Postat 1 timme sedan1 tim On 2026-02-15 at 06:27, saltatrox skrev:Det var en klok kille/gubbe(Fredrik Z)som förklara för mig en gång I tiden, att om man ska ha en fisk med speciella behov (svår/besvärlig) osv...Så får man bestämma sig att den är viktigast och allt annat i akvariet måste anpassas efter den. Just då var jag inne på att köpa en Xanthichichtys mento (Redtail triggerfish)..För en gångs skull fatta jag rätt beslut.Och förstod att nackdelarna var större än fördelarna.Så ingen Mento köptes....Det jag ingentligen vill komma till är min Sohal.....Har fått offra mycket för att jag verkligen vill ha just den fina fisken. Min tanke från början var att ha en burk med flera Naso och en Sohal. Där av "NASO INSANE"Tyckte jag gjorde allt i rätt årdning och köpte alla Naso först och lät dem gå länge i burken till jag köpte Sohal. Har ingen Naso kvar alls längre.Och det är ju för att Sohal är en väldig dominant fisk och bestämmer allt i det här akvariet. Men det är det värt.Den är verkligen min CENTER PIECE och är en fröjd för själen att få mata den varje dag.Helt klart min största ögonsten i akvariet ❤️.Fredrik Z är fortfarande bara en liten pojk.Men han är otroligt duktig på saltvatten.Finns inte många fiskar som slår en stor Sohal och har man bara mycket korall som övriga fiskar kan ta skydd i när dom får tokspel i så går det ofta åt pipan.Jag ärvde en av Janne för många år sedan som sedan hamnade på Triton som var ca 35 cm men ovanligt snäll men åt och skvätte vatten som tusan.Patrik
Postat 1 timme sedan1 tim Författare 26 minuter sedan, salar skrev:Fredrik Z är fortfarande bara en liten pojk.Men han är otroligt duktig på saltvatten.Finns inte många fiskar som slår en stor Sohal och har man bara mycket korall som övriga fiskar kan ta skydd i när dom får tokspel i så går det ofta åt pipan.Jag ärvde en av Janne för många år sedan som sedan hamnade på Triton som var ca 35 cm men ovanligt snäll men åt och skvätte vatten som tusan.PatrikÄr ganska säker på vilken Sohal du pratar om.Den gick i långgrunda burken på 1000 L med alu ram för ca 10 år sedan.Satt på huk där länge och titta på den😀.På den tiden var fortfarande lilla grabben liten och tyckte det vara roligt att haka på till Triton🦑🐠 Ändrat 53 minuter sedan53 min av saltatrox
Postat 49 minuter sedan49 min 7 minuter sedan, saltatrox skrev:Är ganska säker på vilken Sohal du pratar om.Den gick i långgrunda burken på 1000 L med alu ram för ca 10 år sedan.Satt på huk där länge och titta på den😀.På den tiden tyckte fortfarande lila grabben det vara roligt att haka på till Triton🦑🐠Stämmer bra det.Janne hade flera stora fiskar och fruktansvärt fina koraller.Tror att Fredrik och Leffe skänkte fisken till typ Västerås eller Örebro till en kille med en 2000 liters burk där den kunde sträcka ut mer än min 800 litare.
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.