Postat 1 timme sedan1 tim @Lasse skrev i https://saltvattensguiden.se/topic/68547-naso-insane/page/2/#comment-714822 Jag har haft Cyano - den här lite "hårdare" mörkröda varianten här och var i par års tid. Inget jag är vaken om på nätterna - men den finns där. Det verkar också vara en typ där NO3 värdet inte spelar någon roll. För 3 veckor sedan så började jag köra med et fint mjöl ac CaCO3 (finmalen kalksten) av den typ som används vid öltillverkning. Jag beslöt också att ympa i bakterier i den innan jag hällde det i sumpen. Den bakterielösning jag använder är helt enkel vatten från skummarkoppen. Tar cirka 100 ml och blandar in in kalkpulvret - låter det stå i ca 15 minuter och så i med det i returfacket på sumpen. Jag körde ca 3 matskedar pulver per dag i fem dagar, uppehåll i en vecka och sedan 2 dagar till. Förutom ett klart vatten så har min Cyano gått tillbaka och mina kalkalger visar också att de trivs. Gojan i skummarkoppen verkar inte göra något med PO4 värdet - det är lägre än vad det varit på årJag blev nyfiken på denna metod, så sedan i förrgår har jag också doserat tre rågade matskedar kalkstensmjöl per dag (inga speciella tider). Eftersom jag är lat har jag börjat med att röra ut mjölet i vanligt kranvatten, jag tillsätter alltså inga bakterier. Trots det hade det mesta av cyanon försvunnit från sandbotten redan efter något dygn, för att istället flyta upp till ytan och fastna i ytavsuget. Några mörka fläckar återstår dock fortfarande, vet inte varför just de är så envisa då sanden runtomkring dem är helt ren. Några områden har bara en svagt blekröd antydan till cyano. Frågan är vad som är mekanismen bakom denna stora effekt? Tidigare verkade min sandvändare hålla cyano i schack eftersom botten var helt ren, men när sandvändaren dog blev botten helt täckt av cyano på bara en månad, med undantag för sanden över och runt wrassarnas sovplatser. Jag trodde då att djuren kanske rörde upp sandkorn med bakterier (eller annat?) på, som sedan föll ner över cyanon och störde den. Men mitt kalkstensmjöl saknar ju bakterier, såvida inte bakterier eller annat från vattnet fastnar på mjölpartiklarna?Stör sand/kalkstensmjöl cyanon rent kemiskt/mekaniskt? Dämpningen av belysningen när vattnet grumlas ett par timmar åt gången kan väl inte ha en särskilt stor effekt?Ska försöka återkomma med rapport om effekten håller i sig även när jag slutar dosera kalkstensmjöl.
Postat 35 minuter sedan35 min Ja - jag är inte heller säker på vad som händer - om bakterietillsatsen bara är ren besvärjelse och det är mjölet som ger effekt. Intressant är att du doserat under ljusperioden (vad jag förstår) - jag gör det kvällstid innan akvariet släcks. Jag har fortfarande kvar lite grand cyano men det är bättre. Jag har också haft långa trådalger på några ställen - de börjar också försvinna faktiskt. Jag ser också en tendens till mer kalkalger.MVH Lasse
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.