Gå till innehåll

Aquael 320L hörntank+112L sump


Rekommenderade inlägg

  • Svar 703
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag har en temperatur på ganska konstant 25grader och en slathalt på 1,0225 exakto!

Ska ta lite foton senare ikväll.

Är de ingen som känner igen eller har någon bra länk på krabbor? Skulle va kul att veta sorterna och om jag ska satsa på att ta bort dom från karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite bilder.

Lägg märke till att den ena bilden är grumlig, jag lossade utblåset från sumpen och blåste rent stenen från skit. 30min senare tog jag de andra fotot, de går rätt snabbt att filtrera rent vattnet.

Ska göra ett vattenbyte imorgon på 10L samt rengöra filtervadden för andra gången. Har gjort det var 3-4dag nu när det samlas mycket skit.

post-2577-14468913790547_thumb.jpg

post-2577-14468913790635_thumb.jpg

post-2577-14468913790757_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glasrosorna brukar krypa fram mot ljuset om man har litet ljus. De kryper också iväg från helt stillastående vatten. Jag har ett hundraliters kar där jag lägger "infekterade" stenar. På några månader har alla kommit fram till översidan och blivit sprutade med kalklösning. På undersidan sitter ingen kvar, bara någon Pseudocorynactis och rörmask.

Pseudocorynactis är en liten anemon som vandrar mot mörker. Blir ungefär 2 cm och gör ingen skada vad jag kunnat se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

beror på hur många glasrosor du har, och om du ej har några månader på dig för den metoden som Stig nämner som kräver att du antagligen tar bort buntband mm, så hade jag kört med spruta på de du ser. de brukar vara synliga så även med koraller/fisk i går de bekämpa såhär.

om du skulle ej bli av med dem så kan du alltid etablera pepparmint räkan senare när vattenvärden är stabila mm.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glasrosorna brukar krypa fram mot ljuset om man har litet ljus. De kryper också iväg från helt stillastående vatten. Jag har ett hundraliters kar där jag lägger "infekterade" stenar. På några månader har alla kommit fram till översidan och blivit sprutade med kalklösning. På undersidan sitter ingen kvar, bara någon Pseudocorynactis och rörmask.

Pseudocorynactis är en liten anemon som vandrar mot mörker. Blir ungefär 2 cm och gör ingen skada vad jag kunnat se.

Hett tips, men det betyder att jag måste köpa och köra igång ett till akvarium enbart för "pest behandling". Det måsste väll finnas enklare sätt en att få bort dessa rackare.

Räkor ska ju tydligen gå bra, annars är det väll pincettfirren som är alternativet. Får ta hand om de största och lättast bekämpbara med sprutmetoden. Sedan köpa in några pepparmintsräkor som slutför jobbet. Bord väll fungera hyffsat bra antar jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:jävul:

Ikväll startade jag behandlingen av mina kära kompisar Aiptasia. Tänker bekämpa asen för hand nu i början och så fort värdena i vattnet är ok för räkor köper jag nog en mindre "flock" på 3-5st för att hålla efter Aiptasia marodörerna.

Blev förvånad över hur snabbt dom drog ihop sig glasrosorna. Var ju till å med svårt att sticka dom med nålen på grund av deras snabbhet ibland.

Moooooha ha ha!!! Nu ska dom dööööö, varenda en ska bort!!! Bort!! Bort!!

Mr Hyde kom och hälsade på kändes de som, man var skoningslös mot asen.

post-2577-1446891380014_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hoppas det går bra.

ser ut som du har nål på sprutan, tänk på att du ej behöver 'sticka' glasrosen. den drar ihop sig som sagt väldigt snabbt då, kör en stor spruta utan nål och större öppning (typ sådan i Salifert testerna) där du får plats med mkt kokande vatten som du snabbt kan tömma över glasrosen när du siktat in dig utan röra vid den först.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag stack rackarna och sprutade in vättskan så att rosorna bara upplöstes på några minuter. Idag såg jag bara en rackare som hade smitit från den ödmjuka behandlingen. Dock ser det ut som det är på väg fler och fler, dom e små nu och inte riktigt mogna för behandlingen.

Kommer köpa ett gäng räkor sedan för att slutföra jobbet.

Är det någon som har erfarenhet av nakensnäckorna av arten:Berghia

Dom ska tydligen vara enkla att hålla och lever ENDAST på glasrosor, snacka om dröm djuret för bekämpningen. Någon som vet någonting om hur man får tag på dom? Kanske till å med någon som har sådanan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag stack rackarna och sprutade in vättskan så att rosorna bara upplöstes på några minuter. Idag såg jag bara en rackare som hade smitit från den ödmjuka behandlingen. Dock ser det ut som det är på väg fler och fler, dom e små nu och inte riktigt mogna för behandlingen.

Kommer köpa ett gäng räkor sedan för att slutföra jobbet.

Är det någon som har erfarenhet av nakensnäckorna av arten:Berghia

Dom ska tydligen vara enkla att hålla och lever ENDAST på glasrosor, snacka om dröm djuret för bekämpningen. Någon som vet någonting om hur man får tag på dom? Kanske till å med någon som har sådanan?

Det är väl inget drömdjur ifall dom endast lever på glasrosor?, då kommer dom ju dö såfort det är slut på glasrosorna.

Då är det väl bättre att köpa ett par pepparmintsräkor som kan leva även utan glasrosor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl inget drömdjur ifall dom endast lever på glasrosor?, då kommer dom ju dö såfort det är slut på glasrosorna.

Då är det väl bättre att köpa ett par pepparmintsräkor som kan leva även utan glasrosor.

Om glasrosorna tar slut var min tanke att man säljer dem vidare eller ger bort dom till någon annan med glasros problem. En mobil städpatrull helt enkelt, jag tycker iallafall de låter bra. Man behöver inte vara kortsiktig i sitt tänkande.

Ungefär som den mobila sjöharen som vandrar från akvarie till akvarie och käkar rent på alger.

Skulle vara kul att höra om någon har snäckan eller har erfarenhet av den.

Annars verkar Peppermintisarna vara den bästa lösningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Halloj i nattmörkret!

Kom hem och kolla lite i karet efter kryp å hittade detta?

Ser ut som en nakensnäcka fast huvudet var inkilat i stenen och det var svårt att se någon direkt aktivitet. En anemon är nog uteslutet eftersom jag inte såg någon mun, och det såg inte ut som anemonerna jag sätt tidigare.

Tror stenhårt på nakensnäcka och de liknar faktiskt den som äter glasrosor, dock tror jag knappast att jag har sådan tur att jag fått med en sådan snäcka i karet.

Färgen var lite udfärgad med sljusare "utväxter" som liknade små kondomer, ungefär som en BTA. När jag tände i akvariet för att se den bättre drog den bara ihop sig och såg inte ut att trivas med ljuset så jag släckte. När jag sedan skulle tända ficklampan dog själva lampan....... grrrrrr...skit bauhaus ficklampa 2st har pajat på 1mån.

Vi får se om den dyker upp igen, vore kul att studera den lite mer och veta om de är en nakensnäcka eller inte?!

Synd att man e kanske världens sämsta fotograf.

post-2577-14468913841691_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp!

No va de en strippare man hade i akvariet. Den var väldigt lik denna bilden jag hittade på google, dock hade den längre "kondomer" och längre "antenner". Som ni förstår är jag inte så jättebra på snäck anatomi.

Den såg alltså ut så här fast i färgerna som mina foton.

post-2577-1446891384181_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Sök på Phyllodesmium briareum. Ganska vanlig liftare med LS. Intressant litet kryp med symbiotiska alger. Om du också tror det är en sån så ska du försöka bli av med den. Käkar bl.a. mjukkoraller.

Aaaaa.... tack för tipset!

Helt klart en i familjen Phyllodesmium som jag har, vilken sort de är vet jag dock inte. Phyllodesmium briareum,serratum eller horridum ser alla ut att vara kandidater. Tack så mycket!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...