Postat 7 timmar sedan7 tim Hej alla kloka, Jag har haft två putsarräkor Lysmata amboinensis. Båda har försvunnit och jag misstänker att något ätit upp dem. Jag har följande fiskar i akvariet. Goby, Gobiodon histrioGoby, Valenciennea sexguttataGoby, Amblyeleotris guttataWrasse, Halichoeres chrysusBlenny, Ecsenius bicolour (Skäligen misstänkt) Blenny, Salarias ramosusKirurg, Ctenochaetus tominiensisKirurg, Paracanthurus hepatusClown, Amphiprion perculaKaninfisk, Siganus vulpinusNågon som vet om någon av ovan kan ge sig på räkor?
Postat 3 timmar sedan3 tim Normalt brukar fiskar lämna putsarräkor ifred. Finns det inga spår alls av räkorna, t ex känselspröt? Kanske räkorna gömt sig för att ömsa skal, men då brukar de ömsade skalen och spröten ligga någonstans (med tiden bryts de ner eller äts upp av maskar eller andra renhållningsdjur).
Postat 3 timmar sedan3 tim Jag har haft ganska dålig erfarenhet av just putsarräkor. Har försökt flera gånger men oftast har de försvunnit efter några månader. Aldrig lyckats lista ut vad som hänt.
Postat 2 timmar sedan2 tim min erfarenhet är att de ofta gömmer sig, och att de oftast står tillsammans. om en ömsar skal, så blir de passiva och gömmer sig och då står också "kompisen" och gömmer sig.jag skulle inte rekommendera att ha en räka själv, utan ha flera tillsammans (minst 2) för att de ska vara framme i huvud taget.
Postat 1 timme sedan1 tim Författare Det är ett mysterium. Precis som ni skriver har dessa två mer eller mindre alltid varit tillsammans och gömde sig under en sten. Det gick inte att se dem på dagen om man inte tittade in under stenen. Men nu är de puts väck, utan tecken på skal eller spröt. Har förvisso en Stenopus tenuirostris med men den är mycket mindre än räkorna.
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.