Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat
2 timmar sedan, Lasse skrev:

Det enda det visar är att ditt upptag är lika stort som din införsel av P via maten plus resultatet av den interna mineraliseringen - så - så lite är upptaget inte. 

MVH Lasse

Jag har matat medvetet ganska lite, och när man matar med pellets stiger po4 i princip inget(inget direkt alltså) , fiskarna äter upp allt(nästan) , och sen blir ju bara en liten del fosfat i slutändan via fiskarnas avföring osv. Dvs under denna vecka efter att ljuset gått på har jag tillfört mkt lite fosfor, men trots det har po4 inte gått ner=konsumptionen av fosfat till följd av fotosyntes o korallväxt är mkt liten. Även om den såklart står för nån del, så är 0.1 mg/l Po4 höjning ganska mkt, och jag tror fortfarande att det till allra största delen kommer från celldöden från dinosarna. Vidare, OM min po4 skulle signifikant konsumeras av alger o koraller (förutom dinos då) borde jag se en dygnsvariation. Det gör jag inte, o jag mäter po4 minst 2 ggr om dagen .

Detta är såklart olika i olika kar, men i just mitt kar tror jag det föreligger en mkt låg po4 konsumtion till följd av algväxt.

Varför har jag alltid haft så lågt po4? (en annan fråga egentligen): Det tror jag i mitt fall beror på bakteriell konsumtion. För det finns ju egentligen bara 2 effektiva sätt att konsumera N o P(biologiska, naturliga) , och det är med ngt som växer hyfsat fort( o det gör inte koraller...), dvs 1) bakterier 2)makroalger (i ett dedikerat refugium).  Det sistnämnda har jag inte, så jag tror min sandbädd är hemligheten bakom såväl lågt PO4 som NO3.   Möjligen också det som sker i mina "biostenar". 

Nu börjar N o P sakta gå ner igen, men det tar litre längre tid än jag trodde, så ngn störning i karets bakterieflora kanske skett samtidigt. För där tror jag man kan se förklaringar mkt mkt mer till N o P fluktuationer, för det är ju (kan vara) snabba processer. O svårstyrda. 

Spännande i alla fall, för mig blir slutsatsen (Håller med MichaelE) att dinos beror inte på lågt P, utan snarare ger lågt P. När man väl har dino, blir situationen givetvis bara värre om man doserar N/P, dinosarna älskar det, de har redan fördel, o så göder man dom ännu mer. 

Man måste bryta den onda cirkeln, dvs döda den organism som skapar monokulturen. För mig har UVC + mörkt lyckats till 100% varje gång. Samtliga andra metoder har lyckats med 0% och jag har verkligen provat allt. För mig är dinosgåtan inte riktigt lika gåtfull längre. Sen varför man får det plötsligt är egentligen mindre konstigt, ett slutet ekosystem kan ju hur lätt som helst bli en monokultur, så frågan blir snarare, hur kan vi ens lyckas nån gång?. 

Jonas

Postat

En fråga - vart kommer NO3 ifrån och varför fortsätter det att öka efter upptändning?  Enligt litteraturen så är kvoten N/P i mol i dinoflagelater snarare under 16/1 än över. Dina mätvärden visar en molkvot på runt närmare 70/1 precis efter upptändning och ca 95/1 efter 4 dagars i ljus. Av hela din fosforökning mellan 25/6 och 3/7 så kommer ca 22% från efter det ljuset tänts och 78 % från den totala mörkläggningen. 

Det här stärker min tro att det hela är mest beroende på helt utebliven fotosyntes under tre dagar följd av en minskad fotosyntes på grund av stress. Döda flagellater kan ha bidraget till en liten del - kanske bidrog till att det fortsatte att öka vid upptändningen

Det "lilla" upptaget före din mörkläggning höll ju ditt fosforvärde i balans - eller hur.

Det är känt att dinoflagelater kan lagra P i vävnaden men det sker när det finns höga koncentrationer i vattnet - inte låga. Det är också känt att på torrvikt kan P innehållet variera mellan 0,8 - 2 %. Om vi ser till mörkläggningen så har ca 0,1 mg/L PO4 frisläpps -> 50 mg totalt av PO4 -> 16 mg P vilket i torrvikt betyder att (om det var från enbart döda dinoflagelater) skulle innebära att de döda dinoflagelaternas torrvikt skulle vara mellan 2 g och 0,8 g. Våtvikt (80 % vatten) innebär det att mellan 10g till 4 g dinoflagelater dött - vid 90 % vatten är siffrorna 20g resp 8 g dinoflagelater. Som referens kan sägas att en djupfryst kub av frusen artemia väger ca 3 gram.

MVH Lasse

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...