Gå till innehåll

Amphiprion ocellaris - alltid hungrig?


Yemkela

Rekommenderade inlägg

Lilla Kimfisken verkar alltid vara hungrig... Simmar runt och tar in aker i munnen som den sedan spottar ut när den upptäcker att det inte går att äta.

Kommer ihåg när vi precis hade fått den, då ville den inte äta första och kanske andra dagen, men nu vill den visst alltid.

I affären sade de att fisken kan klara sog 10 dagar utan mat.

Ja klara sig är ju inte samma sak som att inte bli hungrig, men nu har vi nog matat den nästan varannan dag. Eller var tredje ibland. Svårt att hålla reda på, får börja skriva ned det.

Men jag antar att det inte är någon fara? Det är väl tvärt emot ett bra tecken att den simmar runt som en galning och alltid vill ha mat.

Eller alltid vet jag ju inte, vi matar den ju inte varje dag.

Men i går tog den räka från Daniels hand, det var skoj. Samma sak med eldräkan, den snodde åt sig en stor bit smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ordspråket "Det är lättare att mata ihjäl en fisk än att svälta ihjäl den" stämmer nog rätt så bra.

Jag tycker alltid mina clowner verkar vara hungriga.. jag matar dem med fryst artemia/mysis och flingfoder 2 gånger om dagen.

Min eldräka är helt galen i artemia, så fort man har släppt ner lite mat i vattnet så han får vittring kommer han som skjuten ur en kanon och börjar mumsa :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ordspråket "Det är lättare att mata ihjäl en fisk än att svälta ihjäl den" stämmer nog rätt så bra.

Jag tycker alltid mina clowner verkar vara hungriga.. jag matar dem med fryst artemia/mysis och flingfoder 2 gånger om dagen.

Min eldräka är helt galen i artemia, så fort man har släppt ner lite mat i vattnet så han får vittring kommer han som skjuten ur en kanon och börjar mumsa :)

Oj, oj två gånger om dagen, ja vår räka är likadan, den känner väl på lukten så fort något åker ned i vattnet, skoj är det.

Att ni matar varje dag är inte skadligt, själv matar jag 3-5gg dag pga mina anthias, men var tredje dag låter lite för bra, försök att mata varje dag iaf

Eftersom han hade sagt att de klarar sig 10 dagar så tänkte jag att det kanske inte är bra att mata dem varje dag, men det verkar ju inte ha skadat era djur i alla fall så. Men nästa gång är det minsann jag som ska hålla i räkan :) kul när de äter ur handen ju.

Vad menar du med "pga mina anthias"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clownerna skall ha mycket mat och ofta.

Två gånger om dagen är inte fel. Om de blir mätta äter de inte mer innan de blir hungriga igen. När de är fullvuxna äter de litet mindre.

Men mata aldrig mer än vad fiskarna äter upp.

Nej jag brukar inte heller äta mer än vad jag orkar :smiley17:

Har märkt att det kan vara knepigt att mata precis så mycket som den äter, men blir det något över (eller rättare sagt när det blir något över) så finns ju anemonen, räkan och skummaren...

Men vi tänkte att vi ska ta mindre bitar än vi gjort, dumt att slösa ju. Det är ju bara lite svårt att bedöma ibland med frusen artemia, det blir så många fler tussar än man tänkt sig.

Är väl bättre att se att det var lite för få och släppa ned lite till än att man släppt i för många...

Två gånger om dagen, morgon och kväll då eller? Är ju så att man vaknar drar på sig kläder och går just nu. Men snart är det slut på skolam, så då kan jag mata på mornarna i alla fall.

Men hjälp, tänk vad synd det varit om den de veckor vi haft den och den inte fått mat varje dag...

Men det fick den antagligen inte i affären heller...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite och ofta är en bra regel som fungerar på de flesta fiskar (vissa rovdjur undantagna).

Ett enkelt sätt är att använda en foodtimer med flingor, så kan man mata med fryst när man är hemma. Kanske liite overkill om du bara har en fisk, men ett tips när du skaffar fler.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite och ofta är en bra regel som fungerar på de flesta fiskar (vissa rovdjur undantagna).

Ett enkelt sätt är att använda en foodtimer med flingor, så kan man mata med fryst när man är hemma. Kanske liite overkill om du bara har en fisk, men ett tips när du skaffar fler.

Mja, låter lite väl, vi är ju i stort sett alltid hemma från 16.30 till 07.00 dagen efter. Och som sagt så är det "sommaruppehåll" för min del snart. (För man har väl blivit för gammal för sommarlov, jobba jobba som gäller)

Men så är det inte jag som bestämmer heller, Daniel kanske tycker att det är en jättebra idé.

Ska se till att han läser den här tråden, det är ju trots allt hans akvarium, jag bara sitter här på praktiken, har det tråkigt och lägger ut alla mina små funderingar här i forumet.

Ibland blir det nästan lite väl kanske...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad menar du med "pga mina anthias"?

anthias är planktonätare och spenderar nästan hela dagen med att äta om man inte matar ofta kan deras matsmältning klappa ihop(men håller på att dra ner på matningarna nu, ska se om dom börjar tappa vikt eller inte)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju underbart om ni kan dela intresset!!!

Du får väl skaffa dig ett kar du oxå så småningom Sara..

Jag matar 2-3 ggr / dag så varierad kost som möjligt.

Tycker fortfarande efter halv livet med akvarier att det är för kul att

mata för hand, så ingen automat för mig ännu..

Finns inget bättre än när hela kirurgflocken o co följer efter runt

hela karet när det e´matdax....................Ohiie vilken nörd man är!!!....:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju underbart om ni kan dela intresset!!!

Du får väl skaffa dig ett kar du oxå så småningom Sara..

Nja jag vet inte jag. Det var ju ett fadderkar på gång, men vi lyckades ju ha sönder både det och det befolkade 54l...

Tur i oturen, för nu har vi ju 330 liter, och så slipper jag oroa mig över att ha död på fadderfiskar och så...

Jag nöjer mig med att hjälpa till, och att mata :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom han hade sagt att de klarar sig 10 dagar så tänkte jag att det kanske inte är bra att mata dem varje dag, men det verkar ju inte ha skadat era djur i alla fall så.

Att gå svältande 10 dagar mellan varje matning är inte bra för din lilla clown, vad säljaren menade var nog att den överlever så länge utan matning i nödfall om man t.ex. åker på semester. Det förutsätter dock att den är i god kondition och har hull på kroppen innan man åker, så clownen bör matas betydligt oftare under de perioder man har möjlighet att göra det. Om du har tid att mata den ett par gånger per dag så gör gärna det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att gå svältande 10 dagar mellan varje matning är inte bra för din lilla clown, vad säljaren menade var nog att den överlever så länge utan matning i nödfall om man t.ex. åker på semester. Det förutsätter dock att den är i god kondition och har hull på kroppen innan man åker, så clownen bör matas betydligt oftare under de perioder man har möjlighet att göra det. Om du har tid att mata den ett par gånger per dag så gör gärna det.

Nej nej så går det inte till heller, den får så mycket mat den behöver.

Jag var själv inte med i butiken och hörde vad han sade...

klantade jag till det nu igen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

säg någon som inte klantar till det, speciellt i början. ;)

nejdå, skämt åsido... ge clownen mat 2ggr per dag, gärna varierad kost och lite vitaminberikad mat så blir den glad.

Syftar på när nån trodde att vi tänkte proppa i 80 kg LS i vårt 54l... folk verkade nästan bli lite sura, men det var bara ett missförstånd ju.

Och nu kändes det som om någon trodde att vi svälter den stackars lilla fisken...

Just nu får den i alla fall fryst artemia, och lite räka då och då. Vilken vitaminberikad mat rekommenderas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag satt på jobbet och skrev på lunchen men nu är jag hemma. Grotech Vitamino M heter den. Jag har hällt över litet av flaskan i en gammal fiskmedecinflaskan som jag droppar över lite på frysfodret innan det tinat. 3-4 droppar på motsvarande en tärning cyklops ungefär och sedan låt dra en stund.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste det här: A good diet for clownfish includes mussels, prawns, squid and green vegetables.

Gröna grönsaker? Någon som ger det till sina clowner? Vilka i så fall?

Förresten, nu får clownerna mat minst två gånger om dagen till skillnad från varannan-var tredje dag.

Men de verkar alltid lika hungriga ändå :smiley17:

Den lilla nya åt inte så mycket de två första dagarna, men nu jagar den också mat när det släpps i. Skoj att se :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...