Gå till innehåll

Behövs Skummare egentligen?


acuario

Rekommenderade inlägg

Jag satte mig och jämförde lite på skillnaden mellan förr och nu, Idag har det kommit enorm mycket ny teknik mm men det som inte skiljer sig är att vi fortfarande använder skummare, visserligen lite skillnad på utförande. Idag så använder vi levande sten i stor omfattning och nitraten tar vi bort med lite olika lösningar så är det kanske dags att koppla bort skummaren och satsa på t.ex massor av zeolit istället? Det finns ju redan idag något som kallas miracle mudd och detta verkar fungera bra istället för skummare men det kanske går lika bra med zeolit. Kan vi låta nedbrytningen ta hand om alla proteiner och ha en effektiv nitrat och fosfatreducering istället? Är kanske skummaren snart en förlegad utrustning? Vad tror ni där ute? Skummaren är en dyr sak och den väsnas också, vore det inte skönt att få ett akvarium som är lika tyst som ett sötvattenskar? Jag har god lust att testa på nästa bygge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 176
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Håller med att det var bättre tider med sötvatten ett tyst rum utan en massa dånande/surrande

Kruxet är väll att MM är så dyrt att börja med och man behöver förnya den vart annat år

Du kanske kan starta upp 2 identiska kar och testa ett med MM och ett med skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går alldeles utmärkt att köra utan skummare. Man måste dock låta akvariet bygga upp en ordentligt nerbrytningsförmåga och man kan nog inte ha lika mkt fisk som när man har skummare. Själv har jag långa perioder kört med vattenbyten och AquaPhos istället för skummare.

Miracle Mud har funnits ett bra tag men jag har fått känslan att det är på tillbaka gång. Det har ungefär samma för och nackdelar som DSB... och har därmed en benägenhet att krascha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör faktiskt mitt 720 nästan utan skummare. Jag tömmer koppen max en gång i månaden. Har en cirkulation på 22000L/h och 170kg sten. Jag belastar det bara med 15 fiskar ocelaris till några 10 cm kirurger. Har inga mätbara No2/No3 eller fosfatvärden, och heller inga alger.

Skummaren har ju en funktion att lufta vattnet med som ska värdesättas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte så att skummaren har mer än nedbrytningen som funktion, syresättning av vattnet? Det är svårare att ha ett saltvattensakvariesyresatt än ett sötvattenskar.

Jag har läst detta någonstans men de påstod också att det gick utan skummare. Minns inte hur de hade gjort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

utan den långa erfarenheten som många här befogar över så känns det faktiskt som att marginalerna blir lite större med skumning el mekanisk filtrering oxå...med endast nitrat och fosfat removing (kemisk filtrering) måste den funktionen nästan fungera perfekt, vore inte så roligt om nitrat värdena skuter i höjden..det känns som att de här värdena går upp som en raket men faller som en fjäder..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Miracle mud är ett gråfärgat material, ska enl tillverkaren vara en lera som läcker ut lagom med mineraler. Det mesta av leran är som ett fint pulver men det finns enstaka stenar och korn på någon mm storlek. Jag har 5 kilo lera i mitt refugium i ena hörnet. Från vad jag läst så verkar leran vara bra men det är oklart om den verkligen är mycket bättre än en refugiumsandbädd, jag tror personligen att det är refugiumiden som ger den stora effekten för om man byter vatten och ändå tillsätter spårämnen så kanske lerans mineraler spelar mindre roll

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skippa mudden, Jag pratar zeolit istället. Zeolitet tar ju bort ammoniaken och den fungerar ju med sin stora filteryta som en bra grund till denitrifikation. Jag kan inte undanhålla er mitt nya projekt längre nu när jag har startat denna tråd, det är nämligen ett 600L med en 140L sump som ska bli i stort sett ett fish only, lite sarcophyton och skivanemoner kommer jag dock ha där i och i fiskväg blir det väl några tryckare och något mera. Ljuset kommer att bestå av 2x58w T8 eller ev 3x58w. Inredningen kommer att bestå av faxesten och ca 20-25kg Ls, jag kommer att starta upp utan skummare och börja med 1-2kg zeolit den första månaden och därefter öka zeoliten med lika mycket de 3 följande månaderna, då har jag ca 4-8kg zeolit i sumpen och den 5:e månaden så byter jag ut den första påsen med ny zeolit och kommer sedan varje månad att byta ut en påse och sen rullar det runt. Jag kommer också att hålla borta fosfat med fosfatremover och skulle jag få för höga nitratvärden vilket jag betvivlar så kan jag ju alltid använda vodka i detta kar också. Vattenbyten ingår givetvis i skötslen och kommer att bestå av vattnet som jag tappar ut ur mitt korallkar när jag gör ett vattenbyte där, genom denna variant så hålls kostnaden nere betydligt utan att tumma på vattenkvaliteten. Om detta inte skulle funka tillfredställande så kan jag ju alltid koppla in min Deltec 1060 s som jag har ståendes, i vart fall blir man ju ytterligare en erfarenhet rikare. Har jag fått solsting och pratar i nattmössan mina vänner? Vad säger ni, är jag dummare än vanligt? Kul att få höra era åsikter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det kommer fungera utmärkt Jörgen. Var dock lite försiktig med hur mycket fisk du sätter i och vilka fiskar du väljer... en del har ju en otrolig aptit. Försök att öka belastningen långsamt så att karet hinner anpassa sig.

Sen tror jag du kommer vilja uppgradera belysningen för att få fram alla färger även på fiskarna??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har jag fått solsting och pratar i nattmössan mina vänner? Vad säger ni, är jag dummare än vanligt? Kul att få höra era åsikter.

Ja det verkar inte bättre ;) men tycker nog som du att det är kul att testa om man har möjligheter till det, funkar det inte så är man som sagt en erfarenhet rikare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ungefär som jag då...jag har inte vågat dumpa min skummare än iof..

mitt fish only innehåller faxesten (ja!jag har dumpat ls) , fiskar och en korall är på väg (karet är för nytt än..)..

teknisk utrustning är endats uv-c, skummare :), zeolit (med vodka vid behov..) och jag planerar nu att stänga av mh:n o bara köra t5:orna (under förutsättningen att den planerade korallen mår bra..)..jag tillsätter manuellt saliferts ca och spårämnen en gång i veckan..

jag vill hålla det enkelt och visar svärds forskning framgång så är vi rikare i kunskaper!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har jag fattat det rätt har du tänkt använda Zeosands nollnitrat. Har du jämfört med Zeovit?

Jag har hittat ett konstgjort material, Seachems Purigen som enligt tillverkaren skall ha egenskaper som liknar zeolit men är regenererbar genom att lägga den i klorin! (Och sedan tvätta väldigt noga!) Har du sett någon som använt detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket zeolit kan ju ha en inverkan på CA, speciellt om man får "fel" sorts zeolit.

Det ska bli intressant att följa ditt kar. Kommer du tillsätta vodka?

Jag kommer att använda clinoptilolite som jag köper av en tysk webbutik. 12L för under 200:-

Jag tror det kommer fungera utmärkt Jörgen. Var dock lite försiktig med hur mycket fisk du sätter i och vilka fiskar du väljer... en del har ju en otrolig aptit. Försök att öka belastningen långsamt så att karet hinner anpassa sig.

Sen tror jag du kommer vilja uppgradera belysningen för att få fram alla färger även på fiskarna??

Fiskarna som ska flytta in i början är 1st nigertryckare storlek S och en piccasotryckare storlek S, 3 st occelarisclowner och 2 st frökenfiskar inte så mycket sett till karets volym. en clowntryckare är ju kanske inte den mest färggranna fisken som finns så lysrören kommer nog att funka.

Låter mycket intressant. Jag är dock skeptiskt til vodkan men det är ju jättebra om det är just någon med stor erfarenhet av vodka, et al, metoden provar att göra det utan skummare.

mvh Mattias?

Jag har inte sett några nackdelar med vodkan förutom att man ser den rinna ner i karet istället för strupen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer att använda clinoptilolite som jag köper av en tysk webbutik. 12L för under 200:-

Låter intressant med clinoptilolite hittade denna information. Har du sett det innan eller hur fick du reda på just clinoptilolite skulle vara bra??

http://www.galleries.com/minerals/silicate/clinopti/clinopti.htm

Skall du ha detta i en filter strumpa eller i nån slags av pumpmatad reaktor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiskarna som ska flytta in i början är 1st nigertryckare storlek S och en piccasotryckare storlek S, 3 st occelarisclowner och 2 st frökenfiskar inte så mycket sett till karets volym. en clowntryckare är ju kanske inte den mest färggranna fisken som finns så lysrören kommer nog att funka.

Den belastningen hade du klarat utan utan skummare, utan zeolith och filtrering. :)

När folk pratar fish only så blir det ofta 2 drakfiskar och 4 kejsare i 30cm klassen och då kan det behövas rejäl filtrering!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter intressant med clinoptilolite hittade denna information. Har du sett det innan eller hur fick du reda på just clinoptilolite skulle vara bra??

http://www.galleries.com/minerals/silicate/clinopti/clinopti.htm

Skall du ha detta i en filter strumpa eller i nån slags av pumpmatad reaktor

Jag har köpt 4 st aqua medic nätpåsar. Zeoliten är samma som nollnitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...