underlag och stabilitet och lod.

Glöm ej att ljudisolera det hela bra sedan för att slippa att hela bänken blir en resonanslåda. Dock ej med frigolit. Ljud dämpning skall vara fluffigt men ändå tungt så att ljudet liksom trasslar in sig i materialet och så sätt dämpas.

Är det tänkt att du skall ha en sump inunder?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fin skiss.

Om du i del B gör de fack där vattnet strömmar uppåt med betydligt större genomströmmningsyta än spalten i botten så får du en kraftig uppbromsning av vattenhastigheten och en naturlig sedimentering i högra hörnet på varje uppåtgående fack. Lätt att suga ut skit med andra ord

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fin skiss.

Om du i del B gör de fack där vattnet strömmar uppåt med betydligt större genomströmmningsyta än spalten i botten så får du en kraftig uppbromsning av vattenhastigheten och en naturlig sedimentering i högra hörnet på varje uppåtgående fack. Lätt att suga ut skit med andra ord

MVH Lasse

Det här tipset tycker jag du ska lära dig av. Jag fick det aldrig och tänkte inte så långt själv.

Jag använde samma ide som du tänker när jag byggde min sump som jag ser att jag har potensial i. Dock förändrade jag ordningen lite efter att fått tips från mer erfarna akvarister. Om du läser från mess 15 i denna tråden https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9700 så kommer du få lite tips. Sump kommer upp fler gånger i tråden. Jag ger gärna svar på funderingar om så behövs!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...