Gå till innehåll

Behövs Skummare egentligen?


acuario

Rekommenderade inlägg

Jag har för mig att jag läst att gasutbytet i skummaren generellt sett är större än ytan i våra kar. Men detta kanske är felaktigt? Hur som helst så är gasutbytet stort.

Jo men så fattar jag att Stig menar också - jag menar definitivt det. Vi är nog helt överens här.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 176
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hela detta resonemang bygger på att skummaren tillför koldioxid till karet. På dagen gör den kanske de, då koldioxid förbrukas i karet, MEN på natten, när koldioxidhalten i karet är högre, då borde skummaren ansvara för en utvädring av koldioxid! Så vad blir nettoresultatet om skummaren är avstängd dygnet runt?? Om den bara är avstängd på dagen men går på natten, kan man väl köpa teorin att detta innebär en lägre nettotillförsel av koldioxid, men exemplena här avser nog en dygnet runt avstängning...o då är nettoeffekten på koldioxidmängden inte så självklar.

Sen ökar ju en skummaravstängning näringsnivåerna, som borde spela en mkt stor roll i algväxten...så med andra ord..detta är nog inte hela sanningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag, och artikelförfattaren, utgår från att det sker en nettominskning av tillförseln av koldioxid när skummaren stängs av helt kontra är på 24/7 men det är möjligt som du skriver att resultatet skulle bli ett annat om skummaren delvis är avstängd. Jag vet inte om det i mitt fall är så att koldioxiden under delar av natten är högre i karet än i rummet (reltivt litet instängt rum där vår stora hund sover). Det är möjligt, men nettoeffekten tror jag är att skummaren tillför koldioxid i mitt fall utslaget på hela dygnet.

Som jag skrivit flera gånger så utgår jag även ifrån att karet måste kunna klara av nedbrytningen på egen hand och att effekten av näringsökningen när skummaren stängs av inte överstiger effekten av en möjlig koldioxidökning och att detta är ett osannolikt scenario i de flesta kar varför en minskning av alger är långt ifrån självklar vilken anledning det än är.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åt vilket håll kodioxiden går i skummaren bestäms av förhållandet produktion / konsumtion. I ett fish only kar vädrar skummaren ut koldioxid. I ett kar med fotosyntetiska koraller och alger tillför den koldioxiden. I ett kar med blandad besättning tillför den dagtid och vädrar ut på nätterna. På det sättet hjälper den till att hålla pH och kH jämnare. Jag tar inte inluften till skummaren från skummarkoppen. I så fall återcirkulerar man luft med höjd/sänkt CO2 innehåll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter jag håller på med ett experiment i mitt kar där jag nu skaffat en kontinuerlig pH mätning med kontrollerfunktion. Eftersom jag inte tänker köra med skummare så kommer jag att köra med luftning i ett av de bakre facken. Tyvärr har jag byggt mina fack på så sätt att jag får svårt att kombinera kraftig luftning med avskavning av bakteriefilm på biobollar och få ut detta i karet kontinuerligt under nattetid - annars så är det en lockande tanke. Min tanke nu är att ställa luftningen så att den går på när pH sjunkit till ett visst värde och stängs av när pH stigit upp igen under fotoperioden. På så sätt vill jag se om det hjälper med luftning för att få ut koldioxid under natten - jag vill för närvarande ha så lite av den varan som möjligt. Orsaken är att jag tror att zooxantellerna är till stora delar oberoende av koldioxid i vattnet om man samtidigt matar sina koralldjur. Då bör det finnas ett koldioxidöveskott inne i koralldjurets vävnad som zooxantellen kan tillgodogöra sig. Koldioxid i vattnet kan i stället skitalger tillgodogöra sig. Jag vet att den allmänna meningen verkar vara att zooxantellerna är beroende på kodioxid från vattnet men jag är inte helt säker på att det är hela sanningen. Hur som helst så vill jag ha ett så högt pH som möjligt.

Jag har kört i två dagar och får fram intressanta siffror, men svägningarna mellan ljusperiod och mörker är större än jag väntade mig vilket innebär att det fortgår en betydande koldioxidproduktion (läs nedbrytning) i karet. Den maskeras av fotosyntesens koldioxidupptag under ljusperioden ( dvs produktionen är större än nedbrytningen vilket är bra för det indikerar ett nettoupptag i burken) men så fort ljusets släcks så går pH ner, och det ganska fort. Just nu tillför jag inget kalkvatten - vill se vad som händer här först.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för kH?

Jag justera upp den till ca 9 med din metod:ler:. Men stannade där - hoppas jag

Luftningen sköter jag just nu med en kraftig luftpump med sten i överriningskammaren. Skall bygga om första facket så jag får luftning nerifrån och så att det "kokar" mina biobollar i det facket. Då uppnår jag flera saker med min luftning. Jag får bland annat en nitratfabrik av guds nåde :lalalalala:

Natten till lördagen (utan luftning) var pH nere i 7,8 kl 08.00 på lördagsmorgonen (kunde inte ta något pH kl 12:00 när ljuset går på, men jag tror att det var lägre då) På kvällen (21:00) var pH uppe på 8,15. Släckte kl 21:50. Satte luftningen att gå igång vid pH 8,05 och den gick igång kl 23:00. Altså en pH sänkning på 0,1 på en timme! Med luftning (inte optimal) så var pH 01:00 på 8,0 (0,5 på två timmar) och kl 08:00 i morse var pH 7,92 och stabilt till 09:00 då jag satte på ljuset. Kl 12:20 slogs luften av (pH = 8,05) (ökning på 1,3 med luftning på 3 timmar). Nu kl 14:30 är pH 8,11 (utan luftning) (ökning 0,6 på 2 timmar)

Nu får vi se var jag hamnar i kväll innan släckning. Jag skall göra om luftningen också - det preliminära resultatet är så pass bra att jag skall köra så här ett tag. Sen skall jag styra om den så att den inte startar när ljuset är igång.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Natten till lördagen (utan luftning) var pH nere i 7,8 kl 08.00 på lördagsmorgonen (kunde inte ta något pH kl 12:00 när ljuset går på, men jag tror att det var lägre då) På kvällen (21:00) var pH uppe på 8,15. Släckte kl 21:50. Satte luftningen att gå igång vid pH 8,05 och den gick igång kl 23:00. Altså en pH sänkning på 0,1 på en timme! Med luftning (inte optimal) så var pH 01:00 på 8,0 (0,5 på två timmar) och kl 08:00 i morse var pH 7,92 och stabilt till 09:00 då jag satte på ljuset. Kl 12:20 slogs luften av (pH = 8,05) (ökning på 1,3 med luftning på 3 timmar). Nu kl 14:30 är pH 8,11 (utan luftning) (ökning 0,6 på 2 timmar)

Nu får vi se var jag hamnar i kväll innan släckning. Jag skall göra om luftningen också - det preliminära resultatet är så pass bra att jag skall köra så här ett tag. Sen skall jag styra om den så att den inte startar när ljuset är igång.

MVH Lasse

Var skall pH:t ligga för att vara optimalt?

Mätt med Red Sea Lab pH-test ligger mitt pH på ca 8,1 strax innan ljuset tänds och ca på 8,2 mitt på ljusperioden. Mitt kH ligger på 7 mätt med Saliferts test.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Patrik - Jo jag får något sådant också med vanliga pH tester - det var därför jag skaffade en elektrod - jag vill veta sanningen eftersom jag misstänkte att testerna inte visade sanna värden.

Jag vill ligga minst kring 8,3 och inte under 8,1 under dygnet

19:00 pH = 8,2

22:00 45 minuter efter släckning pH=8,17

Byggt om luftningen och den kommer att trigga igång när pH=8,1

Använder fortfarande inget kalkvatten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skippa pH pennan - spara pengar istället för en ordentlig mätare. Pennorna är inte mycket bättre än färgtesterna - speciellt inte efter ett halvår. En elektrod behövs ofta bytas efter ett halvår. Det är klart att om du får tag på en "penna" för 400 - 600 kronor och gör många tester så spar du pengar ändå - även om du måste byta efter ett halvår.

MVH Lasse

Nu drygt en timma efter släckning är pH 8,12.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19:00 pH = 8,2

22:00 45 minuter efter släckning pH=8,17

MVH Lasse

Hallå där Lasse, jag kan tyvärr inte vara tyst nu! ;)

Hur kan du mäta pH med 0,03 i nogranhet med en hemma pH mätare?

På sin höjd en solig dag med medvind så har du +/- 0.1 i tillförlitlighet på en sån mätare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå där Lasse, jag kan tyvärr inte vara tyst nu! ;)

Hur kan du mäta pH med 0,03 i nogranhet med en hemma pH mätare?

På sin höjd en solig dag med medvind så har du +/- 0.1 i tillförlitlighet på en sån mätare.

Lägg till hemlängtan också. Fullständig medveten om detta och jag har inte kallibrerat den idag heller. Det är en Aqua Medic pH computer så det är inte en pH penna (och inte speciell billig). Jag är intresserad av dynamiken - rörligheten - trenden - hastigheten. Men faktum är att den är förvånatsvärd stabil - skakar inte upp och ner det minsta. Andra decimalen är "raggar" krom - helt klart - jag väntade bara på kommentaren :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åt vilket håll kodioxiden går i skummaren bestäms av förhållandet produktion / konsumtion. I ett fish only kar vädrar skummaren ut koldioxid. I ett kar med fotosyntetiska koraller och alger tillför den koldioxiden. I ett kar med blandad besättning tillför den dagtid och vädrar ut på nätterna.

De va precis vad jag också skrev ovan. Det är inte självklart vad nettoeffekten blir i ett blandkar, vilket dom flesta har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

..svägningarna mellan ljusperiod och mörker är större än jag väntade mig vilket innebär att det fortgår en betydande koldioxidproduktion (läs nedbrytning) i karet. Den maskeras av fotosyntesens koldioxidupptag under ljusperioden ( dvs produktionen är större än nedbrytningen vilket är bra för det indikerar ett nettoupptag i burken) men så fort ljusets släcks så går pH ner, och det ganska fort. Just nu tillför jag inget kalkvatten - vill se vad som händer här först.

MVH Lasse

detta är vad jag o stig skrivit...dina svängningar förstärks av de faktum att du kör skummarlöst..en skummare vädrar ut koldioxid på natten o minskar ph-fallet. Detta dina mätningar bekräftar att en avstängning av skummaren 24/7 inte med säkerhet innebär en nettoexport av koldioxid.

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Patrik

Jag har gjort så att jag lagt luftstenen ner i ett fack (första och före min filtreringssvamp) och fyllt på med biobollar. Detta gör att de små luftbubblorna spricker upp och jag får stormen Gudrun i facket. detta för att slippa mikrobubblor - vilket jag fick när jag la stenen i sista facket. pH nu på morgonen var 7,97 (plus - minus Norberg-effekten :)). Tankegången fungerar och nu skall jag se om jag kan få pH att drifta uppåt (när jag inte har luftning dagtid). Nästa steg blir att återinföra kalkvattnet och i förlängningen prova top-off med kalkvatten med Peters (Clownens) metod.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag är ute efter att se om du får ett visst skum på ytan. Vad händer om du vispar kraftigt med pinne/tandborste inne i något filterfack? Ute i karet? Hur länge "bär" bubblorna innan dessa poppar? Intressant att se hur pass proteinrikt/organiskt laddat vattnet är, om alls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering

När jag kom hem så var pH 8,21 (jag vet norberg :)). Beslöt för att fylla på med kalkvatten. 1 liter. pH steg då till 8,35. Där har det sedan legat stadigt. Nu skall bli intressant och se vad som händer under natten med pH:t. Samtidigt som jag köpte pH mätaren så köpte jag en top-off så planen är att köra den - låt oss säga 3 minuter i timmen under de mörka timmarna (den ger 4 liter i timmen och mitt behov är ca 1 liter om dagen. (kommer att ha nivåmätning också så den kommer bara ha tillstånd att köra 3 minuter i timmen om nivån säger att den får köra) samt att ha kalciumhydroxid i vattenresovaren.

Inget skum i facket i morse Patrick - det verkar inte vara speciell proteinrikt och det är också så att proteiner bryts snabbt ner i ett biologiskt system till just det - aminosyror.

Min målsättning är att ha ett pH på 8,3 ganska stadigt under dygnet.

Men experimentet hitills har visat att det bildas en hel del koldioxid under natten och att det förekommer ett ordentligt upptag under fotoperioden. Nu är det intressant att få veta om detta upptag i första hand har tagits av "skitalger" eller korallernas zooxanteller. Det kommer jag troligtvis se vad gäller tillväxt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, okej, tack. Jag får vattniga bubblor när jag vispar på ytan. Bubblorna liknar de som jag får när jag vispar i en skål med kranvatten och håller sig kanske i 1-2 sekunder innan de brister.

Vad gäller pH och CO2 kan dessa möjligen vara intressanta? :

http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=17779348

http://www.agu.org/pubs/crossref/2000/1999GB001195.shtml

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet egentligen inte hur relevant detta är för tråden men något intresse kanske finns för mina observationer. För knappt 3 veckor sedan så gick min skummare sönder och sedan dess har jag kört utan (Får igång den imorgon igen.) När jag idag har testat vattenvärden så har jag kunnat konstatera följande förändringar/försämringar.

P...........0,015 mg/l mot normalt < 0,008 mg/l (med Deltecs test)

NO3.......0,2 mg/l mot normalt nära 0 (med Seachems test)

Ph.........7,9 ingen förändring

Kh.........7,0 ingen förändring

Okulära förändringar i karet är att färgen försämrats, framförallt på röda och rosa sps som nu blivit något brunare och tråkigare. På andra sps:er är skillnaden inte så stor men lite tristare har dem nog blivit.

De tillsatser jag regelbundet använder är Fauna Marins Ultra Min s och Ultra Organic. Sedan ett par månader så använder jag också Ultra Life och Ultra-Bio i ett försök att komma åt lite skitalger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...