Gå till innehåll

enbart t5


fredrik.tern

Rekommenderade inlägg

Svar, Ja, allt beror på mängden ljus!

Alltså hur många t5 du har! Sikta på 1W per L så går de nog bra

Detta är väll inte hela sanningen. Mycket beror väll på djupet kontra ytan som belyses (antal rör). Även om man har ett djupt kar och massor av liter vatten så kan man ju ha mer ljuskäbskiga koraller nära ytan, eller hur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fyra rör i bredd med 8 cm emellan till mitt fraggkar där basen är 17 cm under vattenytan. Det mesta växer riktigt bra. De som växer sämst är de som får sämst cirkulation. Jag har skaplig färg men inte lika bra som Ingvar Hellmalm hade under 400w 20 000K.

Jag skulle rekommendera 7 st 58w i bredd med bra reflektorer. (Måsvingeform).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur många rör bör jag ha till ett kar som är 1800 långt, 600 brett och 500 högt

Ja som du märkt utav andra skribenter så kan du mycket väl ha enbart T5 över karet och få mycket fint akvarium. De fina färgerna beror lite på hur vatten kvaliten är oxså.

Kör man med måsvinge reflektorn som stigigemla skrivit sin mycket bra artikel så bygger varje reflektor 7-8cm så du skulle du kunna få in 7st rör tar man 80watts T5 så är de 150cm långa och 39watts är 90cm så valet är olika

7st 80watt eller 14st 39watts är ungefär lika mucket watt på dessa totalt. Fördelen med många är att man kan variera med kelvintalet och märkena som finns på marknaden och man kan starta upp dom olika under dagen

Hadde mitt kar varit utformat annorlunda så hadde jag bytt till enbart T5 igen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tydligen inte hämtat mig ännu efter allt strul!

Naturligtvis menade jag T5 80w! Tycker du att de är för korta och täcker dåligt i ändarna på karet kan du sätta en eller två 24w på tvären längst ut. Jag räknade så att det blir billigare med 7 x 80w än 14 x 39w. Rören kostar ju nästan det samma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...