Oscarhaglund Postat torsdag vid 13:07 Postat torsdag vid 13:07 Just nu så doserar jag salmiaklösning (ammonium) men artiklar som denna https://reefbuilders.com/2025/04/01/the-don-din-rabbit-hole-urea-dosing-and-a-new-approach-to-nitrogen-management/ får mig att fundera på att komplementera det med att dosera Urea. Är det någon som har erfarenhet av det eller liknande och var får man tag på det? Alla ställen som säljer ren urea verkar enbart sälja till företag. 1 Citera
MichaelE Postat torsdag vid 16:51 Postat torsdag vid 16:51 Nu har jag inte läst artikeln men mig veterligen bryts urea ner till ammoniumbikarbonat. Vad skulle då vara skillnaden? Adblue funkar ju på gräsmattan som kvävekälla så det kanske bara är att åka till den lokala macken haha Citera
jonasroman Postat 10 timmar sedan Postat 10 timmar sedan On 2025-04-10 at 17:51, MichaelE skrev: Nu har jag inte läst artikeln men mig veterligen bryts urea ner till ammoniumbikarbonat. Vad skulle då vara skillnaden? Adblue funkar ju på gräsmattan som kvävekälla så det kanske bara är att åka till den lokala macken haha Om du läser artikeln så kommer du förstå varför. Det finns tydliga vetenskapliga belägg för att koraller mår dåligt av oorganiskt kväve , det vill säga ammoniak och nitrat. ( Detta är gammal kunskap Borneman har skrivit ganska mycket om det här), men mår väldigt bra av organiskt kväve som till exempel Urea. Det är ganska naturligt eftersom korallen är ett djur men om man föder med oorganiska näringsämnen så är det mer direkt zooxanthellen man föder vilket inte alltid är så positivt. Så det finns en god teoretisk tanke bakom den här artikeln. Att om man tror att korallerna svälter sår det bättre att dosera Urea framför nitrat/ammoniak. Man bypassar helt enkelt zooxanthellens upptag. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.