Gå till innehåll

Clownerna bara bråkar !


Drullputt

Rekommenderade inlägg

Har två Ocellaris clowner som jag köpte för ca två veckor sen. Nu är det så att en är större än den andra, och den större av dom trackar den mindre hela tiden. Den mindre ligger å trycker i ett hörn hela tiden och törs inte komma fram, för så fort den gör d jagar den större iväg den eller tar tag i en fena och ruskar om den lille. Samma gäller är det är matdags, försöker den mindre ens få sig nån flinga så blir den snabbt jagad iväg eller ruskad.

Varför gör den större så här, den lilla lär ju dö av svält till slut :ledsen:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stress av fisk leder till döden. Det enklaste skulle vara för dig att byta tillbaka den ena mot en av samma stolek som den andra. Men jag skulle skaffa mig en till, detta skulle leda till att den ensamma inte skulle låta sig "toteras" i samma utsträckning. Fler fiskar av samma artr lugnar även dem domenanta. Hur ser inredningen ut? storleken har betydelse, desto mer yta desto mindre gruff.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Genus diskusioner dyker upp överallt. Dock blev jag rekomenderad att ha mina 2 clowner i lite olika storlek vid inköpet för att minska mängden slagsmål vid rangordningen. För mig verkar det stämt bra då det har varit mycket lite till inget kiv mellan mina clowner. Var det ett konstigt råd eller vad har ni för erfarenhet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Könsomvandlingen funkar väl inte om man har otur så att båda redan är honor innan inköpet? Alla clowner börjar livet som icke könsmogna hannar som sedan kan bli hanne som sedan kan bli till hona om den är dominant. Tror inte en clown kan omvandlas tillbaka till hanne om den blivit en hona, men rätta mig om jag skulle ha fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns exempel på att det gått åt båda hållen t.ex i Joyce Wilkersons bok "Clownfishes". Könet är hormonstyrt hos Clownfiskar. Men det är ovanligt med reverterad könsomvandling. Min perculahane betedde sig som hona innan stormen Gudrun. Hanen dog för att jag klantade mig i stressen och jag köpte ett nytt par. Min gamla "hona" accepterade direkt rollen som hane.

Men i detta fall hade "hon" inte lekt innan så man kan inte säga något säkert.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...