Gå till innehåll

Aquael 320L hörntank+112L sump


Rekommenderade inlägg

  • Svar 703
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jodå räker ska jag ha, blir nog en eller 2st. Ville ha 2st eldräkor och har letat runt i säkert 1mån efter några men utan resultat. Jag vet att Akvariehobby har men dom hade ju avbitna och korta antenner, jag vet inte om dom växer ut så jag ville inte chansa. Bättre att köpa fina exemplar än att ångra sig efter 3v. Tritons leveranser av eldräkor har jag lyckats missa precis och när jag är där har dom precis sålt de sista.

Har ju så många krabbor så brist på kräftdjur har ja ändå inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå räker ska jag ha, blir nog en eller 2st. Ville ha 2st eldräkor och har letat runt i säkert 1mån efter några men utan resultat. Jag vet att Akvariehobby har men dom hade ju avbitna och korta antenner, jag vet inte om dom växer ut så jag ville inte chansa. Bättre att köpa fina exemplar än att ångra sig efter 3v. Tritons leveranser av eldräkor har jag lyckats missa precis och när jag är där har dom precis sålt de sista.

Har ju så många krabbor så brist på kräftdjur har ja ändå inte.

"antennerna" blir långa och fina nästa gång dom ömsar skal, och det gör dom ju typ var 2e-3e vecka.

Så låt inte det hindra dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp så va de dan efter valborg och man har spenderat ungerfär en timme åt att glo in i glasburken. Bättre glasburken än dumburken =-)

"Råkade" ta en sväng och köpa två räkor i torsdags, blev en eld och en putsare. Jäkligt tråkiga har dom varit, eldisen är lite halv skygg och putsaren likaså. En gång har jag sätt han putsa den gula kirurgen annars står han bara och svajjar. Räkorna har typ rört sig inom ett 30cm i diameter stort område och knappt klättrat eller upptäckt grotterna. Får ge dom lite tid =-)

Mina koraller ser ut att må bra och jag har bytt mindre vatten pga att jag ville få lite mer gröna alger till kirurgerna och blennien. Fungerar och jag har nu fått lite mer alger än tidigare.

Mina kiselalger växer också bra, det har blivit små lila fläckar på botten och det blir nog snyggt när det växer på.

Några knappar som lossnade förut och försvann har dykt upp igen. Dom växer numera mellan en sten och botten.

De oragea knapparna har börjat sprida sig, det växer upp miniknappar vid de större nu och det känns riktigt skönt att dom trivs.

Snurrade lite på den stora mjuka korallen för att se hur foten mådde, och man kan inte längre se den konstiga åkomma den hade tidigare. Såg ut som foten höll på att ruttna/skrumpna på ett ställe när jag fick den.

Den blålila lilla korallen jag fick en bit av har växt fast på stenen nu och bildat en liten fot. Fungerade bra att bara trycka fast korallen rakt ner i ett hål i stenen.

Köpte även 25w-UVC förra veckan och den är nu inkopplad och står på dygnet runt. Kommer låte den stå på i en månad, för att sedan sakta stänga av den oftare för att slutligen bara ha på den innan köp av nya invånare.

post-2577-14468914015268_thumb.jpg

post-2577-14468914015409_thumb.jpg

post-2577-14468914015481_thumb.jpg

post-2577-14468914015561_thumb.jpg

post-2577-14468914015658_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fina bilder!

räkorna kommer det bli mera fart på allt eftersom du skaffar fler fiskar och djur eller några partners till dom. jag hade som dig en av varje i början och eldräkan såg man aldrig till ens då :( men nu i mitt nya när jag skaffade en till putsare blev det hola bandola i karet, innan var den skygg men nu springer dom på händer och fingrar när man är i karet och grejar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hittade en T-5 belysning som var dimmbar och att man därmed kan simulera 4tim soluppgång och 4tim nergång enkelt. Är det någon som vet om man kan köpa en dimmer eller styrdator till en MH?!?

Jag kör just nu med en gammal 400w armatur som jag planerar att byta ut i framitden. Frågan är om man kan köpa en MH armatur som går att dimma, eller måste jag ersätta min MH mot massa lysrör för att kunna få sol upp & ner gång?

Som ni teknik-människor förstår är jag rätt nollad på elektronik =-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon som vet om man kan köpa en dimmer eller styrdator till en MH?!?Jag kör just nu med en gammal 400w armatur som jag planerar att byta ut i framitden.

Som ni teknik-människor förstår är jag rätt nollad på elektronik =-)

Sfilligois enhet som heter ACLS har inbyggd drossel och kan så styra 1 Mh lampa men även en extern enhet på samma modul. Så det är bara att jacka in din 400watts lampa och köra vidare ;)

TedB i forumet kör med sådanahär

Se i produktguiden

915acls-thumb.jpgACLS version 400

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sfilgois ACLS kostar en hel del, men är å andra sidan en mycket kompetent apparat med mycket funktioner. Vill man gå den billigare vägen och är "lite händig" kan man styra vissa elektroniska drivdon, men marknaden överhuvudtaget kring elektroniska drivdon för MH verkar rätt tunn tyvärr... Jag har varit i kontakt med Swedish Grow Systems kring deras elektroniska drivdon, men än så länge verkar dom inte vilja släppa sin "nya" version på marknaden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har letat efter svenska priser på ACLS men har svårt att hitta. Kostar en 400w ACLS lampa verkligen mellan 10.000-20.000:-? Blev bara skräckslagen av priset, jag har ju lagt ut max 25.000:- för hela mitt akvarium med firrar, LS, byggmaterial, beg mh, UVC osv.

Nu e jag låååååångt ifrån elektriker, men det borde väll inte vara så svårt för ett företag att konstruera en timer som kan dimma?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den enda styrbara variant jag vet är SGS:s israeliska drivdon med RS-232 kontakt. Finns någon tråd om denna modell och dess dåvarande problem, men jag har inte hört något om dom nyare modellerna.

Är instruktionerna man ger via RS-232 kontakten någorlunda lättförståerliga så är det nog rätt enkelt att mata via en dator...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får nog läsa på lite om det här med dimmer till lyset. Verkar ju kosta en hel del att byta ut den gammla armaturen jag har nu och så länge den fungerar hyffsat så får den nog vara kvar.

En helt annan sak, jag åker till Halmstad på 30års party den 19maj, jag åker hem den 20maj. Som ni sett så är det fortfarande lite tomt i mitt kar. Jag är alltid sugen på lättskötta fraggar att adoptera/köpa. Om det är någon som bor på vägen tillbaka till Uppsala så stannar jag gärna till och gör småstopp på vägen den 20maj(söndag).

post-2577-14468914038407_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Mattias, om du ska till Halmstad så kan du ta en tripp ut till söndrum och kolla in akvarieaffären där,Peter som har affären är väldigt kunnig och trevlig, jag är dock osäker på om han fått igång saltavdelningen ordentligt eftersom han skulle bygga ut och ändra om en hel del men har du lust så kan du slå en signal på 035-125456 och höra med honom

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja då va man tillbax i byggandet av möbeln. Hade så jäkligt krångligt senast och allt bara jävlades.

Har byggt förnsterram till framsidan idag, sågat passbitar och planerat lite. Funderar på att montera in en ljusslinga i ramen så att nattbelysningen kommer träffa ytan från sidan och det förstärker skimmrandet av kvällsljuset. Vad tror ni om det?

Effekten skulle bli som när man lyser med ficklampa vinkelrätt mot ytan, pröva själva att lysa med en ficklampa precis där ytan är, och lysa snätt ner.

I veckan ska bygget slutföras och nästa vecka ska jag måla möbeln. Den blir vit och insidan av ramen (ramen runt framrutan) blir svart. Svart insida på ramen minskar reflektionerna på den välvda rutan, så jag tror det blir bättre och lite annorlunda med svart.

Nå va tror ni, någon som har några klyftiga ideér och erfarenheter att dela med sig av?

post-2577-1446891405478_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja gör detta stog själv å rullade min nya ställning tyckte det blev sådär bra.

Köpte bra rullar just för luckor etc men ändå så släppte det ludd. slipade ner å rullade igen. blev bättre å bättre men nja skulle gjort som jag tänkt innan. Lämna in det till lackering å få en grym yta. Kostar säkert ej mer än att köpa färg, slip papper, spec roller mm mm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...