Postat 3 juliJul 3 NĂ„gon som har erfarenhet av att anvĂ€nda Dinoxal mot diatomer och/eller dino? Har förstĂ„tt det som att det kan vara ganska effektivt, men att koraller kan reagera negativt och att nĂ„gon snigel eller rĂ€ka ocksĂ„ ta skada, men hur Ă€r det med fiskarna? Klarar de behandlingen? Ăr det riskfritt för dessa? Har inte sĂ„ mycket koraller just nu och kan leva med att ev. förlora nĂ„gra sniglar, men vill inte utsĂ€tta mina fiskar för förgiftning...!
Postat 3 juliJul 3 Jag har anvÀnt det en gÄng och blev av med alla koraller jag dÄ hade av behandlingen. Fiskarna klarade sig utan till synes nÄgra problem, en del av dem har jag kvar Àn idag 7 Är senare.  Fick problem med cyano efter behandlingen dock, vilket jag tror Àr för att jag inte gjorde ett ordenligt vb efter. Det tror jag Àven var anledningen till att korallerna strök med. Dinos Àr ju kÀnda att kunna slÀppa ifrÄn sig gifter och eftersom jag missade att fÄ ut det ordentligt vart det korallerna som tog stryk och cyano gynnades.
Postat 3 juliJul 3 Det gÄr inte att hitta nÄgot sÀkerhetsdatablad för denna produkt. Den verkar vara importerad frÄn Kina av det tyska bolaget QFI (Quality Fish Import)    MVH Lasse
Postat 3 juliJul 3 Författare Tack för inputđ Ja, att det helt verkar saknas sĂ€kerhetsblaf och information om verksamt innehĂ„ll kĂ€nns ju sĂ„dĂ€râŠfĂ„r se om jag vĂ„gar mig pĂ„ att provađ
Postat 21 juliJul 21 On 2025-07-03 at 11:48, Peter K skrev: NĂ„gon som har erfarenhet av att anvĂ€nda Dinoxal mot diatomer och/eller dino? Har förstĂ„tt det som att det kan vara ganska effektivt, men att koraller kan reagera negativt och att nĂ„gon snigel eller rĂ€ka ocksĂ„ ta skada, men hur Ă€r det med fiskarna? Klarar de behandlingen? Ăr det riskfritt för dessa? Har inte sĂ„ mycket koraller just nu och kan leva med att ev. förlora nĂ„gra sniglar, men vill inte utsĂ€tta mina fiskar för förgiftning...! Jag avrĂ„der starkt frĂ„n ALLA typer av antialgmedel. Oavsett vad som stĂ„r pĂ„ burken rĂ„der inget som helst tvivel som att det har negativa effekter pĂ„ annat ocksĂ„. Har givetvis provat förr i tiden, diverse olika, och kommer ALDRIG göra om det. BekĂ€mpa alger pĂ„ naturlig vĂ€g. Det gĂ„r.Â
Postat 22 juliJul 22 Författare Tack för input! Skall först sĂ€kerstĂ€lla om det Ă€r dinos jag har; mikroskop pĂ„ vĂ€gđ Har haft lĂ„ga fosfatvĂ€rden, t.o.m. nollat stundtalsâŠVet att det efterstrĂ€vades förr inom hobbyn, men tror inte det Ă€r sĂ€rskilt bra. Nu ca 0.03 och nitrat 5. Moderata nĂ€ringsvĂ€rden sĂ„ledes och Ă€ndĂ„ mycket alger pĂ„ substrat och stenarâŠ
Postat 22 juliJul 22 28 minuter sedan, Peter K skrev: Tack för input! Skall först sĂ€kerstĂ€lla om det Ă€r dinos jag har; mikroskop pĂ„ vĂ€gđ Har haft lĂ„ga fosfatvĂ€rden, t.o.m. nollat stundtalsâŠVet att det efterstrĂ€vades förr inom hobbyn, men tror inte det Ă€r sĂ€rskilt bra. Nu ca 0.03 och nitrat 5. Moderata nĂ€ringsvĂ€rden sĂ„ledes och Ă€ndĂ„ mycket alger pĂ„ substrat och stenar⊠Visa gĂ€rna bild. Enkelt att se. Har du dino rek jag uvc plus mörklĂ€ggning. Funkar.Â
Postat 22 juliJul 22 Författare HĂ€r kommer nĂ„gra exempel! Ev cyano ocksĂ„ eller bara cyano? Har börjat fĂ„ en del röda flĂ€ckar i sanden ocksĂ„âŠDet mer brunaktiga bildar en del trĂ„dar, som ligger och fladdrar. En hel del syrebubblor i det som sitter pĂ„ sten och bakvĂ€gg.
Postat 31 juliJul 31 om det Ă€r ett nystartat kar och du har haft nĂ€ra 0 i fosfat, sĂ„ skulle jag gissa pĂ„ dino. för att bestĂ€mma cyano eller dino (ofta har man bĂ„da), sĂ„ behöver du ta upp lite och titta under ett mikroskop.Â
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.