Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat
On 2025-07-13 at 20:50, Christian J skrev:

Jag har ingen aning, vill bara nämna det som möjlig alternativ förklaring. 

Ja det är ju bara en mindre mängd phyto i karet även under normala omständigheter, så P-stegringen från döda phyto borde vara ganska liten och även försvinna ganska fort.

Du skrev även att du inte matat i samband med mörkläggning+UVC. Då faller även min teori om att utebliven näringsexport (från kontinuerlig skumning av phyto) skulle orsakat stegring av P under mörkläggningen. Istället borde P börja stiga först när du började mata igen efter mörkläggningen, och fram tills phytobeståndet återhämtat sig. Kan du se det från dina mätningar?

Jag har bara fått dino när jag överdrivit kolkälledosering, och då bara på slutet just när N&P närmat sig noll. Min gissning är att dino inte gillar detta, men klarar det bättre än konkurrerande organismer. Efter N&P-dosering har dinon försvunnit av sig självt efter ett tag, kanske för att andra organismer konkurrerat ut dem. Men om det saknas tillräcklig konkurrens kanske dinon inte försvinner utan istället gynnas av N&P-dosering, som du föreslog.

Ja, t ex om P är nollad efter överdriven kolkälledosering...

Någon skrev att effekten kunde bero på typ av dino, att inte alla sorter blir frisimmande och därigenom kan UVC-bestrålas? De jag haft bildade vertikala trådar från botten, som senare flöt upp till ytan. 

Det stämmer, det finns  Dino som inte lämnar sanden, sådana hade jag, MEN jag har kommit på att det är en tidsfråga mest. Det är därför jag förespråkar samtidig mörkläggning, till slut lämnade även dessa dino min sandbädd. Men utan mörkläggning kan det fungera sämre av det skäl som du säger, där helt enkelt en natts mörker inte räcker. 

Postat
On 2025-07-13 at 20:50, Christian J skrev:

Ja det är ju bara en mindre mängd phyto i karet även under normala omständigheter, så P-stegringen från döda phyto borde vara ganska liten och även försvinna ganska fort

Detta är vad jag tror med. Phytodelen är så liten så den spelar  inte så stor roll i PO4 spelet i mitt kar. Det är därför jag tror att Dino delen svarar för det mesta som hände, höjningen. Det är väldigt svårt att tro att jag har så mkt phyto i mitt kar så utebliven konsumtion av det svarat för en höjning från 0.01-0.12. Det tror jag helt enkelt inte. 

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...