Gå till innehåll

Karro & Anders Sjöhästar.


Karoline

Rekommenderade inlägg

Akvariet är ett Juwel Rio 240 liter med måtten 120 x 40 x 50 cm.

Vi kör med 25 kg levande sten.

Ljus 2 x 40w T8 lysrör, kommer att bytas ut...

Skummaren är en Terra Nova Beast 400.

UVC - Deltec 20 w.

Cirkulationen består av en Maxi Jet 450 l/h + lite av skummare.

Idag så köpte vi våra två första sjöhästar och en sorts mandarin.

Plus att vi köpte två sorters alger.

Sen tidigare finns också en kamelräka.

Som ni ser på bilderna har vi tyvärr lite alger.

Alla värden är dock bra.

Den ljusaste av dem åt väldigt bra idag, den mörka verkar dock vara lite mer kräsen, kan bero på att den hamnade hos oss idag, dvs sitt nya hem :)

Här kommer lite bilder, inte allt för bra, samma gamla kamera, måste köpa ny. Hoppas de ändå duger =)

post-1818-14468912817018_thumb.jpg

post-1818-14468912817364_thumb.jpg

post-1818-14468912816867_thumb.jpg

post-1818-14468912817197_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 367
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag tycker innte att jag ser nogot sjögräs i karet det trodde jag var en förutsättning för att kunna ha sjöhästar. Jag vet innte om det är så men jag fick beskjed om det när jag ville köpa hästar. Visst är dom vackra, matar ni dom för hand eller hittar dom maten själva? jag menar att dom är ju rett dårliga på att se och simma, så många vet jag matar dom för hand det kan ju vara så med den mörka som innte åt han kansje innte hittada maten. Det är bara att gratulera till ett vackert par

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska det bli ett specialakvarium för sjöhästar? De är ju svåra att kombinera med andra fiskar eftersom de äter så attans sakta. Inte nog med att de är halvdana simmare sen ska de ju fundera en god stund innan de tar maten framför näbben också. Så med valinga fiskar i burken svälter de oftast ihjäl.

Kul om ni satsar på ett specialakvarium så fall för det är inte så vanligt. Sjöhästar är ju inte bara coola, det är en fantastiskt intressant art att följa med hela fortplantningen o.s.v. men det vet ni ju redan.

Hoppas ni får tag i flera olika arter.

Lycka till ska bli kul att följa detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dessa är troligen odlade och inköpta från JR eller? Sjögräs behövs inte, men något att hålla fast i, och det ser de ju ut o ha. Ser ut som om det är en hona och en hane. Hoppas allt går väl och att det blir yngel någon gång i framtiden :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska det bli ett specialakvarium för sjöhästar? De är ju svåra att kombinera med andra fiskar eftersom de äter så attans sakta. Inte nog med att de är halvdana simmare sen ska de ju fundera en god stund innan de tar maten framför näbben också. Så med valinga fiskar i burken svälter de oftast ihjäl.

Kul om ni satsar på ett specialakvarium så fall för det är inte så vanligt. Sjöhästar är ju inte bara coola, det är en fantastiskt intressant art att följa med hela fortplantningen o.s.v. men det vet ni ju redan.

Hoppas ni får tag i flera olika arter.

Lycka till ska bli kul att följa detta.

Hej!

Ja det kommer bara att gå hästar i det här akvariet. (iof en liten mandarin också)

Jag tycker nog inte att dom är så dåliga simmare, båda älskar att simma emot strömmen och sen glida tillbaks :)

Fast iof är det ju inte så strömt.

Nu kommer vi att kämpa så att dom här två överlever.

Stort plus är att dom ska ta frysmat, kan ju vara så att den mörkaste är stressad fortfarande och därför kanske inte äter så bra. Brukar ju kunna vara så med andra nya fiskar också.

Ska ge dom lite nu igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dessa är troligen odlade och inköpta från JR eller? Sjögräs behövs inte, men något att hålla fast i, och det ser de ju ut o ha. Ser ut som om det är en hona och en hane. Hoppas allt går väl och att det blir yngel någon gång i framtiden :)

Ja du har så rätt :)

Odlade sjöhästar och köpta på Jr.

Vilken är hanen?

Har försökt kolla, men ser ingen skillnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker innte att jag ser nogot sjögräs i karet det trodde jag var en förutsättning för att kunna ha sjöhästar. Jag vet innte om det är så men jag fick beskjed om det när jag ville köpa hästar. Visst är dom vackra, matar ni dom för hand eller hittar dom maten själva? jag menar att dom är ju rett dårliga på att se och simma, så många vet jag matar dom för hand det kan ju vara så med den mörka som innte åt han kansje innte hittada maten. Det är bara att gratulera till ett vackert par

Ja dom är helt underbart fina:) Har velat ha hästar sen jag var 8år, men nu så.

Jag har gjort så att jag sköljt maten och sen sträckt ner håven, den ljusaste kröp nästan in i håven och åt.

Ska köpa en spruta imorgon och se om det går bättre, annars så får vi väl prova tallriks tricket.

Och funkar inte det heller, så antar jag att den mörkaste vill ha levande mat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

trodde sjöhästar var med på cites-listan eller vad den nu heter, men de jkanske är borttagna därifrån?

Sök på sjöhästar här i forumet så hittar du en tråd om just cites!!!

Sjöhästar och faktiskt gröna leguaner (som är en ödla) är med på cites b som innebär att affären behöver ha ett tillstånd, men inte köparen.. Och som du ser på min avatar så har vi ju även en leguan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sök på sjöhästar här i forumet så hittar du en tråd om just cites!!!

Sjöhästar och faktiskt gröna leguaner (som är en ödla) är med på cites b som innebär att affären behöver ha ett tillstånd, men inte köparen.. Och som du ser på min avatar så har vi ju även en leguan.

Ok.

Då får jag önska lycka till och hoppas ni vinner på dagens dubbel så det blir fler sjöhästar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Ja det kommer bara att gå hästar i det här akvariet. (iof en liten mandarin också)

Jag tycker nog inte att dom är så dåliga simmare, båda älskar att simma emot strömmen och sen glida tillbaks :)

Fast iof är det ju inte så strömt.

Nu kommer vi att kämpa så att dom här två överlever.

Stort plus är att dom ska ta frysmat, kan ju vara så att den mörkaste är stressad fortfarande och därför kanske inte äter så bra. Brukar ju kunna vara så med andra nya fiskar också.

Ska ge dom lite nu igen.

Toppen , mandarinen kan ju inte vara något problem i sammanhanget.

Här är några länkar: en artikel och en website för hästfolk. Det verkar finnas mycket info på den där siten...

http://www.advancedaquarist.com/issues/dec2004/fishb.htm

http://www.seahorse.org/

Håll oss uppdaterade!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du har så rätt :)

Odlade sjöhästar och köpta på Jr.

Vilken är hanen?

Har försökt kolla, men ser ingen skillnad.

Jag tror att hannen är den mörkgrå. Magen ser där mer rund ut nertill medans det på honan är är skarpare vinkel längst ned på magen. Denna rundning är hannens "Brood-Pouch".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har vi köpt två nya hästar, så sammanlagt är det fyra stycken i akvariet.

Den svarta som inte åt så bra har börjat äta riktigt bra. :)

Alla hästarna äter och mår bra, dessutom är en hane gravid. Så vem vet, kanske dags att starta upp ett till akvarium snart?!

Har väl inte så mycket mer att skriva idag, men det kommer att hända mer efter sommaren.

post-1818-14468912826074_thumb.jpg

post-1818-14468912826428_thumb.jpg

post-1818-14468912826196_thumb.jpg

post-1818-14468912825836_thumb.jpg

post-1818-14468912825955_thumb.jpg

post-1818-1446891282629_thumb.jpg

post-1818-14468912826523_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Vi verkar ha ungefär samma smak vad gäller fiskar, eller hur?

MVH Lasse

Edit

hoppla!

Nu blir det riggande av ett nanokar på skrivbordet för sjöhästar på måndag!

Slår ju dagens dubbel med sjöhästlängder!!

Välkommen i nanoklubben, Greger

post-2331-14468912827228_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hann inte så långt som jag hade hoppats - för jag började vela om att kanske sätta upp ett mollyhotell istället för skrivbordskaret, men jag vill ju ha en mantisburk också så nu det blir nog både och!

Fan vad läckert, ska du har båda på jobbet då eller? ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...