GÄ till innehÄll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

NĂ„gon som har erfarenhet av att anvĂ€nda Dinoxal mot diatomer och/eller dino? Har förstĂ„tt det som att det kan vara ganska effektivt, men att koraller kan reagera negativt och att nĂ„gon snigel eller rĂ€ka ocksĂ„ ta skada, men hur Ă€r det med fiskarna? Klarar de behandlingen? Är det riskfritt för dessa? Har inte sĂ„ mycket koraller just nu och kan leva med att ev. förlora nĂ„gra sniglar, men vill inte utsĂ€tta mina fiskar för förgiftning...!

Postat

Jag har anvÀnt det en gÄng och blev av med alla koraller jag dÄ hade av behandlingen. Fiskarna klarade sig utan till synes nÄgra problem, en del av dem har jag kvar Àn idag 7 Är senare. 

Fick problem med cyano efter behandlingen dock, vilket jag tror Àr för att jag inte gjorde ett ordenligt vb efter. Det tror jag Àven var anledningen till att korallerna strök med. Dinos Àr ju kÀnda att kunna slÀppa ifrÄn sig gifter och eftersom jag missade att fÄ ut det ordentligt vart det korallerna som tog stryk och cyano gynnades.

Postat

Det gÄr inte att hitta nÄgot sÀkerhetsdatablad för denna produkt. Den verkar vara importerad frÄn Kina av det tyska bolaget QFI (Quality Fish Import)

MVH Lasse

Postat
  • Författare

Tack för input👍 Ja, att det helt verkar saknas sĂ€kerhetsblaf och information om verksamt innehĂ„ll kĂ€nns ju sĂ„dĂ€r
fĂ„r se om jag vĂ„gar mig pĂ„ att prova😁

• 3 veckor senare...
Postat
On 2025-07-03 at 11:48, Peter K skrev:

NĂ„gon som har erfarenhet av att anvĂ€nda Dinoxal mot diatomer och/eller dino? Har förstĂ„tt det som att det kan vara ganska effektivt, men att koraller kan reagera negativt och att nĂ„gon snigel eller rĂ€ka ocksĂ„ ta skada, men hur Ă€r det med fiskarna? Klarar de behandlingen? Är det riskfritt för dessa? Har inte sĂ„ mycket koraller just nu och kan leva med att ev. förlora nĂ„gra sniglar, men vill inte utsĂ€tta mina fiskar för förgiftning...!

Jag avrÄder starkt frÄn ALLA typer av antialgmedel. Oavsett vad som stÄr pÄ burken rÄder inget som helst tvivel som att det har negativa effekter pÄ annat ocksÄ. Har givetvis provat förr i tiden, diverse olika, och kommer ALDRIG göra om det. BekÀmpa alger pÄ naturlig vÀg. Det gÄr. 

Postat
  • Författare

Tack för input! Skall först sĂ€kerstĂ€lla om det Ă€r dinos jag har; mikroskop pĂ„ vĂ€g🙂 Har haft lĂ„ga fosfatvĂ€rden, t.o.m. nollat stundtals
Vet att det efterstrĂ€vades förr inom hobbyn, men tror inte det Ă€r sĂ€rskilt bra. Nu ca 0.03 och nitrat 5. Moderata nĂ€ringsvĂ€rden sĂ„ledes och Ă€ndĂ„ mycket alger pĂ„ substrat och stenar

Postat
28 minuter sedan, Peter K skrev:

Tack för input! Skall först sĂ€kerstĂ€lla om det Ă€r dinos jag har; mikroskop pĂ„ vĂ€g🙂 Har haft lĂ„ga fosfatvĂ€rden, t.o.m. nollat stundtals
Vet att det efterstrĂ€vades förr inom hobbyn, men tror inte det Ă€r sĂ€rskilt bra. Nu ca 0.03 och nitrat 5. Moderata nĂ€ringsvĂ€rden sĂ„ledes och Ă€ndĂ„ mycket alger pĂ„ substrat och stenar

Visa gÀrna bild. Enkelt att se. Har du dino rek jag uvc plus mörklÀggning. Funkar. 

Postat
  • Författare

HĂ€r kommer nĂ„gra exempel! Ev cyano ocksĂ„ eller bara cyano? Har börjat fĂ„ en del röda flĂ€ckar i sanden ocksÄ Det mer brunaktiga bildar en del trĂ„dar, som ligger och fladdrar. En hel del syrebubblor i det som sitter pĂ„ sten och bakvĂ€gg.

IMG_5517.jpeg

IMG_5518.jpeg

IMG_5519.jpeg

• 2 veckor senare...
Postat

om det Àr ett nystartat kar och du har haft nÀra 0 i fosfat, sÄ skulle jag gissa pÄ dino. 

för att bestÀmma cyano eller dino (ofta har man bÄda), sÄ behöver du ta upp lite och titta under ett mikroskop. 

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.