Gå till innehåll

Aquael 320L hörntank+112L sump


Rekommenderade inlägg

  • Svar 703
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Är imponerad av ditt bygge jag också, möbeln blev skitsnygg tycker jag.

Och karet börjar ta sig ordentligt, du har lite knappfetisch om jag fattat det rätt?

Riktigt trevligt, funderar på att ha en "ö" med knappar i mitt kommande kar, men det verkar svårt att få tag på grymma knappar i sverige, hoppas du har fixat så jag kan köpa lite fraggar när det blir dags ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blev otroligt snyggt !!

Tack!

Du e inte så dålig på att bygga själv ska du veta, affären ser sjukt bra ut. Kommer så fort dörrarna öppnas. Jag tar ledigt från jobbet och kommer på premiären.

Och karet börjar ta sig ordentligt, du har lite knappfetisch om jag fattat det rätt?

Riktigt trevligt, funderar på att ha en "ö" med knappar i mitt kommande kar, men det verkar svårt att få tag på grymma knappar i sverige, hoppas du har fixat så jag kan köpa lite fraggar när det blir dags

Om några månader har jag garanterat fler sorters knappar. Min knappfetisch har inga gränser, bara dom lyser i färgerna och inte är de där bruna tråkiga så pirrar det i hela kroppen på mig ha ha ha. Jag tror det är viktigt att vi byter och fraggar de koraller vi har. Jag börjar mer och mer se fördelarna med det. Viktigaste fördelen är att man får Back-Up på sina koraller. Tänk om man bara skulle sitta och trycka på sina arter sedan krashar hela systemet, då får man ju börja om från början. Sedan behöver vi i Sverige kanske inte importera lika mycket och belasta rev osv. Akvarieaffärerna tjänar mer pengar på teknik än import av koraller tror jag och när halvintresserade sötvattens akvarister (nya som gammla) får se våra korallproppade akvarier är dom sålda. Fler saltvattensakvarister = mer teknikförsäljning för akvarieaffärerna i långa loppet.

Har för första gången i mitt kar gjort "hela havet stormar" när jag gjort rent, får se om det blir skillnad Ses imorgon!

Ha ha ha!!

Själv såg jag det första gången på en film från en akvarist i USA, tyckte det såg helt galet ut. Men när jag tänkte vidare så var det rätt rimligt att blåsa rent och skapa storm då och då.

STORMA PÅ!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för fraggarna!!!

Knäpper lite kort och visar hur bra dom mår när dom slår ut :P

Hoppas dom slår ut och blir bra.

Får tacka för utflykten, blev lite lång men annars var det trevligt.

Ploppade ner LS:en i akvariet och en sten var grymt snygg och hamnade i en säker förvaring inför nano-projektet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har jag varit och hälsat på GustavF, hans akvarium har ändrats en hel del. Riktigt kul att få se ett akvarium proppat med koraller (och anemoner). Det var verkligen fullt till skillnad från mitt "öken" akvarium. Fick en del skivanemoner och annat småt å gott, kändes dumt att knappt ha någonting med sig. Endast några små knapppolyper var de futtiga jag kunde erbjuda honom. Får återgälda med lite "godis" när jag kommit igång ordentligt.

Han hade en anemon som nu var 7st trodde han, såg ut somde höll på att ta över hans akvarium.

Får ta lite bilder senare i veckan eller i helgen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite bilder på lite nytt, fick dessa skitsnygga skivisar av GustavF.

Fick även en bunt med knappar som var finfina, de mästa ska till Nanot. Men jag placerade ut några polyper i detta med.

Burken ni ser är platsen där en nano sten ligger i säkerhet från kirurgerna.

Lite bilder:

post-2577-14468914235467_thumb.jpg

post-2577-14468914235597_thumb.jpg

post-2577-14468914235685_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

snygga är det några sådanna jag ska få??

Nope!

Dessa har inte ens växt fast på stenen i mitt akvarium så du kan inte få dessa sorter.

Ta de lugnt Marcus, du har ju inte ens LS i din burk ännu och om du har bra värden och inga problem med alger i burken om en månad så får vi se vad jag har som du kan få. Lugna puckar!

Någon som har tips på hur man får små bitar av skivanemoner att fastna på LS?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som har tips på hur man får små bitar av skivanemoner att fastna på LS?

Jag brukar lägga lite grovt korallgrus i en lämplig bytta (typ 2L glassbytta) och ställa den i lungt flöde, sedan i med skivorna, ett par veckor senare har dom vuxit fast på gruset som jag sedan superlimmar fast på en lämplig sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar lägga lite grovt korallgrus i en lämplig bytta (typ 2L glassbytta) och ställa den i lungt flöde, sedan i med skivorna, ett par veckor senare har dom vuxit fast på gruset som jag sedan superlimmar fast på en lämplig sten.

Tack för tipset!

Idag va ja och köpte på mig lite korallsand. Ploppa ner lite sand i ett litet 2L plastterrarium och släppte ner allt som for omkring och var löst i akvariumet. Tror inte knappaarna växer fast, men jag slipper ha dom flygande i akvariumet ända tills jag får mitt 40L.

Hade tidigare små dricksglas i akvariumet, nu när jag plockade upp dom va de massor av små räkor. Det var räkor, ser precis ut som små mini räkor. De e inte copapods, utan verkligen små små miniräkor. Försökte fota men dom är mini alltså!

post-2577-14468914238398_thumb.jpg

post-2577-14468914238507_thumb.jpg

post-2577-14468914238611_thumb.jpg

post-2577-14468914238726_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp då har man shoppat lite idag, känns bra i för själen:ler:

Bidde lite knappar och en LSD-mandarin, han ville inte riktigt vara med på kort. Eller så är de jag som är en kass fotograf?

De är kul att se the cleaning-crew komma fram när jag ploppar ner ny LS i akvariet. Man blir nästan attakerad av putsarräkan och hack i häl kommer pepparligan. Jag trodde pepparmintsräkorna var nattaktiva, men jag misstänker att min LSD mandarin delat med sig lite.

Pepparna var faktiskt framme och klättrade och putsade mig på händerna, tror inte det är så vanligt att dom gör det.

post-2577-144689142514_thumb.jpg

post-2577-1446891425152_thumb.jpg

post-2577-14468914251626_thumb.jpg

post-2577-14468914251724_thumb.jpg

post-2577-14468914251832_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt med en mandarin!

Ang räkan som putsar händerna på dig, min eldräka kommer ofta fram och börjar putsa min händer när jag grejar i akvariet, så jag vet inte om det är så ovanligt!?, men kul är det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang räkan som putsar händerna på dig, min eldräka kommer ofta fram och börjar putsa min händer när jag grejar i akvariet, så jag vet inte om det är så ovanligt!?, men kul är det!

Jag vet att det är vanligt beteende hos putsare och eldräkor, men pepparmintsräkor?

Mandarinen verkar stortrivas, han får sig nog en chock ikväll när alla småkryp i mitt akvarium kommer fram. Han har säkert aldrig sett så mycket käk i hela sitt liv =-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevliga inköp. Varför heter förresten mandarin för mandarin? Den är väl inte orange och rund..

Jäkligt bra fråga :smiley24: den kanske är söt som en mandarin, eller så kanske den är sur som en omogen mandarin, eller så kanske den smakar mandarin?

Varför heter den LSD mandarin?

Man kanske kan stoppa den i munnen eller slicka på den och bli hög? :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej kommer med lite knappbilder, har ju startat jakten på knappar nu och behöver fler sorter. Fler, fler, fler och åter fler. Det är svårt att få tag på de allra färggladaste har jag märkt, och jobbigast av allt är att det oftast säljs stora klumpar till stenar med knappar på. Jag vill ju få stenarna jag har i burken fyllda med knappar, inte ännu mer sten på sten.

De bajsbruna och de ihopdragna satt på en LS inne på Triton, de va bara till å köpa den och den stenen åker ner i Nanot så fort jag får det.

Håll till godo och tveka inte att skicka iväg ett mail om ni har någon knapp ni vill byta till er, eller byta bort.

post-2577-14468914256005_thumb.jpg

post-2577-14468914256107_thumb.jpg

post-2577-14468914256188_thumb.jpg

post-2577-14468914256283_thumb.jpg

post-2577-1446891425638_thumb.jpg

post-2577-14468914256474_thumb.jpg

post-2577-14468914256574_thumb.jpg

post-2577-14468914256667_thumb.jpg

post-2577-14468914256757_thumb.jpg

post-2577-14468914256836_thumb.jpg

post-2577-14468914256922_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...