firebird350 Postat 3 juli 2006 Postat 3 juli 2006 Tjena Dag 1Total nybörjare men försöker att läraSaknar det mesta lyse skummare mm. Citera
Manks Postat 3 juli 2006 Postat 3 juli 2006 Varmt välkommen. Kom gärna med frågor så ska vi svara efter bästa förmåga... Citera
firebird350 Postat 3 juli 2006 Författare Postat 3 juli 2006 Tack och morn på erJo det tar sig, ska hämta metallhalogen 75w i dag + 2st t5 rör 24w.Det har krupit ut en massa konstiga håriga maskar ur stenarna Kul när det rör sigRörmaskar och en massa små "sjöstjärnor" börja ochså komma utMen det blir nog en stor sump i källaren med tiden.//Hans Citera
Hanss0n Postat 3 juli 2006 Postat 3 juli 2006 Kul med fler nya!nu när du börjat kommer du aldrig kunna sluta=) Lycka till ochlägg gärna in fler bilder under projektets gång///Jonathan Citera
Sillen Postat 3 juli 2006 Postat 3 juli 2006 Välkommen hit! Kul med fler här. Berätta gärna lite mer om hur du tänker och hur du utvecklar karet! Har du köpt karet med sten och sand eller?Lycka till! Citera
firebird350 Postat 3 juli 2006 Författare Postat 3 juli 2006 TjabaJag har precis provat en Eheim 2215 utvändig sump/pump är det en bra ide eller räcker det med orginalfiltreringen i juvel karet. Pumpen suger in luft någonstans så det skapar microbubblor i hela akvariet skummning på hög nivå. finns det renoveringssatser med oringar m.m att köpa?// Hans Citera
firebird350 Postat 3 juli 2006 Författare Postat 3 juli 2006 Välkommen hit! Kul med fler här. Berätta gärna lite mer om hur du tänker och hur du utvecklar karet! Har du köpt karet med sten och sand eller?Lycka till!Karet är mitt gamla sötvattenkar ledsnade på det och gav fiskarna till min granne. tänkte då vad korkat att ha korallsand i sötvatten, och drog till fisk handlarn och köpte salt.Råkade ringa till molin och kolla om han hade något onödigt i sitt stora kar så det blev 30kg sten.Där är jag nu och väntar febrilt på lyse och skummare./Hans Citera
firebird350 Postat 3 juli 2006 Författare Postat 3 juli 2006 Mh lampa installerad Det blev gult som attan :-("Sylvania metalarc HSI-TD 70w/NDL UVS klar" UV stop, heter denFunkar inte bra va!Något tips om vad jag kan ha för lampa i.//Hans Citera
wrang Postat 3 juli 2006 Postat 3 juli 2006 Du kanske kan kolla på denna länkFinns många olika 70watts men minst 10000Kelvin bör du ligga på Citera
firebird350 Postat 3 juli 2006 Författare Postat 3 juli 2006 Tja beställde just ett par på 14000kSå får vi se sen om depressionen släpper Citera
firebird350 Postat 4 juli 2006 Författare Postat 4 juli 2006 Lite mysko prylar tittar fram vad kan det vara? Citera
GustavF Postat 4 juli 2006 Postat 4 juli 2006 1: Aiptasia, även känd som glasros2: Bristleworm, eller borstmask på svenska3: ett par havstulpaner till vänster i bild Citera
BAminoff Postat 4 juli 2006 Postat 4 juli 2006 Å glasrosor ska man akta sig för har jag förstått.MVH BA Citera
petrol Postat 5 juli 2006 Postat 5 juli 2006 3: Havstulpaner på en mussla:ler: Havstulpaner har jag aldrig sett i ett kar, musslan kan du få att överleva om du matar med phyto. Citera
firebird350 Postat 5 juli 2006 Författare Postat 5 juli 2006 Å glasrosor ska man akta sig för har jag förstått.MVH BAVarför ska man akta sig för dom? Citera
petrol Postat 5 juli 2006 Postat 5 juli 2006 Gör en sökning på glasros eller aiptasia här på SG.Glasrosen kan föröka sig explosivt och de bränns, så annat levande i närheten dör.Finns div tipps hur man utrotar dem. Fiskar / räkor eller kemiskt.Var har du fått tag på musslan? Kom den med stenen? Citera
stigigemla Postat 5 juli 2006 Postat 5 juli 2006 De bränner koraller och förökar sig intensivt. Har du en så är det plötsligt två. Tittar du efter nog kan det vara tio små till som man knappt ser. Citera
firebird350 Postat 5 juli 2006 Författare Postat 5 juli 2006 3: Havstulpaner på en mussla:ler: Havstulpaner har jag aldrig sett i ett kar, musslan kan du få att överleva om du matar med phyto.Musslan hittade jag i smögen den är fullproppad med små vita havstulpaner och två stora, tyvärr så dog den igår men då blev tulpanerna glada det verkar som om dom smaskar i sig resterna:smiley20:Måste ha lyse idag prylarna börjar krympa //Hans Citera
petrol Postat 5 juli 2006 Postat 5 juli 2006 Det är fel temperatur och salthalt i smögen jämfört med ett revakvarium,men det har du säkert koll på. Hur länge levde musslan? Citera
stigigemla Postat 5 juli 2006 Postat 5 juli 2006 Gult ljus är också ljus. Det hjälper även om du bara kör MH:n när du inte är hemma så du slipper se den.Havstulpanerna behöver plankton för att klara sig. Tycker inte att du bör tillsätta plankton innan du fått mindre grönalger. Annars tror jag nog havstulpaner klarar värmen. De är ju över vattenytan vid ebb och i full sol. Citera
Manks Postat 5 juli 2006 Postat 5 juli 2006 havstulpaner är fruktansvärt tåliga. Dessutom sitter de på båtar och kan minst sagt få uppleva skiftande salthalter. Citera
petrol Postat 5 juli 2006 Postat 5 juli 2006 Synd att man aldrig ser havstulpaner i butikerna om de är tåliga. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.