Gå till innehåll

GDS Budget styrsystem


dule

Rekommenderade inlägg

Hej på Er!

Tänkte bara dela med mig lite info om ett bygge jag gjorde.

Då jag inte ville satsa på en riktig akvarium dator och har en server gånedes 24/7 kom jag på att använda en fiffig USB experiment kort från Velleman K8055 (kan köpas antigen som byggsats eller färdigbyggt från Kjell&Company) den har 8 digitala ingångar + 8 digitala utgångar + 2 analoga ingångar (0-2,5/5V) + 2 analoga utgångar (0-5V). Det finns mjukvara i Linux för den som jag har själv modifierat för mitt eget bruk för styrning av bl.a. ljus. Tänkte utöka med mätning av pH, temp och vidare redox, Ca etcetc via dem analoga ingångar... aquaristic.net har ett bra utbud av Pinpoints givare till ett någorlunda intressant pris om man kombinerar ihop dessa med lite elektronik (operationsförstärkare + lite motstånd/kondingar).

Om det finns folk som är intresserade kan jag gärna dela med mig mitt Linux mjukvara, och för windows entusiaster skulle jag kunna "porta" mjukvara till windows i mån av tid/intresse då det finns en windows DLL tillgänglig från Velleman.

Pris uppskattning:

k8055 - 500:-

pH prob - 600:-

RedOx prob - 600:-

Ca prob - 1000:-

Saltprob - 600:-

Extern elektronik (inkl NTC motsånd/sensor) till temp givare 200:-

Trafo (typ PC nätagg) 250:-

Totalt: ca 4000:- för en super schysst anläggning som kan maila, skicka SMS kopplas till kontinuerlig bevakning via webben etcetc...

Nackdel: datorn som används till övervakningen måste vara relativt nära akvariet samt måste vara på hela tiden då man vill kunna övervaka/styra.

Hoppas detta kan hjälpa någon!

MVH

/Dusan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni får gärna rätta mig om jag har fel/misstolkning, men ideen är följande:

Alla probar skall sitta via en operatiosfärstärkare med hög ingångsimpedans kopplade till dem analoga ingågarna. Jag förmodar att Ca proben fungerar som en pH prob som är en micro-volts spänningskälla, som man då förstärker upp några 100 gånger för att komma till dem nivåerna som är meningsfulla för den inbyggda AD omvandlaren. Sen är det bara att läsa av värdena på den analoga ingågen (via k8055) och kalibrera i enlighet med det.

Rättning: kompletta Ca proben hos aquaristic.net kostar ~190€ alltså nästa dubbelt så mycket som jag angav i mitt förra post :(

Skall jobba lite med prob modul delen efter semestern, så kan jag återkomma med resultat om (miss)lyckande ;)

Självklart delar jag med mig scheman o ev. PCB layout för dem intresserade...

/Dusan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej

Jonselektiva elektroder för många ämnen finns. Calcium är en. Jag har inte arbetat med denna metodik vid kalciummätning och vet inte vilka ämnen som interfererar med mätningen. De fungerar som en pH elektrod (som man kan säga är en jonselektiv elektrod i sig själv) och ger en mv signal ut. Det är inte alltid signalerna är linjära i alla mätområden - därför får man kolla sådant. Det finns en metodik för jonselektiv mätning både för ammonium, nitrit och nitrat. Ammoniummätningen går dock inte att göra online eftersom metoden igentligen mäter ammoniaken och provet måste därför ph höjas till 12. Det finns en onlinemätare men när jag kolla den för sist för ca 6 år sedan kostade den i storleksordningen 100.000 kr. Nitrat finns en metod men den störs kraftigt av klorider och är därför meningslös i saltvatten. När jag googlade nu för att hitta uppdateringar på min kunskap så stötte jag på en nitrat elektros som tydligen jobbade på annat sätt via UV absorbans. Vet ej om det är något. nitrit tror jag inte är lämpligt online - jag använde en sådan för 15 år sedan och de var milt sagt ostadig.

Wang - med tanke på var du jobbar - har du pratat med erat lab vilken metod de använder för kalciummätning - det kan vara via elektrod om det är online.

mvh Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Hej, ursäkta att det har varit dött i tråden. Har haft mycket att stå i på jobbet/familjen och tyvär har denna projekt blivit lidande. Jag har INTE provat med några givare än. Återkommer när något händer, KANSKE under julledigheten, får jag hoppas ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då det verkar vara lite intresse, här kommer ENBART linux koden.

Den är väldigt ruggig just (pga tidsbrist att polera upp den). En http version samt en windows version är på gång men när det kommer vet jag inte i dagsläget.

Förutsättningen att detta skall gå att kompilera är att libusb, libcurses och GNU readline finns installerad på linux burken. De FLESTA distributioner har detta "by default".

Idèen för framtiden är att ha en "front-end" av något slag (typ HTTP) och en back-end där själva styrningen har lite olika anrop beroende på om man använder sig av Linux eller Windows. Man kan då med ett fint gränssnitt se aktuellavärden samt styrningsparameterar, kanske även använda sig av MuNiN för att grafa förloppet. Windows varianten lär nog bli en Visual Studio projekt. Om någon känner sig manad att port till Win32 är ni välkommna, så länge ni delar tillbaka ;) (DLL:n för Win32 kan ni hämta från velleman.be)

Programmet kan köras i två lägen (se källkod) om den startas UTAN argument styrs allt från en inkompillerad styrtabell, om den startas med argumentet "-c" får man tillgång till en kommandotolk som man kan se hur man använder genom att skriva "help" :)

Då det inte går att ladda in tar/gzip filer laddar jag in detta som en pdf fil, så ändra pdf till tgz och hantera därefter...

Ha så kul!

libk8055.pdf

reefctrl.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här artar sig till ett väldigt intressant projekt.

Själv sitter jag med lite oanvänd utrustning hemma, blir lätt så när man "jobbar med data"... Det mest passande för det här bland högen junk, en liten klient-pc (modell klen, 300MHz+) samt en 12" TFT.

Har hela tiden tänkt montera ur TFT:n ur sitt plasthölje och montera in i det framtida akvariet i en dörr eller något, men det har varit lite skralt med PC-lösningar för en vettig peng, samt att valet mellan Linux eller Win32 varit svårt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe Björn, för en "klen" PC är nog Linux ENDA alternativet. Jag är nöjd med hur K8055 kortet fungerar. Hade lite problem med värme tidigare (inbyggd i en låda och en 400W MH ballast på sidan av den gjorde sitt, men jag ändrade placeringen och det är stabilt nu.

Du kommer att se i källkoden att jag har ifdef:at pararell port styrning, det var ett enkelt kort jag byggde och anslöt till pararell porten för att styra reläer. Funkade KANON men om man vill åt analog data (typ pH temp etc) så blir det genast besvärligare, därför beslöt jag mig till USB kortet. Kostade inte mycket och var verkligen ett kul projekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I det här fallet är USB inget problem, inte heller parallel port. Vad menar du med att du inte kan ta in analog data via PAR-port? Minns inte om det var SER eller PAR man använder på gamla Amiga/C64-tiden för att plocka in analogdata... Sen är det upp till en själv att se till att skydda kretsarna, vilket man bittert fick erfara. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe björn ;) Nog har man erfarat illa luktande com-kort ;) Som tur var under den tiden var par/ser portar på separata kort som man slapp bränna upp moderkortet ;) För att plocka in analog data behöver man någon form av A/D omvandlare om man skulle köra en 8bitars A/D (seriell eller pararell) kan man hyffsat lätt koppla den mot SER eller PAR porten respektivt, alt. en PIC. Men med tiden det tar att konstruera/bygga/felsöka kände jag att USB kortet från Kjell var väl värt pengarna dock inte lika roligt, men vad gör man inte pga tidsbrist...

Det återstår FOTFARANDE att bygga prob interface för Ca, pH, Temp etcetc mätning. Om man har tur kanske kommer NO2/NO3/PO4 probar oxå innan man är klar ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idèen för framtiden är att ha en "front-end" av något slag (typ HTTP) och en back-end där själva styrningen har lite olika anrop beroende på om man använder sig av Linux eller Windows. Man kan då med ett fint gränssnitt se aktuellavärden samt styrningsparameterar, kanske även använda sig av MuNiN för att grafa förloppet. Windows varianten lär nog bli en Visual Studio projekt.

Ngt liknande detta hade kanske varit intressant? (se tank status)

http://home.comcast.net/~jdieck1/frames.html

för att monitorera och administera.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
Såg inte eller okunskap men fanns det nån display med i denna

Nej det sitter ingen display mot den. Det är endast (vad jag kan läsa av) en PH-probe -> serieports dongle kan man säga

Detta är vad jag förstod av ritningen, nån får gärna rätta om det är fel :

spänningsregulator (bra spänning till proben) -> ph probe -> op förstärkare (öka mV spänningen) -> in till mikroprocessor (som jag antar läser av spänningen via A/D omvandlare) och görs om till seriell trafik som petas in i MAX232 -> serieport till datorn

Går dock skippa MAX232 och progga en liten mikroprocessor att visa resultatet på en liten 1x16 teckens display eller dylikt.

För att få den där ph-probs kretsen att fungera korrekt behövs "mjukvaran" som skall skrivas till mikroprocessorn (68HC908). Annars är det lönlöst att ens överväga att bygga den.

Dule, nånting som du kanske kan få fram? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Processorn är ju med i bygget så den borde gå att programmera till RS 232.

Jag har sett kopplingsexempel på displaydriver med vanlig C-mos 7 segmentavkodare till föregångaren (68HC05) så det borde gå att hitta.

En enklare (och billigare) lösning om man bara vill ha displayen är att använda en digital voltmetermodul som i artikeln PARmätare.

( https://www.saltvattensguiden.se//index.php?option=com_content&task=view&id=182&Itemid=39 )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det enda jag hade tänkt använda av denna ritning är ju opamp delen med pH proben och sedan in i mitt USB kort.

Om man vill ha fristående styrning/läsning (alltså ej via dator) då kan man antigen köra den lite begränsade microcontrollern 68HC05 eller ersätta den mot en kraftfullare PIC med mera minne för att kunna koppla på flera likanande prob drivare samt en LCD. Det finns mycket kod på nätet för drivning av LCD från en PIC och att programmera PIC är ju ingen större problem (för en programmerare dvs :). Men att göra detta vet jag inte om jag kommer att ha tid till tyvär :( Men det kan vara ett billigt alternativ till alla styrdatorer som finns... KAN bli kostsamt om man skall lägga till en realtidsklocka med batteribackup etc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...