Gå till innehåll

Canon EOS 350D


wrang

Rekommenderade inlägg

Det går att justera vitbalansen till viss del i kameran. För enkelhetens skull brukar jag ställa in min 350D på t.ex. solljusinställning, som brukar ge hyfsat resultat vid akvariefoto, men även ställa in kameran att spara bilderna i rawformat (och jpg samtidigt). Då kan man justera vitbalansen i efterhand i datorn utan kvalitetsförsämring eftersom rawfilen sparar all data från sensorn. Går även att justera exponeringen ungefär ett bländarsteg i vardera riktning med gott resultat om man sparat i raw.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den har två olika förinställningar av vitbalans, exponering med mer. Den ena är en standardinställning och den andra kan man tricksa mycket mer med. Där kan man t.ex börja med att vitbalansera för solljus och sedan justera vidare för hand. Men kameran är väldigt förlåtande. Jag tycker färgerna blir bra nästan hur jag än gör. Förut använde jag en Olympus 5000 kompaktkamera och där var det ett evigt tricksande men Kanonen är Canon.

Standardobjektivet är inte så bra - Det kan du köpa billigt från Gemla men i övrigt är kameran super.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för svaren. Funderar ändå om man använder den så mycket som man tänkt nu då ;)

Får ej till bilderna med den jag har idag (Konica Minolta Z5) hur jag än sätter in olika så blir det ej som i verkligheten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där är kamerans standardobjektiv. Plastigt och glappigt men tar bättre bilder än vad man tror om det när man känner på det. Zoomområdet börjar med motsvarande 1,2 gånger bredare vidvinkel än Z5 och är sedan bara tre X.

Kanske ett objektiv med större zoomområde skulle passa dig bättre. Jag skulle gärna sälja mitt billigt för att byta upp mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...