Gå till innehåll

Mitt första akvarie (planeringshjälp)


fiend

Rekommenderade inlägg

Får fundera på det med den fuktiga luften lite. Har inte hunnit fylla karet än ens =)

Än mindre monterat upp mina MH.. hehe

Nu har jag dock lite frågor.

Ska man silicona ytavrinningskammarna på insidan av ytavrinningsboxen, eller på utsidan?

Vad är smidigare?

Hade tänkt sätta på utsidan, men Jörgen föreslot insidan.

Fördelar/nackdelar med respektive lösning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 911
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Haha.. ja, men sätta ytavrinningskammarna på insidan och utsidan blir lite överkurs tror jag! ;) har dessutom inte så mkt kamar.. även om jag snodde åt mig din.

Får se vad som föreslås här så limmar jag dit dem i morgon då jag fått dit glasen i sumpen också =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha.. ja, men sätta ytavrinningskammarna på insidan och utsidan blir lite överkurs tror jag! ;) har dessutom inte så mkt kamar.. även om jag snodde åt mig din.

Får se vad som föreslås här så limmar jag dit dem i morgon då jag fått dit glasen i sumpen också =)

Ja nu var jag trött och läste ytavrinningskammaren istället för ytavrinningskammmarna.

Jag relaterade direkt till läckan du hade i ytavrinningskammaren :) Jag skulle som sagt limma kammarna på insidan.:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var det beställt:

4 st Hängrulle (822319) a 123 kr/st

2 st Skena i varmförzinat stål, 2 meter (822201) a 160 kr/st

2 st Dörrstopp (822361) a 36 kr/st

totalt blev ordern 883 kr.

Väldigt överenskomligt pris tycker jag! :D

Valde upphängning av metall istället för upphängning av trä, då jag kan göra egna upphängningar istället.

Vad tror ni om varmförzinkat stål. Något som kommer reagera med saltvattnet nedanför där i akvariet?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 st Hängrulle (822319) a 123 kr/st

2 st Skena i varmförzinat stål, 2 meter (822201) a 160 kr/st

2 st Dörrstopp (822361) a 36 kr/st

totalt blev ordern 883 kr.

Valde upphängning av metall istället för upphängning av trä, då jag kan göra egna upphängningar istället. Vad tror ni om varmförzinkat stål. Något som kommer reagera med saltvattnet nedanför där i akvariet?

"Upphängning av trä" låter som att själva hängrullen skulle vara av trä, men så är det ju inte menat. "Dörrstopp" lät också lite roligt. :)

Blir nog väldigt bra när du får fatt på grejjerna. Klart överkomligt pris också.

Nu när du har måtten kanske du har möjlighet att spika ihop själva ramen?

Jag tror inte förzinkade stålet kommer att spela någon roll då du inte har något saltvatten som hamnar dit upp och du lär ju inte ha sån fuktighet i "locket" så det droppar ner i karet hoppas jag... för burkens innevånare och för din lägenhets skull. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså, upphängningen var avsedd för trä så tillvida att det var med nån slags upphängningsgrej. Se bilden jag bifogar. Har ringt och frågat nu om det går borra genom skenan och sätta en skruv och en bricka där för att sätta upp den mot taket. Eller ifall att den skruvskallen + brickan tar i "rull-grejen". 375 kr skulle det kosta att sätta upp deras upphängningar om man inte skruvade upp dem =/

Tänkte istället borra hål och skruva upp rampen med brickor och skrivar upp i reglarna.

Får se vad dem säger. hon skulle höra med en som visste lite mer :D

post-2617-1446891331289_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mer planering!

När jag nu ska börja bygga min automatiska OSMOS-påfyllningssystem så har jag planer på att dra upp ett litet akvarie / balja uppe på "vinden" ovanför lägenheten.

I detta så drar jag upp osmosvattnet från kranen och osmosfiltret. Men i detta kar så sätter jag en bit under kanten en genomföring/hål, samt drar ett rör tillbaka till badrummet som går ned i "slasken" där. I akvariet sätter jag en liten pyttepump med slang ned till osmosfacket.

Tanken är att när nivåvakten slår till osmosfacket så startar pumpen på vinden och pumpar vattnet från denna ned till osmosfacket och fyller upp osmosfacket tills det är fullt.

Via en kontroll av en magnetventil så styrs vattnet upp till osmosfacket på vinden när nivån där blivit för låg i denna. Skulle magnetventilen haverera eller nåt blir galet så rinner vattnet som blivit för mycket ned till badrummet igen via genomföringen.

Smart, eller onödig konstruktion?

Tanken var att minska möjligheten för att osmosen står och fyller och fyller vatten ifall någon magnetventil skulle haverera osv.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag nu ska börja bygga min automatiska OSMOS-påfyllningssystem så har jag planer på att dra upp ett litet akvarie / balja uppe på "vinden" ovanför lägenheten. I detta så drar jag upp osmosvattnet från kranen och osmosfiltret. Men i detta kar så sätter jag en bit under kanten en genomföring/hål, samt drar ett rör tillbaka till badrummet som går ned i "slasken" där. I akvariet sätter jag en liten pyttepump med slang ned till osmosfacket.

Smart, eller onödig konstruktion?

Saxar lite i citatet.

Jag hoppas att jag inte låter som en gnällig kärring, men om jag läst allting rätt och (förhoppningsvis) förstått fel så kommer det inte att fungera.

1. Du får under inga omständigheter ha något som helst mottryck på osmosens utgång, inte ens på slaskvattenutgången. Då kommer hela funktionen på membranets verkan att vara verkningslöst.

2. Får du ändå upp vattnet på vinden i karet så får du hävertverkan på vattnet när det ska rinna neråt. Det enda du kan styra det med är en magnetventil eller "manuell" ventil. Pumpar, inte ens doserpumpar, står inte mot hävert.

Jag har gått igenom den här funderingen förut i 1920L-tråden och där blev lösningen som följande, även om den inte är förverkligad ännu:

1. Osmosfiltret sätts upp uppe på övervåningen där vattnet går till en 200L tunna.

2. Tunnan har ett överfyllnadsskydd om tunnan skulle blir överfull, dvs rör/slang direkt ner i avloppet.

3. Tunnan har ett utlopp i botten på tunnan (4/6mm) så hävertverkan fyller på en "buffert" nere i bänken på våningen under. Styrs via magnetventil + nivåvakt.

4. Ytterligare en 200L tunna agerar vattenbytesreservoar, dit osmosvattnet från första tunnan pumpas över och blandas upp med salt.

5. I botten på den andra tunnan är det ett utlopp via slang ner till akvariet med en manuell ventil.

Med punkt #4 och #5 tömmer man ur 200L vatten med slanghävert och rensar botten+stenar från slagg och annat direkt i avloppet. Tömmer man sedan tunna #2 får man in 200L färskt saltvatten igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska se om jag förstått det hela rätt/fel.

Jag har i dagsläget kopplat på en luftslang på osmosfiltret och fyllt min 120L tunna med denna. Kan man inte göra så?

Om jag monterar osmosfiltret uppe på vinden så kan jag ställa dit min 120L tunna (under förutsättning att taket håller för vikten och det är nog med takhöjd) och använda denna för blandningen av saltvatten + osmos enligt dina punkter 4 och 5

Jag skulle även kunna sätta upp en liten mindre tunna/kar för osmos med slang ned till returfacket. Behöver inget osmosfack nere i sumpen då egentligen?

En magnetventil stänger av kranen i badrummet då osmosfacket på vinden är fyllt. Skulle det visa sig att magnetventilen havererar så rinner vattnet ned till badrummet igen via den retur som sitter en bit upp i osmosfacket på vinden.

När nivån i returfacket blivit tillräckligt lågt släpper en magnetventil på vattnet från osmoskaret där uppe... ned till returfacket/karet där nere.

Tänker jag rätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska se om jag förstått det hela rätt/fel. Jag har i dagsläget kopplat på en luftslang på osmosfiltret och fyllt min 120L tunna med denna. Kan man inte göra så?

Kör du med tunnan ovanför osmosfiltret så får du ett mottryck = membranets verkan går förlorad och du får mer slaskvatten. Har du filtret ovanför tunnan är det grönt ljus, även om du skulle ha slangen i botten på tunnan.

Om jag monterar osmosfiltret uppe på vinden så kan jag ställa dit min 120L tunna (under förutsättning att taket håller för vikten och det är nog med takhöjd) och använda denna för blandningen av saltvatten + osmos enligt dina punkter 4 och 5

Jajemen. I mitt fall kändes det enklast med att ha en "osmostunna" och en tom tunna som enbart är till för att blanda saltvatten i.

Jag skulle även kunna sätta upp en liten mindre tunna/kar för osmos med slang ned till returfacket. Behöver inget osmosfack nere i sumpen då egentligen?

Osmosfacket nere i sumpen i ditt fall skulle ju enbart fungera som en "buffert":

Häverteffekten gör en bra skjuts på vattnet från övervåningen, för snabbt för att t.ex. en kalkmixer skulle hosta till och skicka med kalciumhydroxid ner i akvarievattnet = inte bra.

Med en buffert på nedervåningen ligger vattnet på samma plan och du kan lungt och sansat köra med doserpump för att tillsätta kalkwasser via kalkmixern från bufferten.

Väljer du att helt enkelt skippa kalkwasser för ett top-up system så behöver du varken "buffert"-burk eller kalkmixer, utan leder den magnetventilsstyrda osmosledningen direkt ner i sumpen.

Oavsett, vad dock effekten blir av att en magnetventil skulle hänga upp sig behöver jag nog inte beskriva med ord...

En magnetventil stänger av kranen i badrummet då osmosfacket på vinden är fyllt. Skulle det visa sig att magnetventilen havererar så rinner vattnet ned till badrummet igen via den retur som sitter en bit upp i osmosfacket på vinden.

När nivån i returfacket blivit tillräckligt lågt släpper en magnetventil på vattnet från osmoskaret där uppe... ned till returfacket/karet där nere. Tänker jag rätt?

Hur kändes det? :skrattar:

Jag är helt med dig vad gäller överfyllnadsskydd, men tänkte du köra kalkwasser (kalciumhydroxid i kalkmixer) så kör du ju inte osmosvatten direkt ner i returfacket, men det visste du kanske redan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ramq: Jäklar vilka långa meddelanden. Känner mig rätt så snurrig! :)

Men såvitt jag förstår dig så blandar man kalkvattnet direkt i osmosen och inte ut i returfacket alltså? Eller har jag förstått det också fel?

Skulle gärna ha en lösning som innebär att vattnet automatiskt fyller på karet på bästa sätt, utan att ta upp mycket plats, plus vara säkert! :D

Sedan ska det inte vara alltför tekniskt krångligt med 20 pumpar, hävertar, magnetventiler å jox =)

Hmm..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men såvitt jag förstår dig så blandar man kalkvattnet direkt i osmosen och inte ut i returfacket alltså? Eller har jag förstått det också fel?

Skulle gärna ha en lösning som innebär att vattnet automatiskt fyller på karet på bästa sätt, utan att ta upp mycket plats, plus vara säkert! :D Sedan ska det inte vara alltför tekniskt krångligt med 20 pumpar, hävertar, magnetventiler å jox =)

(Risk för stort inlägg igen, håll i hatten)

Kör en "liten" kurs i kalkvatten/mixer...

Kalkwasser (eller "kalkvatten" på svenska) blandas genom att du rör ihop kalciumhydroxid i pulverform med vatten och vattnet "mättas" med kalken i löst form, resten ligger kvar på botten. Detta kalkvatten skall tillsättas långsamt i vattnet då det höjer Ca och buffert rätt snabbt och hårt, så ditt levande mår inte bra av att du bara "tömmer i en dunk" när du känner för det... T.ex. Rowa anger att du kan ta en plastpåse som du blandar kalkwasser som du hänger upp ovanför sumpen/karet och sticker ett litet hål på påsen så tillsätts det tillräckligt långsamt.

Kalkwasser tillsätts lättast genom den vanliga "top-off" proceduren, dvs där du har automatisk påfyllning av avdunstat vatten via nivåreglering. Detta gör att du löser två saker samtidigt:

1: Du får konstant stabil salt/vatten blandning

2: Du tillför konstant kalk i samma takt

För att åstadkomma en konstant salt/vatten blandning med hjälp av nivåreglering så kör man med i princip vilken pump som helst, doserpump om du så vill. En kraftig pump skulle kanske gå fortare, men i små kar kan det späda ut allt för hårt åt gången och det blir instabil dosering. Typ samma effekt som du skulle gå dit med en 5L-dunk och bara hälla i... Du kanske häller i 20L, för då "räcker det ju ett tag" = bad move. :död:

För att dosera kalk i rätt mängd under lika lånsamt förlopp så har industrin med sin magiska trollstav välsignat oss med just kalkmixern! (*änglar iförda badlakan i kör*)

En behållare där du matar in osmosvatten och fyller upp c:a 1/10-1/20 med kalciumhydroxid pulver och blandar om. Dom är även försedda med en "stirrer" (omrörningsmojäng) som hela tiden rör om i botten för att få kalken att beblanda sig med vattnet. Allt vatten som går in i botten mättas med kalk och åker ut i toppen - det osmosvatten som kommer in kommer ut som kalkberikat osmosvatten.

Eftersom det tar tid att mätta vatten med kalk och att kalciumhydroxiden är rätt finkorning vill det till att matningen genom denna kalkmixer sker låååångsamt, därav att man använder en doserpump... i annat fall sköljs kalciumhydroxiden med i utloppet ner i sumpen = bläh.

Därav att du behöver en buffertburk nere vid sumpen, så det vatten du ska tillföra går i nivå med sumpen med hjälp av en doserpump, via kalkmixern.

Som svar på några funderingar från din sida, även om du inte kanske nämnt dom ännu:

1) Kan man blanda kalkvatten i osmostunnan på övervåningen?

Visst, men du får baske mig se till att den outspädda kalken i botten inte åker ner i karet! Lösningen är inte idiotsäker, då kalkrester sätter igen saker och ting rätt fint så du måste lägga pumpar och saker i ättiksbad, alternativt byta slangen emellan efter ett tag.

2) Idiotsäkert?

Inget är idiotsäkert, däremot kan man bygga runt saker och ting. Dubbla magnetventiler i serie? Inte billigt, men kostnadseffektivt om man ser till vad det kostar att behöva renovera golvet i hela din lägenhet.

3) Helt idiotsäkert?

Går inte, men skulle du inreda med golvsifon för att inte riskera ditt golv vid ett eventuellt läckage så har du kommit en bra bit på väg. Ställa tunnorna i nivå med din sump är också en lösning.

Fråga #3 föder en lösning som kanske känns helt åt skogen, men är lite mer "säker" än att jonglera med tunnor på vinden och annat.

Kanske ett bord bredvid med ett 300L akvarium uppdelat på två delar? Använda 300L burken som ett bord? Glasa igen burken i toppen och bara ha borrade hål för ventiler/cirkulation?

Bygga en "byrå"-liknande sak i samma höjd som din akvariebänk som, likt sumpskåpet, innefattar en 300L burk uppdelat på två delar... Osmosvatten i den ena, saltvattensberedning i den andra.

Hallå... *knacka på rutan*

Är du kvar eller svimmade du? :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu ska vi se.

Har just fixat ned plexiskivorna i akvariet. Det blev en hel del bitar här och där.

Skall jag silicona fast dem, eller ska jag låta dem ligga som dem är?

Tänkte om det kommer ni vatten och grus/sand sen under dem som punktbelastar glaset?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har faktiskt aldrig tänkt tanken, men teoretikern i mig säger att det är plasten som kommer att forma sig kring dom där små gruspartiklarna...

Är du osäker, lägg en silikonsträng i ytterkant runt varje "bit".

Blev du klok på mitt långa inlägg?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ramq: Iom att jag fyller upp akvariet ikväll så lär det inte hinna härda speciellt länge i så fall =) Är det någon fara med det?

Ang det långa inlägget. Läste det som hastigast, men ska läsa det sen igen och sätta mig in i det inom kort. Tror jag har en hyffsad ide iaf om hur det fungerar :) Men mycket tankar och saker att ta till sig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ramq: Iom att jag fyller upp akvariet ikväll så lär det inte hinna härda speciellt länge i så fall =) Är det någon fara med det?

Ang det långa inlägget. Läste det som hastigast, men ska läsa det sen igen och sätta mig in i det inom kort. Tror jag har en hyffsad ide iaf om hur det fungerar :) Men mycket tankar och saker att ta till sig!

Vad gäller härdningen så kommer du möjligtvis få någon Ph-verkan tack vare ättikan i silikonet, men jag vet för lite om det så jag låter det vara osagt. Kanske är bäst att bara låta det vara...

Gällande inlägget så är det (känner jag) väldigt svårt att försöka beskriva nånting utan att försöka gå in på detalj på saker och ting. Antar att jag är sådan som person, tänker långt mycket mer i detalj än andra gör och utläggen blir därefter...

Det är sedan väldigt lätt då man själv vet hur grejjerna fungerar, men svårt för en annan som inte kört "hands-on".

Du får helt enkelt hojta till om det är något som fortfarande verkar oklart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ramq: iom att jag fyller upp det med sötvatten i början från kranen för att testa allt igen så kommer det vattnet att försvinna. Sedan kommer dock osmosvattnet i. Efter det så kommer det ta ytterligare några dagar innan stenen är på plats misstänker jag.

Jag hojtar nog till om jag blir osäker på hur jag ska följa resonemanget!= )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset!

Jag har kollat på det.. och skulle jag köpa ett singelkit med 400W och en 14k lampa + ett dual-kit med 250w och en 14k lampa så blir det 7100 kr!

Det är lite i överkant känns det som =/

Uteslöt detta tidigare då det drog iväg lite väl mkt för mig..

Upphängningarna och drivdonen kan jag fixa billigare.. :)

T.ex på den där svenska sidan.. för drivdonen.. och sedan göra egna upphängningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Typ... Sedan icke att förglömma; det där är elektroniska (till skillnad från elektromagnetiska eller semi-elektroniska) ballaster. Kostar kring lusentappen (eller mer) och borde kunna jämföras med SGS elektroniska ballast.

Min grannes kusins mamma jobbar deltid tillsammans med en annan kvinna som känner en kille som ryktesvägen nämnde någon något om dessa "hel-elektroniska" har lätt för att gå sönder... Vet inte hur mycket sanning man ska lägga i det, men köper du av Fastlight borde du ju få snabb och god service om problem skulle uppstå. (Tycker man)

Ja bestämmer du för det kit:et så kommer du att få med dig ett antal hängare du kan kränga på svarta marknaden när du får hem dom. =)

Vad gäller ljuskällorna och reflektorerna så verkar det billigast att ta från dom?

Hittade precis en ny källa till ballaster+tändare, en sajt jag hittade i en annan tråd. Låter otroligt billigt om det är sant... 80 spänn för en 70-400W tändare? 200 spänn för en 400W ballast? Visserligen magnetisk sådan, men ändå?

Funderar på att ta hem en 70W ballast och en tändare från dom där och kolla om det kommer att fungera. 160 spänn totalt för 70W ballast+tändare? =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ramq: frågan är om det är värt de extra tusenlapparna för de elektroniska tändarna? Eller om man ska satsa på dem som jag hittat tidigare för 550 kr ungefär.. eller som de som du hade hittat här?

Provbeställ och så ser vi =)

Skulle vara intressant att prova..

Så länge som dem funkar bra så är det ju bara dunka på.

Men då kanske inte Clas Ohlssonstimers funkar? Har såna där elektroniska och inte manuella .. :)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...