Postat 3 timmar sedan3 tim HejJag startar den här tråden eftersom jag tror att det kan vara bra att rapportera resultat från Organo-MS-tester och hur de återspeglar ens eget akvarium och vilka slutsatser man kan dra av testerna. Jag välkomnar alla andra att publicera sina resultat - helst med en kort beskrivning av hur akvariet underhålls - i den här tråden så att det kan hjälpa till att utvärdera resultatet av det här nya verktyget vi fått från Oceamo.Mitt akvarium är mer än 9 år gammalt. Sedan 7,5 år har jag inte gjort några reguljära vattenbyten. Jag har ersatt vatten som förlorats från analyser och från min skummare. Jag har gjort två större vattenbyten. Ett precis innan jag slutade med reguljära vattenbyten (jag bytte cirka 80 % av vattnet - med Red Sea blå hink) och en för cirka 2,5 år sedan (90 L i nio 10-liters omgångar med Oceamo-corrector). Jag gjorde också en mindre vattenbyte på 4 * 5 L för 2 veckor sedan (Oceamo Corrector).Jag skickade in en Organo-MS-analys till OCEAMO för en vecka sedan och med tanke på mitt akvarie långa historia av inga regelbunden vattenbyte förväntade jag mig ett katastrofalt resultat – särskilt eftersom jag också använder en artificiell bakgrund som mina sjöborrar – i synnerhet – gnager på då och då (bakgrunden är baserad på plast – inklusive polyuretanskum). Jag har också problem med min hud så jag använder en hel del starka salvor (jag använder inte alltid handskar).Jag har inte heller doserat aminosyror och under dessa mer än 9 år har jag bara utfodrat med Ocean Nutrition frysta vuxna artemia och deras frysta sötvattenscyklops.Man kan kanske sammanfatta att min skötsel av mitt akvarium har varit extrem och borde visa en ansamling av alla dessa farliga ämnen som enligt alla våra farhågor kommer att koncentreras över tid. Samtidigt borde andra viktiga organiska ämnen (läs aminosyror) och vitaminer vara noll.Vad blev resultatet då?Ja - resultatet förvånade mig lite. När det gäller vitaminer och aminosyror - ja, de var låga, men bara ett vitamin - cyankobalamin - och en aminosyra - lysin - fanns inte i provet överhuvud tagetMed tanke på att jag bara ger naturlig fryst mat (vuxna artemia och sötvattenscyclops) är bristen på cyankobalamin inte förvånande eller oroande eftersom det är ett syntetiskt producerat vitamin B12 och inte finns i naturlig mat. Lysin är dock viktigare eftersom det är essentiellt för fisk. Lyckligtvis innehåller både artemia och sötvattenscyklops höga halter av lysin, men det finns inget överskott av detta ämne i vattnet.Även om jag använder en proteinskummare (dock mycket torrt skummad) och aldrig har tillsatt extra av dessa ämnen (varken i torrfoder eller som tillskott), finns de fortfarande kvar i överskott i vattnet. En del produceras säkerligen i själva akvariet av alger och mikroorganismer - en del förs säkerligen in med maten.Av de som blev gröna i mitt test kan de flesta produceras av bakterier - pyridoxin produceras via fermentering som förmodligen sker i min djupa sandbädd med omvänt flöde. Såvitt jag förstår produceras inte taurin av bakterier utan av mikroalger.För alla "gröna" ämnen i dessa två grupper (pyridoxin, glutaminsyra, Valin, leucin + isoleucin och taurin) verkar den interna produktionen vara tillräcklig. För de andra - gula och röda - är den interna produktionen eller tillförseln från vuxna frysta artemia och vuxna frysta cyklops inte tillräcklig för att uppnå OCEAMO-gränsvärden utan en viss tillförsel måste finnas. Endast en aminosyra - lysin - verkar inte ge något överskott i vattnet.Jag hade förväntat mig ännu värre eftersom jag inte tillsätter dessa ämnen vare sig som dosering eller som ett överskott i torrfoder.Herbicider/bekämpningsmedel och marina gifterKan inte bli grönareJag var lite orolig för cyanobakterietoxiner – även om Organo-MS inte kvantifierar dessa toxiner kan de upptäcka dem i icke-målscreening och de upptäckte inga kända toxiner från cyanobakterier som jag känner till demInga andra kända bekämpningsmedel hittadesAntibiotika- eller läkemedelsrester. Jag har en strikt regel – inga "mediciner" i akvariet – men jag hade misstänkt att diklofenak skulle dyka upp. Ibland när mina händer är drabbade av eksem som gör ont använder jag en salva som innehåller diklofenak och jag är särskilt noga med att tvätta och använda handskar.mjukgörare/plasttillsatser överraskande nog – i låga nivåer. Christoph på OCEAMO skrev att det var mycket lägre än i de flesta tankar de har analyserat.Miljöföroreningar, konserveringsmedel, PFAS - "Forever-kemikalier"Ser också bra ut. Jag har ingen aning om var butylparabenen kommer ifrån, men den kan ha kommit in via händerna när jag använder kortisonkräm.Oriktad analys. Detta är ett mysterium. Såvitt jag kan förstå används det i laboratorier för att producera mer komplexa aromatiska föreningar, särskilt inom forskning och utbildning, men det verkar också vara godkänt som smakämne i mat, men hur det hamnade i mitt akvarium - bara gudarna vet.Jag hoppas att fler kan rapportera sina Organo-MS-resultat och sina egna slutsatser i den här tråden så att vi kan sätta ihop en bra kunskapsbank.MVH Lasse
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.