Postat 22 timmar sedan22 tim 6 timmar sedan, saltatrox skrev:Har läst många gånger att akvaritser skaffar ett karantän kar efter dem varit med om att en sjukdom och har kraschat ett helt fiskbestånd. Jag har aldrig fått någon epidemi och förlorat flera fiska samtidigt. Efter alla dessa år så har jag nu ett karaktär kar.Så nu måste jag bara hitta något att köpa.Stackars mig😀Perfekt att du skaffat karantän åt oss i närområdet 🫡😁🤣
Postat 22 timmar sedan22 tim Författare 32 minuter sedan, runstenen skrev:Perfekt att du skaffat karantän åt oss i närområdet 🫡😁🤣Har man inte jobb så skaffar man sig..... tydligen 😱.Skälvklart ställer jag upp för bra vänner ❤️
Postat 6 timmar sedan6 tim Författare Jag uppskattar alltid andras erfarenheter och utvärderingar. Fast egena test är alltid bäst. För alla system och förutsättningar är anurlunda. I söndags koppla jag in en Co2 scrubber för första gången och resultatet är häpnadsväckande på PH.Mäter bara i sumpen än så länge.Före scrubber kopplats in var det 7,85 på eftermiddagen. En dag senare 8,03 PH i display är alltid 0,10-0,15 högre än i sista sumpen. Får se vad resultatet blir.Eftersom jag inte har något problem i burken, men strävar alltid efter att utvärdera något. Eftersom den är kopplat i cloosd loop så vet jag att livslängd på media blir längre. Tanken är i så fall att bygga en större behållare. Kanske blir att jag bara kör det på kalla vinter perioden när jag stänkt av kanal fläckarna med extra tilluft. Får se hur länge media räcker och tar beslutet efter det. Idag så öppna jag upp ena extra ventilationen.Får se hur mycket det ökar PH tills imorgon. Sen kommer jag starta fläkten och se vad som händer dagen efter det osv...osv... Ändrat 3 timmar sedan3 tim av saltatrox
Postat 2 timmar sedan2 tim Med det sättet att koppla så maximerar du livslängden eftersom du bara renar från koldioxid som internt produceras och/eller den andra ytor tillför från luften till vattnet. Men som med allt - du får nackdelar. Det här gäller även andra gaser - exempelvis syrgas vars tillförsel du nu endast får från andra vattenytor sam från fotosyntesen. Du tappar - enligt min mening - den främsta fördelen med en skummare - effektiv syresättning. Ur det perspektivet blir det likställt med att köra skummarlöst.MVH Lasse
Postat 1 timme sedan1 tim Författare 34 minuter sedan, Lasse skrev:Med det sättet att koppla så maximerar du livslängden eftersom du bara renar från koldioxid som internt produceras och/eller den andra ytor tillför från luften till vattnet. Men som med allt - du får nackdelar. Det här gäller även andra gaser - exempelvis syrgas vars tillförsel du nu endast får från andra vattenytor sam från fotosyntesen. Du tappar - enligt min mening - den främsta fördelen med en skummare - effektiv syresättning. Ur det perspektivet blir det likställt med att köra skummarlöst.MVH LasseDu har såklart en bra poäng som vanligt. Vilken tur att jag använde två skummare 😀.Dessutom har jag 5 st sumpar med extra stora pumpar som gör att vattenytan rör sig väldigt mycket och förser system med syre också. Men syftet med det här projektet är att själv utvärdera vad som händer i mitt system och lära sig något nytt.Kommer göra en systematiskt utvärdering på flera olika varianter. Som att koppla utlopp från kalciumreaktorn till skummaren där scrubber är.Kommer också testa scrubber på andra skummaren där jag kör ozon. Det är sånt här jag tycker är roligt och gör att hobbyn är spännande Ändrat 1 timme sedan1 tim av saltatrox
Postat 45 minuter sedan45 min 22 minuter sedan, saltatrox skrev:Du har såklart en bra poäng som vanligt. Vilken tur att jag använde två skummare 😀.Dessutom har jag 5 st sumpar med extra stora pumpar som gör att vattenytan rör sig väldigt mycket och förser system med syre också. Men syftet med det här projektet är att själv utvärdera vad som händer i mitt system och lära sig något nyttDet är bra men du vet väl att hur du än vänder dig så har du rumpan där bak, Den andra skummaren för in syre men eftersom den första skummaren för ut CO2 så kommer den andra föra in "mer" CO2 också på grund av att jämnvikten är rubbad. Samma gäller bra ytrörelse. Du är nog ganska nära ett nollsummaspel. Men det är intressant att se om effekten per använt gram scrubber kommer att påverkas eftersom du använder två skummare. Att pH stiger är förklarligt men om användningstiden kommer att minska är inte självklart. Det avgörs nog av vilken av skummarna som är effektivast för gasutbyte. Att det blir förlängd tid med en skummare - så är det nog eftersom skummaren är den mest effektiva gasutjämnarna i de flesta system men om du använder två skummare - en med och en utan så blir det nog som sagt ett nollsummaspel. I en förlängning skulle du kunna flytta den ena scrubbern till den andra skummaren och köra den på uteluft och ha kvar den andra på closed lopp till den första skummaren.Själv använder jag scrubber men den är kopplad till uteluft för att förlänga användningen.MVH Lasse Ändrat 44 minuter sedan44 min av Lasse
Postat 36 minuter sedan36 min Författare Bra där @Lasse .Du gav mig en till sak att utvärdera. Ska koppla inlopp till scrubber från friskluft/uteluft också. Det här projektet blir nog ganska långdraget 😃
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.