Gå till innehåll

Behövs Skummare egentligen?


acuario

Rekommenderade inlägg

Kan nog vara så men jag skulle iofs misstänka att både P och NO3 ligger inom testerna felområde - färgändringarna är nog ett säkrare indikation.

Med tanke på mina uppmätningar nu så är jag lite förvånad över pH:t - vid vilken tidpunkt tog du det - samma som alltid i förhållande till hur lång ljustid du haft?

Jag har ju sett att mitt pH max är samma som innan medans mitt pH min (precis innan lyset tänds) är högre när jag luftar under natten.

Har du sett någon påverkan på dina "skitalger" av skummarstoppet?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 176
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kan nog vara så men jag skulle iofs misstänka att både P och NO3 ligger inom testerna felområde - färgändringarna är nog ett säkrare indikation.

Med tanke på mina uppmätningar nu så är jag lite förvånad över pH:t - vid vilken tidpunkt tog du det - samma som alltid i förhållande till hur lång ljustid du haft?

Jag har ju sett att mitt pH max är samma som innan medans mitt pH min (precis innan lyset tänds) är högre när jag luftar under natten.

Har du sett någon påverkan på dina "skitalger" av skummarstoppet?

MVH Lasse

Kankse skulle ha lagt till det eftersom mätvärdena ju alltid är osäkra men framförallt på Nitraten syns en tydlig skillnad i färgnyans oavsett om nu 0,2 mg/l är rätt eller ej. Även på Fosfattesten tycker jag mig kunna se nyansskillnad men där är skillnaden mindre.

Mitt pH ligger alltid lågt och på samma nivå som nu. 1,5 liter kalkvatten per dygn gör ingen skillnad som går att mäta. "Skitalgerna" har sakta men säkert gått tillbaka och vad jag kan säga så har i alla fall inte skummarstoppet försämrat läget eller hejdat tillbakagången.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...