Gå till innehåll

Aquael 320L hörntank+112L sump


Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag har en 30 liters burk till övers, om du vill låna som karantän. Dock inget UV.

Avvakta något/några dygn och se om det försvinner. Annars tycker jag att bästa metod är att köra fisken i ett karantänskar och sänka salthalten succesivt till 1.010. Fisken klarar detta men inte parasiterna. Jag fick bort prick från en Moorish idol på det här sättet.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 703
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag väntar tills imorgon och koll hur det ser ut, om nu prickarna är borta kan det vara så att det var smuts? Jag tyckte det såg precis ut som vita-prick parasiterna.

Om det nu var det "måste" jag ju nästan köpa UV-C hur som hällst, för jag har ju inte bara paletten i karet och parasiterna lever ju uppenbarligen i mitt kar redan isåfall. Att endast behandla paletten låter lite som en kortsiktig lösning. Rätta mig om ja har fel =-)

Funderar även på att köpa någon fler Palett långt bort i framtiden, så de e väll lika bra att köpa ett UV-C.

Hur väl utrustat behöver ett karantän kar vara? Räcker det med cirkulationspump ett "gömma sig i rör rör" och en liten lampa/lysramp?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tro inte bara att alla parsiter försvinner för du börjar med uv-c, de kommer ej att utrotas. tror ej det är smuts även om det försvinner på ngn dag - palleter är känsliga för prick, så är säkert det de har och de är väl ganska nyligen isläppta i akvariumet vilket gör dem extra känsliga med. prickarna försvinner dock ofta av sig själv om fisken är i bra skick mm

med så inget fel i att köpa uv-c om du ska ha flera kirurger i framtiden.

~Henrik

Jag väntar tills imorgon och koll hur det ser ut, om nu prickarna är borta kan det vara så att det var smuts? Jag tyckte det såg precis ut som vita-prick parasiterna.

Om det nu var det "måste" jag ju nästan köpa UV-C hur som hällst, för jag har ju inte bara paletten i karet och parasiterna lever ju uppenbarligen i mitt kar redan isåfall. Att endast behandla paletten låter lite som en kortsiktig lösning. Rätta mig om ja har fel =-)

Funderar även på att köpa någon fler Palett långt bort i framtiden, så de e väll lika bra att köpa ett UV-C.

Hur väl utrustat behöver ett karantän kar vara? Räcker det med cirkulationspump ett "gömma sig i rör rör" och en liten lampa/lysramp?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Jag har inte någon övertro på UVC. Parasiter och skadliga bakterier finns nog alltid i karet men slår till mot stressade fiskar. UVC kan man använda när man får ett utbrott för att minska antalet frisimmande parasiter, väldigt lämpligt i ett karantänskar. Kör man uvc 24/7, så får man byta lampa ofta för ha behålla effekten.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

låter tjatig nu, men vitlök har funkat mer än för mig mot prickar så ngt att använda direkt.

Finns syrgaskammare åt Michael Jacksson, uv-c mm, samt huskurer som vitlök...

Uv-c använder jag själv 6h/dygn normalt för spara lampan mm, eller 24h/dygn om jag får prickar.

karantän:

om du ej vill spendera $ på teknik som skummare mm, så hade jag använt vatten från ditt akvarie till karantän, dock med vattenbyte ofta = bra för båda karen.

Sedan cirkulation + ljus + gömställen för fisk.

~Henrik

Flickvännen lämnade dagsrapport idag om firrarna, och hon sa att hon inte kunde se en enda prick på paletten idag.

Jag köper nog en UVC trotts allt, verkar som om de kan behövas i framtiden.

Vad har ni för teknik i era "karantänkar"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

låter tjatig nu, men vitlök har funkat mer än för mig mot prickar så ngt att använda direkt.

Finns syrgaskammare åt Michael Jacksson, uv-c mm, samt huskurer som vitlök...

Uv-c använder jag själv 6h/dygn normalt för spara lampan mm, eller 24h/dygn om jag får prickar.

karantän:

om du ej vill spendera $ på teknik som skummare mm, så hade jag använt vatten från ditt akvarie till karantän, dock med vattenbyte ofta = bra för båda karen.

Sedan cirkulation + ljus + gömställen för fisk.

~Henrik

Förstår dig Henrik, men exakt hur matar man firrarna med vitlök? Ska jag pressa vitlöken och blanda i lite med den vanliga maten, eller går det bra att mata med pressad vitlök direkt utan att blanda?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mata vitlök blandat med annan mat.

om du matar med fryst mat kan du blanda ut pressad vitlök i den, med torkad mat kan du låta den suga upp vatten blandat med vitlök.

jag brukar pressa ett par klyftor vitlök och tillsätta ett par matsekdar vatten i en burk. Sedan förvara i kylen några dagar och doppa fryst eller torkad mat i vitlöks-vattnet.

Finns andra som tex. Lasse som pressat vitlök bara ovanpå maten och gett dem som det är utan problem. Många fiskar som verkligen gillar maten med vitlök mer än om de skulle fått vanlig mat..

Tror det var 'Clownen'? som hade en tråd om vitlök i maten och dess verkan mot sjukdomar. Hursomhelst, är inget farligt så bara prova och se om fiskarna gillar det.

~Henrik

Förstår dig Henrik, men exakt hur matar man firrarna med vitlök? Ska jag pressa vitlöken och blanda i lite med den vanliga maten, eller går det bra att mata med pressad vitlök direkt utan att blanda?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK, blir till att pressa lite vitlök och blanda ner i maten.

Som om det inte räckte med att paletten fått vita-prick, nu när jag kommit hem ser jag att den fått 2st jack i sidan.

Den där gula kirurgen var inte alls något trevligt köp, den har ju damp eller så tror den att den är en palett. Jag tejpade upp en 40x40cm stor sepegel på akvariet, får se vad det ger för resultat.

Det finns bara två positiva saker med den gula kirurgen och det är:

1. Min Blennie har blivit betydligt mer aktiv, jag har till å me sett den spöa upp den gulakirurgen två gånger och kirurgen ser ut att inte fatta vad som hänt efteråt.

2. Måste erkänna att gulingen är rätt snygg och lyser upp akvariet med färgen.

Hoppas firrarna inte kommer med några fler negativa överraskningar, nu får de räcka med kirurgproblem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ooooo bakis som ett djur........ då kan man ju fota akvariumet lite =-)

Paletten är prickfri och käkar som bara den, den blir till en missil när maten kommer i och den gula kirurgen blir nästan utan. Matar nu med mat som legat i vitlöksvatten och lite vitlöksbitar följer med i matningen. Paletten äter allt, den äter ju till å med vitlöksbitar (mm stora), skulle inte vilja lukta på firrens andedräkt.

post-2577-1446891393977_thumb.jpg

post-2577-14468913939903_thumb.jpg

post-2577-14468913939977_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir bättre å bättre på att ta bilder trotts min ruttna kamera tycker ja att dom e hyffsade.

Flickvännen tog en bild på den äckligaste av invånarna i akvariet, en mask av något slag. Masken är minst 30cm lång, slämmig som en snorkråka och smal. Såg den när jag köpt stenarna och skulle lägga dem i akvariet men ville inte ta i den och då såg man att den var lååååång och varken jag eller flickvännen kunde se början eller start då. Någon som har några gissningar om god eller ond, bra eller dålig, leva eller dö?

Bilden på slemmasken är tagen för fyra dagar sedan, kolla på kirurgarbetet.... algeran är ju helt borta på bilden högst upp till vänster.

post-2577-14468913940096_thumb.jpg

post-2577-14468913940258_thumb.jpg

post-2577-14468913940404_thumb.jpg

post-2577-14468913940528_thumb.jpg

post-2577-14468913940698_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fan det ser ju bra ut mattias :D fortsätt så

Man tackar!

Det blev helt klart ett lyft med kirurgerna i karet, det var liksom inte riktigt liv i karet tidigare. Jäkligt roligt att kirurgerna till 80% simmar på framsidan av stenröset och inte försvinner på baksidan för mycket.

Korallerna och fiskar ser ut att må prima , ska köpa UV-C när nästa lön kommer dvs den 25. Hoppas inte prickarna anfaller igen innan jag köpt UVC.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Mattias,

Ser bra ut. Är dom gröna knapparna från mig, har tagit sig bra i så fall. Ska du på saltträff på Söndag. Jag är lite sugen att åka också, har inte bestämt mig än. Men i så fall skulle vi kunna samåka.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Mattias,

Ser bra ut. Är dom gröna knapparna från mig, har tagit sig bra i så fall. Ska du på saltträff på Söndag. Jag är lite sugen att åka också, har inte bestämt mig än. Men i så fall skulle vi kunna samåka.

/ Hälsningar Pär

Var inte saltträffen söndagen 29? Är inte de nästa helg eller är jag snurrig?

Hur som hällst så är de alltid kul att se nya kar. Samåka låter som en bra ideé, jag e på!

Ska höra med Judas (Johan) om han vill haka på också.

Angående knapparna så e de dom jag fick av dig. Visst ser dom ut att trivas i sitt nya hem =-)

Måsste skaffa fler färgvarianter av knappar, dom e sjukt snygga tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK, jag tog fel på Söndag mao. Ska kolla om det går. / PP

Vore kul me lite sällskap i bilen =-)

Hur mycket och hur ofta ska man egentligen mata kirurgerna? Nu äntligen har kirurgerna upptäckt "matklämman" och dom äter som attan. Kan kirurger och saltfiskar få magproblem om man matar för mycket eller slutar dom äta när dom e mätta?

Tropheus Moori (ciklid) minns jag fick magproblem om man matade för mycket åt gången. Undrar lite hur kännsliga saltfiskar är?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen som kan svara på matfrågan?

Lägger upp lite bilder på små saker jag har i akvariet och inte riktigt vet vad det är?!

Bilderna är döpta 1,2,3,4,5 och 6. 1-5 är saker jag inte vet vad det är exakt, är det någon som vet?

Bild fem blev inte riktigt bra, saken är säckformad och har som två(kanske fler) spröt längst ut. Jag har 3st på helt olika platser i akvariumet, men alla är i skugga.

Blev tvungen att skicka med en bild på Xenia jag har i tanken, har säker dubblat takten av pumpandet sedan jag köpte den. Det ser ut som den vandrar uppför stenen, kan dom röra på sig eller är det bara det att den trycks uppåt av strömmen?

post-2577-14468913961622_thumb.jpg

post-2577-14468913961738_thumb.jpg

post-2577-14468913961868_thumb.jpg

post-2577-14468913961986_thumb.jpg

post-2577-14468913962144_thumb.jpg

post-2577-14468913962245_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm mumma med lite gissnings lek.

1. nån svamp ur genus Clathrina

2. möjligen nån slags Anthelia sitter de ihop vid foten så nån sorts xenia eller kanske kanske en hydroid men det tror jag inte.

3. Nån slags zoanthider. Ok vi kör en gissning på Zoanthus cf bertholetti googla o kolla

4. svamp möjligen nån Crella sp. eller kanske jag har fel där kan vara nåt helt annat kolla på google efter Didemnum sp. om det är sådan så är den om någon månad ett minne blått. Tror mest på nån Didemnum sp. faktiskt

5. ??

6. Xenia umbellata.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. nån svamp ur genus Clathrina

2. möjligen nån slags Anthelia sitter de ihop vid foten så nån sorts xenia eller kanske kanske en hydroid men det tror jag inte.

3. Nån slags zoanthider. Ok vi kör en gissning på Zoanthus cf bertholetti googla o kolla

4. svamp möjligen nån Crella sp. eller kanske jag har fel där kan vara nåt helt annat kolla på google efter Didemnum sp. om det är sådan så är den om någon månad ett minne blått. Tror mest på nån Didemnum sp. faktiskt

5. ??

6. Xenia umbellata.

1.Verkar stämma rätt bra

2. Dom sitter en och en, ca 0-1cm ifrån varandra och ser mjukare ut än Xenia. Säkert som du säger, någon typ av Anthelia.

3.Denna är helt enkelt en svårknäckt nöt, tidigare trodde jag det var någon form av Porites. Någon Zoanthus är det absolut inte, ser inte alls ut som en sådan i uppbyggnaden. Jag trodde denna lilla korall hade blivit uppäten av mina kirurger för två dagar sedan men nu är den utvecklad igen. Den är än så länge ca1,5cm i diameter så den är fortfarande väldigt liten. Vi får helt enkelt se va de blir av den =-)

4.Didemnum sp, klockren! Jag fick med dessa när jag släppte ner stenen från start, och faktum är att man kan se att dom växt lite. Tror du verkligen att dom försvinner? Jag har haft mina i nästan 3mån nu och dom ser absolut inte ut att vara på väg att försvinna, vore ju trisst eftersom dom e fina.

5. ? jag vet faktiskt inte om de är en svamp, sjöpung, korall..... den största är nästan 1cm?

6. För lätt =-)

Tack för svaren Tedb!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För tre timmar sedan såg jag att en av mina gröna florida såg lite märklig ut. Kan den vara på väg att dela sig, eller har den bara fått fnatt? Munnen ser liksom uppsvullen och knepig ut, får se hur den ser ut imorr´n. Som ni ser är den även ihopdragen.

Klippte av lite gummisnoddar igår, gick fin fint. Knapparna hade växt fast bra, det var bara två som lossnade och försvann in under stenarna. Får se om dom dyker upp?!

Jag lyckades sätta fast två på ett snäckskal, perfekt om någon vill byta mot någon annan färg =-)

Skicka med en bild på karet också, de växer så de knakar.

post-2577-14468913989851_thumb.jpg

post-2577-14468913990007_thumb.jpg

post-2577-14468913990122_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...