Gå till innehåll

Övrig utrustning?


Roger_w

Rekommenderade inlägg

Var inte så blyg finns inga dumma frågor men mycket kanske redan har ställts i forumet, men givetvis hjälper vi till så gott vi kan ;)

En 20liters hink som BARA används för karet vid tex uppblandning av nytt saltvatten.

Liten pump som blandar vattnet med saltet vid byte

Bra algskrapa tex Magfloat

Fläkt som blåser på ytan och på så sätt kyler vattnet vid högre temperaturer. Bra att ha ifall det skulle sticka iväg nu i sommar tider

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej (igen) Sillen!

Jo, jag skulle önska att det fanns nån sån lista, men det verkar dåligt med folk som skriver vad dom använder :( Men skamm den som ger sig, nån form av lista kommer skapas iaf, sen får man väl plussa på den om det behövs.

/Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En stekpincett har jag att plocka borstmaskar med.

En bit luftslang med ett utströmmarrör på 3-5 mm hård PVC och 40 cm längd använder jag för att blåsa ren koraller från allmän skit eller sand som landar där ibland.

16 - 20 tryckluftslang som jag använder som hävert att fylla på osmosvatten i sumpen.

Jag har 6 annorlunda handdukar i akvarierummet jag aldrig blandar i annan tvätt.

En avklippt plastflaska som används för att dosera vatten när jag koppar in nya djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej (igen) Sillen!

Jo, jag skulle önska att det fanns nån sån lista, men det verkar dåligt med folk som skriver vad dom använder :( Men skamm den som ger sig, nån form av lista kommer skapas iaf, sen får man väl plussa på den om det behövs.

/Roger

Det verkar du leva upp till då du får rävarna här på forumet att ge bra tips. Stig tillhör den mer erfarna skaran. Jag hoppas du lyckas sammanställa detta till ett dokument där det finns en förklaring till vad du använder sakerna till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag åkte till rusta och ÖB och plockade på mig lite allt möjligt i plastväg; tunnor, hink m. lock, plastslevar, doseringskedar i plast(plastäggskedar), tandborste, PETflaskor mm. Inte allt men mycket har kommit till användning. Det kostade nästan ingenting heller.

Likaså har jag gjort flera felköp då jag köpt PVC rör/kopplingar men det kommer förr eller senare till användning fastän inte till det de var avsedda för ifrån början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bristleworm på amerikanska är en borstmask med litet giftiga borst med hullingar på kroppen. De är ofarliga för karet men kan vara mycket obehagliga för den som inte kan hålla fingrarna utanför.

En gammal tandborste har jag också som jag rensar ytavrinningarna med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...