Gå till innehåll

Mitt första akvarie (planeringshjälp)


fiend

Rekommenderade inlägg

Sedan kan jag bara inte låta bli att flagga för den enorma effektökningen i mängden ljus det blir med dessa reflektorer. Ja, jag kan nog säga att en 400W med dålig reflektor lyser sämre en 250W med LAIII-reflektor! =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 911
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 månader senare...

Då hände det.. det som inte fick hända, men ändå kom att hända.

En olycka med vatten var framme.

Efter att ha råkat drälla lite vatten när jag koppade i fiskar och koraller och sten så utlöstes min jordfelsbrytare. Detta två gånger. Andra gången så kopplade jag aldrig igång min returpump.

Någon timme senare satt jag ute i vardagsrummet och började fundera "vad sjutton är det för ljud?"..

Och när jag gick fram till akvariet så såg jag att vattennivån var på TOK för låg och att en pump stod och sörplade luft (därav ljudet).

När jag kom på andra sidan så såg jag att skummaren stod helt under vatten i sumpen. Hela sumpen var helt fylld.

I paniken så började jag starta returen, öste ur vatten ur sumpen (massa skum och skit) och skrev till Wotan som kom hit för att undsätta..

Det hade dock aldrig runnit över kanten på sumpen för mitt osmosfack var snustorrt. Men utanför akvariet så var det ca 1cm vatten i min "bytta" med våtrumsmatta (tack för den!!)

Vilket betyder att min sump LÄCKER! kanske inte så högt upp, men tillräckligt högt upp för att osmosfacket som ska vara en "räddare" inte kom till undsättning.

Nu hade jag ingen aning om vad det var som orsakat detta. Tidigare hade jag ju stängt av pumparna för att göra vattenbyten osv. Varför hände detta nu?

Min och Wotans klurande resulterade i att vi insåg att min ytavrinningsbox läcker den med. Inte mycket, men tillräckligt för att det ska sippra ned i stadig takt ned till sumpen.

Nu har jag mitt ytavrinningsrör såpass smart satt att akvarienivån bara skulle kunna sjunka med 8-10 cm, men om man räknar på det hela så är det 200L vatten som skall kunna rinna ned i sumpen. Detta är den dock inte dimensionerad för.

Vad ska jag då göra?

Jo, jag har just nu kopplat ned hela min sumplösning och vridit åt alla mina kranar (dem håller 100% tätt). Så just nu är jag utan både skummare och sump.

Funderar på att jag ska ta bort min nuvarande sump, sätta dit en något större och göra refugiumet mindre, teknikfacket större och plocka bort mitt osmosfack helt och köra med ett separat system för osmospåfyllning senare.

Men då måste jag limma ett nytt kar, eller beställa det, samt krångla ut det gamla, göra hål för returpumpen och bygga om allt sånt.

Jobbigt!

Sen så måste jag även silicona om min ytavrinningsbox. Måste först tömma den för att se vart den läcker. Sen måste jag nog använda ett silicon som härdar under vatten. Orkar inte tömma hela 1400Lakvariet nu..

PUH!

Vilken jobbig kväll detta varit. Tänkte sova långt tidigare. Ska upp om 3 timmar och sen fara ned till Stockholm.

Tur i oturen så upptäckte jag detta NU och inte medan jag var borta en vecka..

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Triton har det, yes. :smiley20:

Tråkig historia det där. Själv är jag en otroligt övernoga person och nära nog perfektionist när det gäller att göra saker. Därmed sagt att jag spenderade en rätt bra stund med att lima ytavrinningsboxen i min burk och verkligen såg till att fogarna blev av yttersta kvalité - jag ville ju inte att det skulle kunna läcka!

När det sedan kom till PVC-limningen så var jag lika noga där, med ett undantag. Sista biten under skåpet där ytavrinningskranarna sitter var jag lite för klen på limmet och naturligtvis blev det droppläckage där, kanske 1 droppe/minut, men det var ju inte tätt! (Dock åtgärdat nu)

Vad försöker jag säga med det här?

Alltid, alltid, alltid dubbel och trippelkolla och leta efter läckor. Även om det kan kännas obetydligt små mängder så blir det 100ggr värre än man kan tro.

Mitt råd: Sänk nivån i akvariet om du kan till den nivån läckan i avrinningsboxen verkar vara och sedan kör du på med silikon. Se det som ett vattenbyte.

I värsta fall om du inte kan sänka nivån så mycket så får du tänka om och limma under vatten i från "vattensidan"... Att limma inifrån en tom box med ett läckage som droppar kommer du aldrig att få tätt med långsamt härdande lim/silikon!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är riktigt surt som räven sa.

Jag dubbelkollade så boxen inte läckte när jag limmade den.Fyllde på och allt verkade fint. Den var snustorr, men tydligen nu så läcker den ändå )=

Det blir riktigt drygt att försöka fixa detta.

Ang att jag bygger om sumpen är för att den är jag lite missnöjd med överlag. Hade gärna sett att den kunde svälja mer vatten, så OM nu olyckan skulle vara framme och akvariet står stilla i flera dygn utan att jag är där så kommer sumpen kunna svälja allt vatten, plus att det inte läcker utan att allt samtidigt stannar där också.

Nu vet jag inte vart i boxen som det läcker. Är det en bit upp så går det ju bra. Är det en bra bit ned så orkar jag inte tömma 1400L vatten och ha stenen stående torr i flera dygn )=

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, jag vägrar prata med andra Fredrik än mig själv! ;)

Jag tror det kan fungera. Dyrt dock.. som skrutt, men vi får se. Kanske är enda alternativet.

Har gjort lite uträkningar nu på sumpen. 4.700 kr skulle ett nytt kar kosta.. som är 180x50x50.

Och då har jag inte borrat hål på det eller satt in fack i det heller..

Så det verkar inte luta åt att vara en rimlig ide idag..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...