Gå till innehåll

Limma PVC och Silicona glas, Hur få ihop?


inko

Rekommenderade inlägg

Hejsan jag skall nu i veckan silicona och borra nya karet. Från huvudkaret skall jag leda ytavrinningsvattnet ner till sumpen med hjälp av PVC slang, Denna slang hade jag tänkt "skarva" ihop med annan slang med hjälp av Tangit. Problemet blir att få fast slangen i glaset då Tangit ej fäster på glaset och silicon ej på PVC, så hur skall jag gå till väga?

Jag skall använda tre slangar ner till sumpen då denna reduserar det pålande ljudet. Det är PVC slang med invertes mått 12 mm,

Så kort och gott: hur skall jag fästa slangen i glaset?

Tack på förhand :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

rören låter mer framför allt, Det går säkert att få det tystare än mitt fall. För det andra är slangen billigare. Hur ser denna genomföring ut då? är det något man kan skruva ihop från vardera sida om glaset? och sedan fästa slangen i?

tack för svaren! :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

rören låter mer framför allt, Det går säkert att få det tystare än mitt fall. För det andra är slangen billigare. Hur ser denna genomföring ut då? är det något man kan skruva ihop från vardera sida om glaset? och sedan fästa slangen i?

tack för svaren! :smiley20:

Genomföringen ser ut såhär :)

610300_z1.jpg

På under sidan kan du sätta en slangkoppling, precis som sillen sa :)

610200_z1.jpg

Lycka till :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Erine, kan man silicona nylon-kopplingen direkt mot glaset? och i sin tur limma slangen med tangit mot nylon kopplingen. för i så fall skulle det nog vara en säker och prisvärd lösning.

Återigen tack för svaren

smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja du limmar ej tankgenomförningen utan drar fast den med handkraft.

Skall du använda slang efter genomförningen så sätter du på slangen på slangkopplingen och drar fast den med en slangklämma.

men du behöver ändå limma fast slangkopplingen i genomförningen med tangitlim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja, du sätter dit genomföringen med lite silikon för tätningen skull,slangen trär du över och låser med slangklämma. så har jag kört i flera år,det blir ju inget tryck så det funkar hur bra som helst

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja, du sätter dit genomföringen med lite silikon för tätningen skull,slangen trär du över och låser med slangklämma. så har jag kört i flera år,det blir ju inget tryck så det funkar hur bra som helst

Hoppa över silikonet, det gör bara att det inte blir någon friktion mellan packningen och glaset. Vilket då kan göra att packningen kryper bort då plastkopplingen är något konisk.

Det där lilla extra kan ibland göra mer skada en nytta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

klubbson , det följer inte med nån packning

Det beror på vart man köper det. Jag fick med en packning samt en skyddsring till andra sidan! Om du köper via en akvarieaffär oavsett via webben eller direkt på plats kan du fråga för att vara på säkra sidan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ernie du har rätt, det fins bottengenomföringar utan packningar. Men man ska då komma ihåg att genomföringen normalt sitt sitter i ett material som är betydligt mer hållfast en en glasskiva.

För att minimera riskerna kommer jag själv alltid att iförsta hand välja saker som är avsedda för akvariebruk. Men det är ju en bedömning var och en får göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...